2025-02-13, 13:52
Medlem
Undrar om det diskuterats om att göra en sammanfattning om tråden/händelsen? Dock förstår jag att det är en gigantisk tråd som bara växer för varje sekund, hade nog tagit ett par timmar att sålla igenom allt… men om någon känner för att ta sig an det så är jag djupt tacksam jag hade gjort ett försök men jag är lite sådär halvdum
Citera
2025-02-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JolieKayy
Nja, jag skulle säga att det är så för vissa personer. För att kunna utföra en sådan handling måste empatin vara otroligt svag, vare sig det är pga ilska, frustration, sorg etc, men jag anser att det är unikt att kunna komma till den nivån. För mig och säkerligen många många andra har bägaren ofta runnit över, men inte tänker man på att utföra våldsamma dåd mot offentligheten. Även i min djupaste depression med full apati, hade jag inga tankar på att vara våldsamt utåtagerande mot folk runtom.

Bara min egna teori såklart, men jag tror att det krävs en viss nedsättning för att det ens ska komma på tal. Något har slått slint i hjärnan och samhället vet inte hur man ska få rätt kontakt med såna människor, såna som brister och därefter vill skada andra. Frustration över samhället räcker inte, en grov störning däremot är nog för att det ska gå väldigt väldigt fel

Hade varit nyfiken på forskning kring just sånt, varför vissa är benägna till att döda av känslomässiga skäl och vissa inte

Vissa, ja, men inte nödvändigtvis av NPF-skäl. En del ser inga problem med att köra en bil genom folkmassor eller kasta dottern från balkongen när hon blivit sedd med fel kille, trots att de i övrigt kan vara trevliga, sympatiska kollegor som skämtar och är glada och trevliga. Man vill gärna se såna människor som är onda, genomsura Gargamel och Grinchen, men det är inte nödvändigtvis sant.
Citera
2025-02-13, 13:55
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Ska du sätta Örebros minst sociala person i en kassa?

Finns massvis med osociala yrken, var bara ett exempel.
Citera
2025-02-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Nu vet jag icke vad PDV säger men ska inte "hotet" i situationen oskadliggöras/neutraliseras?
Hade polisen verkligen bara "skadeskjutit" honom? R.A pangade ju mot polisen samt hade redan dödat några civila.

I USA ser man på polisens bodycams hur det fullständigt matar kulor i skolskyttarna.
Här är ett exempel: https://www.youtube.com/shorts/TDtBOc2GrBw
I det här fallet fick de aldrig tid att "mata kulor" i GM.

Han slängde iväg några skott mot dem, utlöste rökgranat(er?) och försvann in i röken, utan att ge så mycket ljud ifrån sig.
Citera
2025-02-13, 13:56
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Finns massvis med osociala yrken, var bara ett exempel.

Nej det gör det inte. Som minimum behöver du hantera arbetskamrater. Och även kunna hålla tider osv och faktiskt uttrycka dig från gång till annan. Jag anser att Rickard inte klarar något av detta.

Sanningen är att ingen arbetsgivare skulle vilja ha med Rickard att göra. Möjligtvis hade han kunnat få någon praktik med hjälp av stödinsatser med jag garanterar att detta inte skulle pågå länge innan Rickard slutar dyka upp.
Citera
2025-02-13, 13:57
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej han hade förmågor. Han hade högsta betyg i historia och psykologi. Det hade han inte haft om han hade varit helt ointelligent.
Gissningsvis kunde han bli psykolog med autism som ämne.
asp-personer har väll låg initiativförmåga ? då har han inte det.
Citera
2025-02-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Tror till 100% att självmordet var planerat. Tror det var hans absolut första prioritet att han själv skulle dö, men inte i tysthet då utan med ett stort fuck you till allt och alla genom att ta med sig flera i döden. Som det verkar tog han inga risker utan avslutade sitt liv snabbt när han märkt att polisen var på plats. Att bli skadeskjuten och sedan hamna i förhör och rättegång var nog hans största mardröm.
Nu fick han ju heller aldrig veta hur många som dog. I hans föreställningsvärd kanske det handlade om dussintals - han vet att han träffade minst 16 st och sen har han matat mot grupper av personer (utomhus etc). Det kan ju ha spelat in i att han valde att dra sig tillbaka och blåsa skallen av sig efter så pass kort tid. Han kan ha satt pipan i munnen i tron att han fick med sig minst 30-40. Han kanske kände sig 'nöjd så' och kanske inte skulle ha gjort det om han känt till utfallet.
Citera
2025-02-13, 13:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Nej det gör det inte. Som minimum behöver du hantera arbetskamrater. Och även kunna hålla tider osv och faktiskt uttrycka dig från gång till annan. Jag anser att Rickard inte klarar något av detta.

