Citat:
Ursprungligen postat av
Kexet65
Minst två av dom döda är svenska kvinnor!
GM Richard har själv gått på Risbergska skolan där dådet hände så sent som år 2021 men avbröt/uteblev från sina studier.
Med andra ord var han mycket väl bekant med skolans interiör!
Jag kan inte se något rasistiskt i detta dåd. Vad jag ser är en person som var djupt besviken på samhället men också en person som inte hade tillräckligt med hjärnceller för att förstå sitt eget bästa. Han såg sig själv som ett offer i samhället.
Nu har han ju inga hjärnceller kvar överhuvudtaget för dom är väl utsmetade på väggar/tak och golv på den plats i skolan där han sköt skallen av sig.
Det är verkligen riktigt obehagligt att det finns monster som denna person som går under radarn i vårt samhälle och tyvärr finns det många fler av hans kaliber mitt ibland oss 😳!
Jag håller med. Jag tror lika.
Ja man har ingen aning om hur andra människor är, gör och tänker. Men så har det alltid varit och det är lika i hela världen.
Sen har samhället ändrats och fler går under jorden, fler blir skadade av mobbing, övergrepp, utanförskap mm.
Klimatet har också hårdnat så fler lever efter "sköt dig själv och skit I andra" vilket gör att ensamheten blir större för dom som lätt hannar utanför.
Det i kombination med diagnoser mm kan bli knas. När samhället då också ställer personen utanför, ställer för hårda krav, sätter press mm kan det slå över. Förmodligen en kombination av allt detta som hänt här.
Sen är det som någon forskare i ämnet sa på tv.
Alla har väntat på att nåt sånt här ska hända i Sverige. Polis, vården mfl har tränat för det här av en anledning.
Det sker i andra länder så varför skulle det inte til slut även hända här i Sverige.
Det är djupt tragiskt men inte helt överraskande.
Det är inte första gången vi har våldsdåd av olika slag, mord på politiker, knivdåd på oskyldiga, terrorattacker osv.
Det kommer tyvärr att hända mer framöver också.
Positivt just nu (utanför just detta dåd men som hänger ihop) är regeringens satsning på psykvården. Så regeringen levererar.
Dagen innan dådet I Örebro gick man ut med detta:
https://regeringen.se/pressmeddelanden/2025/02/miljardsatsning-pa-psykisk-halsa-och-suicidprevention/