2025-02-07, 18:26
Avslutad
Tror det är en psykiskt sjuk persons självmord där hans hat mot allting i livet manifesteras genom att han tar med sig 10 random personer i döden istället för att endast skjuta sig i skallen ute i skogen. Han verkade ju vara en totalt olycklig och misslyckad individ utan framtid. Ensamhet, självisolering och många år av vanföreställningar och offertänkande. Det är ju beklagligt att inte han fångades upp någonstans på vägen så detta kunde undvikits men tror inte man kan beskylla någon instans. Tror inte ett sånt här outbildat psykfall går runt och planerar sånt här. Han hade nog fastnat i sina destruktiva tankar sedan länge och såg ingen väg ut. Alldeles för psykiskt störd och lågbegåvad för att vara ideologisk och skriva ett manifest och planera som t ex Brevik.
Citera
Medlem
Jag tycker denna är värdig att klistra in i denna konversation som aldrig slutar om hans diagnoser:
Riksförbundet Attention och föräldrar till barn med autism befarar att skolskjutningen i Örebro kan öka risken för stigmatisering av diagnosen, rapporterar TV4 Nyheterna.

En mamma berättar att många av hennes vänners barn kallats ”farliga” och "potentiella skolskjutare" efter dådet bara för att de har autism. Dessutom oroar hon sig för sin egen son som har diagnosen.

”Om han felaktigt blir stämplad som våldsam kan det leda till att han blir isolerad, utfryst och får nedsatta möjligheter i skolan och samhället”, skriver mamman.

NPF-organisationen Attentions ordförande Anki Sandberg instämmer i att risken för stigmatisering nu kan öka.

– Tillfälligt kan människor desperat försöka söka en förklaring och försöka koppla ihop dådet med diagnoser, säger hon.
https://omni.se/risk-for-okad-stigmatisering-av-autism-efter-dadet-barn-kallas-farliga/

Vi vet fortfarande inte om han hade autism eller asperger, eftersom special skolan han gick i var för båda. Vi vet inte heller vilken grad av autism han hade. Och i vilket fall som helst, gör det ingen skillnad.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Den uppfattningen har jag också. De offer som är kända hittills har antingen studerat på SFI (som bagaren), studerat en vårdutbildning eller vidareutbildat sig inom vårdområdet.

Ja, och det gör mig tveksam till att motivet har något med socialen att göra.

Det skulle kunna vara så att han var ute efter personer som triggade honom på något vis, attityd, kroppslig egenhet, röstvolym eller vad som helst.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Att hans försörjning inte skulle ha ifrågasatts då han verkar ha haft psykiska svårigheter i form av bla extrem social fobi mm. Rimligt hade varit att Socialtjänsten samverkat med Försäkringskassan och slussat honom vidare till en annan förmån. Inte dra undan hans försörjning och kräva aktivitet och sysselsättning.

Det är myndighetsutövning dessa personer utövar mot individer på samhällets botten.

Då är vi överens
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Går det att komma in på Örebro socialförvaltning med 3 gevär menar du?
Precis, skulle han dit och spela gitarr för dem
Citera
2025-02-07, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
Förlåt att jag inte var PK nog i min etikettering av massmörarden. Jag menar förstås neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Ajabaja

Det handlar inte om att vara PK, det handlar om att du rent sakligt har fel.
Citera
2025-02-07, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Tvångsvård eftersom hans beteende var självdestruktivt med sin självisolering.

Saknas stöd i lagstiftningen för det så det är inget alternativ
Citera
2025-02-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joker001
Då har vi helt olika erfarenheter. Har minst 10 ansökningar, allt har gått igenom klockrent. Jobbar i perioder när jag mår bättre. Sedan borta på 100% när jag kraschar, har schizoaffektivt syndrom depressiv typ. Inte en kotte har ifrågasatt något någonsin mer än om medicinjusteringar har haft effekt, då sa jag "aa mer bieffekter". Ville inte återgå i slaveriet.

Jag menar inte att du har fel nu. Bara att jag skriver mitt svar utifrån mina erfarenheter och du utifrån dina. Ingen, inte en kotte, har någonsin granskat mig. Och jag har en vän som är schizo, han har glidit i 10 år nu. Han befinner sig inte i Sverige, han är jugge och driver eget i bosnien på inkomstbaserad sjukersättning. Noll koll.

GM hade förmodligen haft rätt till sjukersättning livet ut. Troligen på garantinivå eftersom inkomst saknas. Men ändå, ligga hemma och fisa fram tills 66 kontra slava för en psykopat till mellanchef för 20k netto i månaden. Vad väljer man? Om man är normalt funtad? Och vidare vad väljer man om man hatar människor? GM hade kunnat ha fått ett bra liv och BO hade levt, om soc hade flaggat för vården och FK. Men sådan kommunikation finns inte i dagens läge. Vi lär se mer av sådana här dåd, tyvärr.
Det är möjligt att de gör olika bedömningar utifrån vilken diagnos man har, men som sagt vi har olika erfarenheter och utgår från dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Var Tamim Sultani och Rakhmat Akilov också rasister? Då de riktade in sig på att mörda svenskar?
Det går det att argumentera för. Dock var deras måltavlor "otrogna". Återstår att se vad denna GM egentligen ville.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Är det socialsekreterarna (Camilla och Elsa?) var de hans primära måltavlor.?

Camilla gick på undersköterskeutbildningen. Lite märkligt när hon nu närmade sig pensionsåldern. Man kan tänka sig att hon var nyskild eller nybliven änka. Den uppgift jag fick i förrgår om att hon var "socialtant" var falsk. Det gäller nog offret "Elsa" också.
Citera
2025-02-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Skjutvapenvåld tyder väl på att det är en babbe som är GM?

Som vanligt högerincel, vilket alla med en hjärna förstod direkt.
Citera
2025-02-07, 18:29
Medlem
K.Blomkvists avatar
DN ber om ursäkt

DN publicerade den 7/2 en insändare som kritiserade rektorn vid Risbergska för hennes agerande under masskjutningen. DN ber rektorn om ursäkt för publiceringen, den borde aldrig ha skett.
Publicerad 16:52

https://www.dn.se/insandare/dn-ber-om-ursakt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in