Sanningen är att ingen arbetsgivare skulle vilja ha med Rickard att göra. Möjligtvis hade han kunnat få någon praktik med hjälp av stödinsatser med jag garanterar att detta inte skulle pågå länge innan Rickard slutar dyka upp.

Varför skulle han sluta dyka upp?
Citera
2025-02-13, 14:00
Medlem
Jag leker med tanken vilken otrolig stridsmoral han hade fått om nån yttrade nått i stil med: "Du kan alltid göra en överklagan på din ansökan" eller "Socialstöd är ingen rättighet" då hade det väl varit en siffra till på antalet döda.

Tur att ingen sa nått sånt.
Senast redigerad av deathisfakenews 2025-02-13 kl. 14:02.
Citera
2025-02-13, 14:02
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JolieKayy
Nja, jag skulle säga att det är så för vissa personer. För att kunna utföra en sådan handling måste empatin vara otroligt svag, vare sig det är pga ilska, frustration, sorg etc, men jag anser att det är unikt att kunna komma till den nivån. För mig och säkerligen många många andra har bägaren ofta runnit över, men inte tänker man på att utföra våldsamma dåd mot offentligheten. Även i min djupaste depression med full apati, hade jag inga tankar på att vara våldsamt utåtagerande mot folk runtom.

Bara min egna teori såklart, men jag tror att det krävs en viss nedsättning för att det ens ska komma på tal. Något har slått slint i hjärnan och samhället vet inte hur man ska få rätt kontakt med såna människor, såna som brister och därefter vill skada andra. Frustration över samhället räcker inte, en grov störning däremot är nog för att det ska gå väldigt väldigt fel

Hade varit nyfiken på forskning kring just sånt, varför vissa är benägna till att döda av känslomässiga skäl och vissa inte

Instämmer. Det är ett mysterium oxå för mej och säkerligen många där ute. Varför i helvete ge sej ut på en slags kollektiv bestraffning av folk man typ inte nånsin hade att göra med egentligen? Det måste ju bero på att man känslomässigt fungerar annorlunda på en fundamental nivå. I nästan alla konflikter i mitt eget liv (såväl myndighetspersoner som vänner/ovänner etc) så vet jag ju exakt vem/vilka som bär skulden till en viss händelse - inte fan går jag å tex skäller ut deras typ närstående för deras misstag eller snubben som jag råkar träffa på vägen till en viss person - dom är ju oskyldiga i sammanhanget.

EDIT: Såg en doku om en seriemördare i typ Mexico tror jag. hans resonemang eller förklaring till varför han gjorde av med folk han inte kände var att "kan jag inte må bra i detta livet så ska fan ingen annan göra det heller". så... något fundamentalt skiljer sej i deras inre jämfört med de flesta av oss andra.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2025-02-13 kl. 14:10.
Citera
2025-02-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Ändrades: 2025-02-07 09:56:21
Skapades: 2025-02-07 09:56:07 .. det är precis före .. skulle han vräkas ?

Antagligen, om försörjning drogs in.
Citera
2025-02-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Gissningsvis kunde han bli psykolog med autism som ämne.
asp-personer har väll låg initiativförmåga ? då har han inte det.
Nej, precis.

Asp-diagnosen är nog mest en trådsanning. (Även om jag själv kanske gick på den i början och till och med vidarepostat den.)

Sanningen är ju att ingen diagnos har klarlagts egentligen.

Däremot kan man ju se att han hade ett asocialt sätt att förhålla sig och jag tror att släktingar har talat om att han led av ångest.

Jag tror, som amatör, att asp-diagnosen inte räcker som förklaring till hur han agerat. Jag tror det krävs någon typ av personlighetsstörning. Det skulle kunna förklara både det asociala och ångesten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in