2025-02-07, 22:37
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okejokejokej1
https://freeimghost.net/a/1.richard.C8N6

https://postimg.cc/gallery/38nhPJq

https://postimg.cc/gallery/VNXRYZ4

https://freeimghost.net/a/noname2.CCOk

Allt är skumt med det här och det här är ovetenskapligt. Men när jag ser bilder på honom så får jag inte ihop det. Jag menar Breivik var ju en iskall snubbe. Beräknande, övertygad och nerver av stål. Peter Mangs var intelligent. Lasermannen vart också rätt begåvad och handlingskraftig (rånade banker och hade sig) bara för att jämföra. Inte dåden eller motiven. Mest det som krävs utav en massmördare. Han ser ut som en livrädd liten pojke. Ganska obegåvad dessutom (han klara inte en av skolan). Det nåt lurt. jag vet inte vad men nåt riktigt jävla lurt
Senast redigerad av Uruzita1 2025-02-07 kl. 22:41.
Citera
2025-02-07, 22:38
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Svaret är nog, tyvärr, nej...

Så du tror alltså - på allvar - att man kan springa ifrån en maniac som står och siktar på någon?
Det tar mindre tid en en millisekund att trycka av vapnet!
Skulle du själv klara av att springa iväg på mindre tid än det?
Tror inte det!
Citera
Medlem
Kvillebacken1s avatar
På ett foto sitter han med en tjej. Var det en flickvän, syster eller bara någon som råkar sitta i en solstol bredvid honom?
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graev
Polisen sa på presskonferensen att de vill hålla,så mycket som möjligt hemligt av utredningstekniska skäl, dvs om det kommer ut att RA sagt nåt under skjutningen så tror andra vittnen att de hört samma, bättre då att insamla alla vittnesuppgifter innan ett narrativ kommer ut. Logiskt.
Ja, därför är TV4s oansvariga påhitt skadlig för utredningen.
Citera
2025-02-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Spelade han gitarr? Känns relevant i sammanhanget eller åkte han och köpte en fodral till en gitarr. Han kanske var självlärd för det känns inte som att han var den typen som gick kurser för att spela. Han kan ju haft talang ändå men jag har gitarr för eget bruk men varför skulle jag ha ett fodral? Det använder man främst för transport och han var ju mest hemma

Finns inget som tyder på att han spelade gitarr.

Oavsett så lär han behövt slita ut inkråmet i gitarr-caset för att få plats med sina vapen.

Är nog inte omöjligt att han köpte fodralet enbart för detta ändamål.
Citera
Avslutad
En kvinna 32 år, kvinna 38 år, kvinna 46 år, kvinna 52 år, kvinna 54 år, kvinna 55 år, kvinna 68 år, man 28 år, man 31 år och en man 48 år."

Låter som att han fick sin vilja igenom. Dom kvinnorna måste ha jobbat på soc som gett GM avslag gällande bistånd.

Gällande männen så kan det ha varit att dessa försökte spela hjälte och rädda kvinnorna. För ena mannen läste ju till sjuksköterska. Med stor sannolikhet så försökte dessa män rädda soc-kvinnorna och blev skjutna.

Han skriker i ljudklippet. ” Jag kan inte jobba”!! ”Ni ska bort allihopa”.

När någon med autism får snedtändning, ja då är det inte roligt. Att socialen inte såg detta i tidigt skede och satte in rätt hjälp åt GM är ju ett mysterium.

Säger inte att GM:s agerade var rätt men detta är effekten av en inkompetent personal som försökte soppa allt under mattan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Spelade han gitarr? Känns relevant i sammanhanget eller åkte han och köpte en fodral till en gitarr. Han kanske var självlärd för det känns inte som att han var den typen som gick kurser för att spela. Han kan ju haft talang ändå men jag har gitarr för eget bruk men varför skulle jag ha ett fodral? Det använder man främst för transport och han var ju mest hemma
Tanken har inte slagit dig att man faktiskt kan köpa ett gitarrfodral utan att samtidigt köpa eller äga en gitarr och även tvärtom! Självklart kan han ha köpt ett fodral enbart i syfte att gömma sina vapen i. Han kan ha köpt det på nätet eller kanske på Blocket....ingen vet... 🙄
Citera
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns ingen radar som söker efter den här typen av personer, därför kunde han gå lös och slå till som blixt från klar himmel.

Inte förvånande att det kunde ske.

