2025-02-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Nu kramade ju inte han kudden. Han hade en förändring i hjärnan, som han inte hade orsakat själv, och som påverkade hans mående på olika sätt vid olika tider beroende bl.a. på stressmängden och stressens påverkan på hur proteiner och andra ämnen klumpar sig i hjärnan. Det finns även personer med hjärntumörer, som du kanske åtminstone har litet kunskap om. Sedan finns det dem som inte vill göra rätt för sig och ändå får pengar, fast de är helt friska. Tyvärr hamnar ” straffen” hos dem, som inte orkar kämpa med sin skadade hjärna, och följden blir att de i stället hittar andra vägar, när de upplever, att de som skulle hjälpa i stället ställer till det med mera krångel. För sådana blir det en stark känsla av maktmissbruk, orättvisa, brist på sund förnuft, otrygghet, och misstro mot mänskligheten. Social fobi är förresten inte samma sak som att hjärnan inte klarar av för mycket intryck i omgivningen åt gången, och att återhämtningen tar längre tid.

Om Rickard hade varit sjuk och oförmögen att arbeta säger jag inte emot dig.
Det jag säger emot är att staten och kommunen ska betala ut stöd villkorslöst.
Jag kan diskutera medborgarlön men det är
inte ämnet för denna tråd.
Det ställdes villkor: Rickard uppfyllde inte dom.
Citera
2025-02-18, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Många som tror att Rickard kunde fått hjälp, har fortfarande inte sett nån specificera på vilket sätt man skulle "hjälpt" honom. Förutom att ge honom pengar.

Jadu, vad sägs som att först och främst ge honom de rätta förutsättningarna att lyckas i bland annat högstadiet?

Säga t.ex. - Vi ser att du mår dåligt. Det är inte ok att de här personerna mobbar dig. De kommer att få byta skola från och med nu. Vi vill hjälpa dig att få bukt med din problematik. Vi kommer inte ge oss. Vi vill skapa anpassningar för att du ska kunna klara av skolan. Hur skulle du vilja att en vanlig dag i skolan såg ut? Om du fick drömma?
Citera
2025-02-18, 08:34
Medlem
Citat:
Boendestöd är inte en rättighet enligt LSS, utan en service som en kommun kan erbjuda - och dom sysslar med saker som att t.ex. stötta i städning. På vilket sätt skulle det ha förhindrat skolskjutningen? Kontaktperson kunde han säkert ha fått, men han har ju inte ens pratat med sina nära anhöriga, vad får dig att tro att han skulle ta emot stöd med sociala aktiviteter? Daglig verksamhet, sitta med ett gäng downies och spela Fia med knuff?

Pension vet jag inte vad du menar med, vi har inte förtidspension i Sverige längre. Däremot har han ju haft nån typ av försörjning, och den har ju kommit från samhället.

Man kanske inte behöver hålla på och gå till överdrift i detta. De här insatserna som beskrivs aktualiseras ofta när det finns mer intellektuella nedsättningar, utvecklingsstörningar och handikapp.

Först och främst borde det ha funnits någon förståelse för hans problematik och funktionsnedsättning. Inte tvinga honom ut i aktivitet med hot om indragen försörjning när han uppenbarligen hade svår funktionsnedsättning just i förhållande till det man krävde av honom.

Rent krasst ska inte kanske alla människor ut i sysselsättning i dagens samhälle. Att det finns alldeles för många som lyfter försörjningsstöd, a-kassa diverse bidrag i dagens Sverige är en sak, det finns många lata människor i vårt samhälle som utnyttjar systemet till max.

Jag tror inte GM var en av dessa personer. Han staplade nog inte bidrag på varandra utan levde säkert förhållandevis povert.
Citera
2025-02-18, 08:55
Medlem
Citat:
Boendestöd är inte en rättighet enligt LSS, utan en service som en kommun kan erbjuda - och dom sysslar med saker som att t.ex. stötta i städning. På vilket sätt skulle det ha förhindrat skolskjutningen? Kontaktperson kunde han säkert ha fått, men han har ju inte ens pratat med sina nära anhöriga, vad får dig att tro att han skulle ta emot stöd med sociala aktiviteter? Daglig verksamhet, sitta med ett gäng downies och spela Fia med knuff?

Pension vet jag inte vad du menar med, vi har inte förtidspension i Sverige längre. Däremot har han ju haft nån typ av försörjning, och den har ju kommit från samhället.

Menar troligen sjukersättning (sjukpension).
Citera
2025-02-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Menar troligen sjukersättning (sjukpension).

