2025-02-09, 19:38
Medlem
zombie-nations avatar
Är jag korkad eller kan man tro att RA hatade invandrare och kvinnor, men bara så där SD-röstarmesigt, ingen djupare analys och därmed inte ett hatbrott? Han sköt svenskar och män med. Men vi vill ha folk i trevliga lådor.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Speglar väl bara demografin i dagens Sverige?

Bara en som ser svensk ut?
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad anser man då Lanza hade? Har RA samma?

Adam Lanza hade förmodligen någon typ av schizoid/schizotyp personlighetsstörning. Något åt schizofreni-hållet i alla fall.

Detta är väldigt ovanligt och svårt att diagnostisera. Orsakerna är en blandning mellan DNA, droganvändning och dåliga miljöfaktorer tidigt i livet. Har man starka anlag för det så kan bland annat psykisk trauma utlösa det.

Adam Lanza hade garanterat inte autism och det hade nog inte Richard Andersson heller.

Jag kan tänka mig att den som utredde Richard tog den enkla vägen och gav honom en autismdiagnos för att man inte visste bättre, precis som i Lanzas fall.

Jag tror också att Richard Andersson hade en schizoid/schizotyp störning.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det är väldigt många undersköterskestuderande.
Och inga socionomstuderande.
Så varför tror man att det var riktat mot sociala myndigheter?

Det tycks väl mer riktat mot invandrare.
Det förekom desinformation tidigare i tråden om att socialtjänsten hade kontor på skolan och att socialtjänsten hade medarbetare som inte kom till jobbet dagen efter.
Denna desinformation har sedan dess debunkats, men har blivit en trådsanning för somliga.
Citera
2025-02-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
När hörde du sist talas om ett massmord med hat mot vårdpersonal som motiv?

Ja precis. Det behöver inte betyda nånting. Snarare visar det väl att han skjutit mot en klass och att etnicitet inte hade med motivet att göra.
Citera
Medlem
Han har rätt om att motivet för masskjutningen borde vara solklar. Men politikerna låtsas som att ingen vet.

https://x.com/vpressfeldt/status/188...TcgZKYVjg&s=01
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tillyttermeravisso
Ingen tycks undra vad tanken var bakom alla vapen, jägarexamen och licenser, anskaffande flera ja rätt många år bakåt i tiden. Var det för att någon gång i framtiden kunna utföra ett illdåd? Antar att han varken hade jaktintresse eller var ute på någon skjutbana. Eller var det mest bara ett bisarrt intresse, som på senare tid utvecklade sig till planering och genomförande av det vi nu har sett? Ingen tycks heller undra varifrån pengarna kom. Grejerna kanske gick på 100.000 eller något i den stilen. Och ingen tycks framföra tanken att det kan finnas ännu en mördare, dvs. den elev som i tumultet råkade få tag i ett av vapnen som han sköt skytten med för att få slut på blodbadet. Kanske osannolikt men inte så osannolikt som polisens tes, nämligen den barocka föreställningen att det inte är uteslutet - flera dagar efter illdådet! - att det kan finnas fler gärningsmän, eller gärningspersoner som polisen så politiskt korrekt brukar uttrycka det (könsneutralt ska det vara i poliskåren).
Han poserar som barn jaktkläder med gevär vilket innebär att jakt bör vara en närståendes intresse t.ex pappans. Autism är ärftligt och särintressen också. Pappan uppgavs i tråden ha varit politiker? En av gärningsmannens grannar är politiker som ägnat sig åt att vräka romer och uttalat sig i medierna kring det. Även om de inte kände varandra så säger det en del om kommunalpolitikernas åsikter (jag påstår inte att det inte förekommer problem bland romer eller de som då kommit via EU och bott i läger utan syftar på behovet av att ventilera sig i media kring grupper med bredare problematik efter avhysning). Jag skrev i början rörande det med politiker men det verkade inte vara något människor på flashback såg som yttre påverkan/"inspiration" (vet inte om politikern verkligen var hans granne heller). Autistiska människor kan som sagt fastna i enkelspårigheter eller ta till sig andras åsikter utan förmåga till reflektion.

