2025-02-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
På hans telefon fanns knappt några sms, vare sig mottagna eller skickade enligt Aftonbladets uppgifter.

Det sista samtalet han verkar ha ringt var i december, över en månad innan han beväpnad med tre vapen tog sig in på skolan och öppnade eld.

Det samtalet ska enligt Aftonbladets källor ha gällt ett vapenskåp som Rickard Andersson sålde via Blocket.

– Han verkar knappt ha haft någon social samvaro överhuvudtaget, säger en uppgiftslämnare.
Här hade man önskat lite mer historik längre tillbaka i tiden, ett halvår/år så man får en uppfattning om det sett ut så hela tiden eller om det är en förändring som skett nu de sista månaderna.
Citera
2025-02-13, 11:54
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Efterhandskonstruktion? Vittnen som vill förstora upp allt?

Snarare människor som flyr i panik, är traumatiserade och fyller på med detaljer i huvudet.

Det är helt enkelt inte ett ovanligt fenomen, vilket är varför man måste se på vad det gemensamma är och inte fastna i avvikelser när det gäller vittnesutsagor.
Citera
2025-02-13, 11:57
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ska de alltså ta hand om en vuxen karl resten av sina liv? Det är helt orimligt att begära nåt sånt av föräldrarna.

RA var svårt psykiskt sjuk och det har ingenting med uppfostran att göra.

Än en gång, vad har du för belägg för att GM var "svårt psykiskt sjuk"? Och för att klargöra, dina egna känslor och spekulationer är alltså inte belägg för ett jävla skit.
Citera
2025-02-13, 12:02
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
https://gofile.io/d/Npa32m

Jag blir mer och mer säker att det är en kvinna som skriker "skjuter allihopa", man hör tydligt det är ett sh-ljud i början med konsonant i sig.
Det hade lika gärna kunnat vara ”Vaa ska vi goora” på svensk-somalisk brytning som någon annan skrev tidigare.

Det är inte bekräftat vem som säger det, men massmedia vill vigla upp att R.A är en rå nynazist med radikala idéer om ett nytt Sverige.
Citera
2025-02-13, 12:02
Medlem
På SVT nyheterna igår fick en mediasugen lärare vid namn Jessica Carlqvist, som han haft för 20 år sedan, uttala sig om att han var "tystlåten" och svår. Sedan spekulera utifrån vad hon läst på nätet. Klart brott mot lärares tystnadsplikt och noll nyhetsvärde.
Citera
2025-02-13, 12:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Snarare människor som flyr i panik, är traumatiserade och fyller på med detaljer i huvudet.

Det är helt enkelt inte ett ovanligt fenomen, vilket är varför man måste se på vad det gemensamma är och inte fastna i avvikelser när det gäller vittnesutsagor.
Och när uppgifterna sedan förmedlas av en klickjagande sensationskanal som redan tidigare i täckningen av det här fallet visat prov på utomordentligt dåligt omdöme, är det bara vad man kan förvänta sig. Vittnet behöver heller inte ha inbillat sig saker ur tunn luft. Är man livrädd, traumatiserad och vapenovan kan nog ett löst magasin tolkas som en pistol.
Citera
2025-02-13, 12:04
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Stämmer inte med vapnen han ägde, stämmer inte med vapnen andra vittnen har sett, stämmer inte med vapnen han hittades med.

Ögonvittnen är inte sanningsvittnen. Hon minns fel.
Så åter igen lägger tv4 ut ej bekräftade uppgifter.
Frågan är om det maskerade vittnet ens var på plats som hon påstår.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-02-13 kl. 12:06.
Citera
2025-02-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
På SVT nyheterna igår fick en mediasugen lärare vid namn Jessica Carlqvist, som han haft för 20 år sedan, uttala sig om att han var "tystlåten" och svår. Sedan spekulera utifrån vad hon läst på nätet. Klart brott mot lärares tystnadsplikt och noll nyhetsvärde.

Jag har inte sett inslaget men antar att hon ville hjälpa till. Vi vet ju inte mycket om gm:s motiv och folk vill förstå.
Citera
2025-02-13, 12:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej vem som helst kan inte bli en massmördare .. skärp dig! Hans motiv kan dessutom varit något helt annat än hans mentala hälsa .. eller en kombo av hat , rasism och annat. Skönt att människan är borta en sådan person är farlig för samhället!

Eller så kan man tänka att det är tragiskt och helt galet att han inte fick tillräckligt med stöd för att få en bättre tillvaro och inte behövt att totalhaverera och brisera?