Tyvärr har du rätt därvidlag 😳.
Citera
Medlem
Han hade inte godkänt i några ämnen i grundskolan och plockade inga poäng på komvux. Det måste väl vittna om väldigt lågt IQ.

Ändå lyckas han hantera vapen och planera en skolskjutning som kräver att man tänker i flera steg och analyserar olika tillvägagångssätt.

Är inte det konstigt?
Citera
2025-02-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Jag undrar igen, hur kan någon identifierat skytten så tidigt? Han sköt sig själv, brukar oftast vara i huvudet. Så oavsett om han hade femton pass och id-kort i fickorna, lär det varit svårt att med blotta ögat bekräfta hans identitet.

Inte märkligt alls, man hittar förmodad GM, flera vapen intill sig och att få fram max info snabbt om den personen är prio ett, de som han skjutit tas om hand av annan personal, ambulanssjukvård, poliser, räddningstjänst etc. Det är GM som är högst intressant då man samtidigt, just då, inte med säkerhet vet om han är ensam GM.
Man gör allehanda slagningar utifrån det man vet på plats, ja han kan ju t.o.m. haft ID på sig, man kollar vapnen vilket faktiskt sällan är legala vapen som i detta fall. Gör husis så fort som möjligt och adressen sprids som en löpeld i bl.a. media och vem som bor (är skriven) på adressen och i just den lägenheten.

Knappast svårt att räkna hos vem man gör husis, det är ju inte en konstapel som knackar på dörren utan tungt beväpnad polis och diverse avspärrningar i närområdet vilket också media rapporterade om och att det gjordes med stor sannolikhet p.g.a. skjutningen tidigare samma dag.
Citera
2025-02-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Han hade inte godkänt i några ämnen i grundskolan och plockade inga poäng på komvux. Det måste väl vittna om väldigt lågt IQ.

Ändå lyckas han hantera vapen och planera en skolskjutning som kräver att man tänker i flera steg och analyserar olika tillvägagångssätt.

Är inte det konstigt?

Det är inte det minsta konstigt. En kategori som ofta blir hemmasittare är t.ex. särbegåvade. Att han inte klarade skolan säger noll om hans IQ.
Citera
2025-02-07, 22:43
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Minst två av dom döda är svenska kvinnor!
GM Richard har själv gått på Risbergska skolan där dådet hände så sent som år 2021 men avbröt/uteblev från sina studier.
Med andra ord var han mycket väl bekant med skolans interiör!
Jag kan inte se något rasistiskt i detta dåd. Vad jag ser är en person som var djupt besviken på samhället men också en person som inte hade tillräckligt med hjärnceller för att förstå sitt eget bästa. Han såg sig själv som ett offer i samhället.
Nu har han ju inga hjärnceller kvar överhuvudtaget för dom är väl utsmetade på väggar/tak och golv på den plats i skolan där han sköt skallen av sig.
Det är verkligen riktigt obehagligt att det finns monster som denna person som går under radarn i vårt samhälle och tyvärr finns det många fler av hans kaliber mitt ibland oss 😳!
Jag håller med. Jag tror lika.

Ja man har ingen aning om hur andra människor är, gör och tänker. Men så har det alltid varit och det är lika i hela världen.
Sen har samhället ändrats och fler går under jorden, fler blir skadade av mobbing, övergrepp, utanförskap mm.
Klimatet har också hårdnat så fler lever efter "sköt dig själv och skit I andra" vilket gör att ensamheten blir större för dom som lätt hannar utanför.
Det i kombination med diagnoser mm kan bli knas. När samhället då också ställer personen utanför, ställer för hårda krav, sätter press mm kan det slå över. Förmodligen en kombination av allt detta som hänt här.

Sen är det som någon forskare i ämnet sa på tv.
Alla har väntat på att nåt sånt här ska hända i Sverige. Polis, vården mfl har tränat för det här av en anledning.
Det sker i andra länder så varför skulle det inte til slut även hända här i Sverige.
Det är djupt tragiskt men inte helt överraskande.
Det är inte första gången vi har våldsdåd av olika slag, mord på politiker, knivdåd på oskyldiga, terrorattacker osv.
Det kommer tyvärr att hända mer framöver också.

Positivt just nu (utanför just detta dåd men som hänger ihop) är regeringens satsning på psykvården. Så regeringen levererar.
Dagen innan dådet I Örebro gick man ut med detta:
https://regeringen.se/pressmeddelanden/2025/02/miljardsatsning-pa-psykisk-halsa-och-suicidprevention/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in