Nu har ju uppgifter släppts om att en av de mördade var matematiklärare som arbetat på skolan i 7 år och således kan ha varit en av hans lärare vilket ger ett mer personligt motiv då han kan ha varit ute efter henne specifikt som hämnd för att matematik inte var ett ämne han hade huvudet för. Kan också då ha varit som så att han i åratal arbetat upp ett raseri mot henne snarare och som jag försökt nämna kring autistiska killar innebar att han stalkade henne på något vis eftersom autism och oförmåga till att ta kontakt normalt leder till märkliga interaktioner. Pga autismen och svårigheter med att förstå andra människor och då som ett mld i själva autismen mer än annat. Dvs att de hakar upp sig och att det handlar om deras önskemål om att fungerande relationer till andra människor, ta kontakt osv eller andra mer tvångsmässigt baserade skäl.
Han kan ha upplevt saker som han inte var kapabel att kommunicera fram och i det haft kraftig frustration med hämndbegär. Istället för att plugga än hårdare tills hanklarade av matematiken. I hans värld eftersom han inte såg saker normalt, så hade hon fel. Han kunde inte betrakta sina matematiska studier korrekt ur ett normalt perspektiv eftersom han inte förstod andra människor och vad de sa.

Nej han har sannolikt inte haft licenser och vapen för att döda andra människor. Morbida intressen för att döda djur snarare. Enda skälet till dem är att han följt lag och ordning mer än planerat massmord. Dvs massmord kan utföras utan licenser och lagligt ägda vapen men diskussionen är att sådant inte ska kunna ske såsom det gjort.
Senast redigerad av OtursAktivist 2025-02-09 kl. 19:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
För att han nyligen blivit nekad försörjningsstöd och därmed inte kunde betala hyran. Det behöver inte vara så att han riktade dådet specifikt *mot* socialtjänsten, däremot så blev det triggern som fick honom att skrida till verket. Jag tror inte offren var utvalda mer än de är utvalda i de flesta skolskjutningar - de hade oturen att vara där.
Ja det förstår man ju att det var den utlösande faktorn. Förstår faktiskt inte hur socialen kunde göra så.
Har du någon teori varför han skonade vissa då? Om han ville hämnas på samhället borde han skjutit ihjäl så många som möjligt som kom i hans väg. Jag tror att han riktade in sig på dem som såg ut att vara invandrade.
Citera
2025-02-09, 19:40
Medlem
SirPryces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Något känns även skumt med alla dessa utlandsresor, bara de senaste åren. Malta, Miami, Jamaica, Italien, olika platser i Thailand. Det känns lite överdrivet att bjuda en vuxen karl på så inihelvete många resor.

Och sen undrar jag vad socialen säger om det. Får man resa hur man vill när man går på försörjningsstöd? (Får man sjukpenning från Försäkringskassan så får man inte det.)
Definitivt skumt ja . Hmm, kan det vara en slump att samtliga dessa destinationer (inte alla delar av Italien dock ) råkar vara ökända för sin extremt omfattande och lättillgängliga sexindustri ? Jag börjar misstänka ,hur märkligt det än kan förefalla, att den/de (föräldrarna ?) som bjöd honom på utlandsresorna av någon slags förvrängd välvilja kan ha försökt se till att RA fick ligga.
Citera
2025-02-09, 19:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det har diskuterats ingående redan.

Myndigheterna har ju ett samverkansansvar så det är faktiskt anmärkningsvärt att han verkar ha uppburit försörjningsstöd större delen av sitt liv.

Mer lämpligt hade väl varit en sjukersättning utan krav på aktivitet.
Ja, och en plats på LSS-boende med egen lägenhet och tillgång till personal.
Citera
2025-02-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det förekom desinformation tidigare i tråden om att socialtjänsten hade kontor på skolan och att socialtjänsten hade medarbetare som inte kom till jobbet dagen efter.
Denna desinformation har sedan dess debunkats, men har blivit en trådsanning för somliga.
Tack. För det hade ju jag också fått för mig. Det stod i kvällspressen tom.
Citera
2025-02-09, 19:42
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror du har fel. Tror inte han lade upp bilderna för något år sedan för detta. Och ville han ha uppmärksamhet och ihågkommen som den största massmördaren i historien så byter man väl inte namn till Rickard Andersson..

Tror på det här med Ekonomin och att ev skolan på något har med hans uteblivna ersättning. Sökt men blivit nekad igen eller ansökning borttappad eller så.

Att GM är sjuk i huvudet kan vi nog enas om men att göra en sådan här sjuk grej är svår att förstå. Men man försöker ju förstå även om i detta fall finns risken att vi kanske inte kommer förstå.

Det har gått 5 dagar och vid tidigare massmord i världen så har motiven varit ute efter 24-48 timmar.

Vad är det för fel på Andersson?
Jag kan ha fel såklart men jag tror detta var planerat.
Han gjorde en liten Breivik.
Motiv?
Han blev väl nekad bidrag eller ngt.
Sjukt.. Ja det finns många som mår dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in