Man har avskaffat det som tidigare hette förtidspension/varaktig sjukersättning för att istället endast ha tidsbegränsad sjukersättning som omprövas.
Citera
2025-02-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Man har avskaffat det som tidigare hette förtidspension/varaktig sjukersättning för att istället endast ha tidsbegränsad sjukersättning som omprövas.
Tvärtom, tidsbegränsad sjukersättning försvann 2008 medan varaktig sjukersättning finns kvar. Varaktig sjukersättning omprövas inte, däremot görs kontroller med (o)jämna mellanrum som med alla andra ersättningar.
Citera
2025-02-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Man kanske inte behöver hålla på och gå till överdrift i detta. De här insatserna som beskrivs aktualiseras ofta när det finns mer intellektuella nedsättningar, utvecklingsstörningar och handikapp.

Först och främst borde det ha funnits någon förståelse för hans problematik och funktionsnedsättning. Inte tvinga honom ut i aktivitet med hot om indragen försörjning när han uppenbarligen hade svår funktionsnedsättning just i förhållande till det man krävde av honom.

Rent krasst ska inte kanske alla människor ut i sysselsättning i dagens samhälle. Att det finns alldeles för många som lyfter försörjningsstöd, a-kassa diverse bidrag i dagens Sverige är en sak, det finns många lata människor i vårt samhälle som utnyttjar systemet till max.

Jag tror inte GM var en av dessa personer. Han staplade nog inte bidrag på varandra utan levde säkert förhållandevis povert.

Återigen, helt omöjligt att veta vad som hänt här men - Rickard var extremt isolerad och hade med mycket stor sannolikhet haft nytta av att de facto komma ut i sysselsättning. Det är det som är socialtjänstens ansvar här om något. Men det går såklart inte tvinga någon att motivera sig till att få ett bättre liv och det verkar klart att Rickard bestämt sig för att sitta instängd i sin lägenhet med sina vapen framför sin dator tills han gick ut och sköt 15 pers. Socialtjänsten kan inte trolla.

Om man tror att samhället sett bättre ut om vi släppt exakt alla krav på psykiskt sjuka och personer med npf så är man faktiskt rätt mycket ute och cyklar.
Citera
2025-02-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Jadu, vad sägs som att först och främst ge honom de rätta förutsättningarna att lyckas i bland annat högstadiet?

Säga t.ex. - Vi ser att du mår dåligt. Det är inte ok att de här personerna mobbar dig. De kommer att få byta skola från och med nu. Vi vill hjälpa dig att få bukt med din problematik. Vi kommer inte ge oss. Vi vill skapa anpassningar för att du ska kunna klara av skolan. Hur skulle du vilja att en vanlig dag i skolan såg ut? Om du fick drömma?

Jag förstår inte vad socialtjänsten har för ansvar över Rickards skolgång?

Och resten av ditt inlägg är ju rena spekulationer, finns inga tecken på att Rickard var mobbad, eller att skolan inte gjort anpassningar. Om det är nån generell kritik av skolan så tror jag den hör hemma i en annan tråd?
Citera
2025-02-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Jag har autism och har miljoner på kontot, aldrig en betalningsanmärkning, knappt en påminnelse i mitt liv. Vad fan yrar folk om?

Folk förstår inte skillnaden på god man och förvaltare..
Citera
2025-02-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Folk förstår inte skillnaden på god man och förvaltare..

Det är ju faktiskt inte nån jättestor skillnad så det är inte så konstigt. Men Rickard hade varken eller väl?
Citera
2025-02-18, 10:22
Medlem
Citat:
Det är ju faktiskt inte nån jättestor skillnad så det är inte så konstigt. Men Rickard hade varken eller väl?

Ursäkta VA?!! Det är en enorm skillnad.

En god man kan vara någon som ringer några samtal per år åt dig, medan en förvaltare är någon som har fullständig kontroll över din ekonomi och kan ta beslut över ditt huvud, hur kan du få det till nästan samma sak?!

Jag har inte sett att det framgått någonstans nej, men han borde haft rätt till det.
Citera
2025-02-18, 10:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag förstår inte vad socialtjänsten har för ansvar över Rickards skolgång?

Och resten av ditt inlägg är ju rena spekulationer, finns inga tecken på att Rickard var mobbad, eller att skolan inte gjort anpassningar. Om det är nån generell kritik av skolan så tror jag den hör hemma i en annan tråd?

Jo, det har publicerats uppgifter i media om mobbing i skolan samt att skolan inte anpassade förutsättningarna för RA i skolan när han fick diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in