2025-02-19, 21:58
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Jag har medelsvår autism, är 35 år och fick min diagnos sent i livet:

När jag var barn var jag alltid jätteglad och lekte med alla. Jag hade inga problem med det sociala eller annat. Dock ändrades saker när jag blev äldre för jag blev väldigt blyg och fick social fobi. Blev mobbad och hade inga vänner. Så jo, vuxenlivet ställer ju andra krav än att leka runt som barn. Dock är det många barn med autism där de inte ens går att nå eller få kontakt med öht.
Men jo, det är möjligt att gå från sprudlande glad och social till tillbakadragen och ha social fobi.

Men en sådan utveckling brukar inte komma över en natt som i Rickards fall. Eller ett sommarlov för att vara korrekt. Låter mer som traumarespons.
Citera
2025-02-19, 21:59
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Då han klarade att ta jägarexamen var han bevisligen inte helt född i farstun.
Den är betydligt svårare än att söka själva licensen.

Inte för ett mongo med vanföreställningar. Liknande speciella kan rabla alla sveriges kungar men klarar inte av att torka sig i röven.

Det här missfostret borde givetvis aldrig haft vapen och någon har hjälpt honom.
Vem då???
Citera
2025-02-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
https://gofile.io/d/hUVVQ0

Tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Medicinering kan också påverka. Jag jobbade på ett servicehus i Malmö för länge sedan. Mitt emot var ett mentalsjukhus och en park emellan där patienter brukade promenera. Det kunde vara väldig variation i fart och framtoning. Depression är inte alltid att någon är nedstämd utan kan vara att de inte har ork till något.

Ja, det stämmer. Det går inte att utesluta att han inte var medicinerad med något som påverkade mimik och tal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Jag tycker läkaren som inte anmält olämpligheten för vapeninnehav, samt handläggaren på soc kan träda fram och förklara sig.

(Vilket såklart aldrig kommer hända, det fattar jag med)

Så mycket regler och bestämmelser och så lite samordning i vårt land. Vänster hand vet inte vad höger hand gör. Genomgående tema i alla olika myndigheter och förvaltningar.

Finns det inget övergripande helikopterperspektiv någonstans? Hur sjutton blev det ens så här?!? Jag förstår inte.

Sverige som alltid ska tillsätta utredningar för minsta småsak; tillsätt en utredning som
ser till samordning/samverkan mellan myndigheter och förvaltningar.
Citera
2025-02-19, 22:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vill man ha nån med aggressioner, vanföreställningar och depression på en arbetsplats? Hur tänker man att det ska funka över tid?
Ett arbete är ju inte som ett dagis där man lämnas in och sen bara ÄR där.
Man ska ju vara produktiv och tjäna in dom pengar man kostar för arbetsgivaren och även vinst.
Man ska även funka bra ihop med sina kollegor och göra vad man blir tillsagd. Och som sagt, funka över tid.

Med medicinering, rätt jobb och någon hobby kanske det skulle funka. Vissa hundraser tuggar sönder allt och pissar i husses skor om de inte får relevant fysisk träning och intellektuella utmaningar. Skulle kunna tro att människor ofta funkar likadant.
Citera
2025-02-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antplot
Han kom väl in i puberteten bara. Även helt vanliga barn utan NPF blir personlighetsförändrade av det.

Precis och det kan ju givetvis vara än mer utmanande för de barnen vilket i förlängningen skulle kunna leda till andra diagnoser.
Citera
2025-02-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, jag har flera i min bekantskapskrets som har barn med autism, träffat flera vuxna, samt har en i min nära krets som har drag av det.

Av den anledningen har jag läst på en del, vilket inte är detsamma som att förstå autism fullt ut. Det är stor skillnad på all dessa personer som jag har kontakt med.

Enormt stor skillnad.

Jag instämmer med dig. Autism ger sig i uttryck olika hos olika individer. Och kunskapsområdet är brett och vidgas fortlöpande. Jag tycker du har ställt relevanta frågor.
Citera
2025-02-19, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Systemfel efter systemfel uppdagas. Sverige 2025.

Usch, verkligen. Det har blivit så fel på så många plan.
Citera
2025-02-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Det beror nog på vilken grad av autism. Skulle säga att svår autism är väldigt lätt att se tidigt, finns tecken redan vid några månaders som bebis. Sen ju längre ner på skalan man kommer desto längre kan det ta att upptäcka och visa sig som verkliga problem i livet. Mina ångestsyndrom blommade ut i puberteten även om det fanns relativt tidiga tecken som koncentrationssvårigheter, stimming o.s.v. redan i mellanstadiet. Men då var jag glad och livfull för att sedan sluta mig fullständigt.

Jag tror inte att Rickard skulle ha den svårare graden av autism eftersom att det skulle ha visat sig långt tidigare. Någon annan som kan uttala sig om det kanske?

Edit: Jag invänder dock starkt mot att det är autismen i sig som är problemet. Det är helt klart en samverkan med andra psykiska diagnoser. De kom på löpande band för mig. Social fobi, ångestsyndrom, depression o.s.v.

Inte alls expert på detta — men i detta fall känns det väl som om det finns ytterligare problem än autism?

Skulle gissa på symtom som gränsar till riktig Schizofreni (alltså inte de symtom som beskrivs i viss populärkultur där någon har två helt olika personligheter). De vanliga symtomen är:
-Hallucinationer
-Tankestörningar med desorganisering av talet och beteendet
-Vanföreställningar
-Självförsjunkenhet
-Känslomässiga störningar
-Apati, oföretagsamhet

Just schizofreni utvecklas också över tid och de värsta problemen brukar först komma runt 18-30.
Citera
2025-02-19, 22:08
Avslutad
Det är väldigt intressant hur många här som försöker förstå RA:s beteenden, mående och orsak till skjutningen. "Vem han var."

Jag kan inte låta bli att undra dock, hur många i detta forum som på samma sätt försöker förstå och sätta sig in i våldsdåd som begås av en person som ser ut att ha utländskt påbrå eller som invandrat till Sverige?

Extremt få, tror jag. Törs vi gissa på noll?!

Då är det genast att personen är "invandrare" som är anledningen. Att individen hatar Sverige, inte kan anpassa sig, är sjuk i huvudet och allt fan vad som skrivs. Men nu, nej nu är det analys utan gränser. Alla vill plötsligt förstå. Uttrycker empati, funderar på trauman, mobbning, föräldraansvar, samhällets svek och läser på om autism.

Jag förstår att många vill förstå. Jag förstår också att folk inte vill försöka förstå så snart det inte är vad många här inne kallar en "svensk person" som gör skada för och på andra.

Tragiskt. Förbannat. Jävligt. Tragiskt.
Citera
2025-02-19, 22:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
”Aftonbladet kan nu avslöja att den utpekade massmördaren Rickard Andersson under sina övre tonår led av vanföreställningar, depression och även av aggressioner.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMKKk5/uppgifter-rickard-andersson-led-av-vanforestallningar?utm_source=iosapp&utm_medium=sh are

Ok, vanföreställningar. Det var nytt. Då är man mer inne på psykiatrisk diagnos som har det som symtom.
Man kan få psykos av depression också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in