Vi kan ju inte ha ett samhälle där vi "önskar livet" ur folk som behöver mycket stöd och som havererar på grund av onyanserade krav för att kunna få försörjningsstöd, otillräckligt stöd för att få till ett någorlunda liv utifrån de svåra problem personen har. Hamnar utanför systemet.

Rickard Anderssons speciallärare i den lilla klass han gick på för elever med autism- och aspergerproblematik, berättar att hon var ser det som att samhället på många sätt svikit honom.

Hon berättar att hon i princip aldrig kunnat nå honom, få kontakt med genom ett samtal eller ögonkontakt. Hon säger i reportaget att han absolut var en av de svåraste.
Han "[...]svarade möjligtvis ibland på nåt tilltal, liksom tilltal, men väldigt kort. Han tittade oftast bort."
//
"Jag fick också läsa att han inte har fått försörjningsstöd på väldigt många år, utan att på grund av att han inte hade sökt tillräckligt många jobb, så tycker jag att det är otroligt anmärkningsvärt, skulle jag säga till och med, att de förväntningarna fanns på honom med den problematiken som är känd när det gäller honom, efter väldigt lång tid tillbaka. Enligt min bedömning är det en omöjlighet att kunna klara av att söka arbete när man inte kan ta sociala kontakter på det sättet som krävs. Det är väldigt svårt att söka jobb om man inte klarar det."

Jag får en uppfattning (kan vara fel) om att han fått hjälp av sin familj genom att de hjälpt honom ekonomiskt, att han fått vara i föräldrahemmet i stor utsträckning och haft troligen annat stöd från dom. Resorna, de borde vara familjen som tagit med honom på dom? Han fick också ta hand om deras hund när de var på resor.

Vad hade hänt om han inte hade haft den supporten? Skulle han levt på gatan, uteliggare? Är det rimligt?
Citera
2025-02-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag har inte sett inslaget men antar att hon ville hjälpa till. Vi vet ju inte mycket om gm:s motiv och folk vill förstå.

Håller med. Och hennes utsaga har ett väldigt högt nyhetsvärde i ett läge där vi har väldigt lite om gärningsmannens bakgrund och liv.
Citera
2025-02-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Så åter igen lägger tv4 ut ej bekräftade uppgifter.
Frågan är om det maskerade vittnet ens var på plats som hon påstår.
Kan ju ha varit taktiskt bälte med plats för magasin och rökgranater
Citera
2025-02-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eller så kan man tänka att det är tragiskt och helt galet att han inte fick tillräckligt med stöd för att få en bättre tillvaro och inte behövt att totalhaverera och brisera?

Vi kan ju inte ha ett samhälle där vi "önskar livet" ur folk som behöver mycket stöd och som havererar på grund av onyanserade krav för att kunna få försörjningsstöd, otillräckligt stöd för att få till ett någorlunda liv utifrån de svåra problem personen har. Hamnar utanför systemet.

Rickard Anderssons speciallärare i den lilla klass han gick på för elever med autism- och aspergerproblematik, berättar att hon var ser det som att samhället på många sätt svikit honom.

Hon berättar att hon i princip aldrig kunnat nå honom, få kontakt med genom ett samtal eller ögonkontakt. Hon säger i reportaget att han absolut var en av de svåraste.
Han "[...]svarade möjligtvis ibland på nåt tilltal, liksom tilltal, men väldigt kort. Han tittade oftast bort."
//
"Jag fick också läsa att han inte har fått försörjningsstöd på väldigt många år, utan att på grund av att han inte hade sökt tillräckligt många jobb, så tycker jag att det är otroligt anmärkningsvärt, skulle jag säga till och med, att de förväntningarna fanns på honom med den problematiken som är känd när det gäller honom, efter väldigt lång tid tillbaka. Enligt min bedömning är det en omöjlighet att kunna klara av att söka arbete när man inte kan ta sociala kontakter på det sättet som krävs. Det är väldigt svårt att söka jobb om man inte klarar det."

Jag får en uppfattning (kan vara fel) om att han fått hjälp av sin familj genom att de hjälpt honom ekonomiskt, att han fått vara i föräldrahemmet i stor utsträckning och haft troligen annat stöd från dom. Resorna, de borde vara familjen som tagit med honom på dom? Han fick också ta hand om deras hund när de var på resor.

Vad hade hänt om han inte hade haft den supporten? Skulle han levt på gatan, uteliggare? Är det rimligt?

Jag håller med dig om allting, men människor utan kunskap om NPF och psykisk ohälsa har svårt att se samhällets ansvar för att förhindra såna här händelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in