2025-02-07, 22:17
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Märkligt att han är med på så många bilder när han har social fobi och inte ville synas, läste att han satte handen framför ansiktet när han såg någon han kände. Sådana personer brukar inte vilja bli fotograferade hela tiden.

Jag skulle vilja påstå att majoriteten inte vill vara med på bilder med undantag när man har några öl under västen. De som vill vara med på bilder är extroverta och har säkert en dröm om att bli kända.

Säkert någon förälder som säger "stå där och se lite glad ut" och det är faan inte lätt att se glad ut på beställning och för någon med diagnos så är det mest troligt omöjligt om man inte vill vara med på bild
Citera
2025-02-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtieri
Om det är ett mjukt fodral absolut, hårt så kanske men går säkert att trycka ner.

Vapnet i sig tar ju inte jättemycket plats utan optik monterat, men är det sagt att han hade ett gitarrfodral?

Det är sagt att det är ett gitarrfodral. Som till min kännedom oftast kommer i hårt skal så att säga.
Citera
2025-02-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det får vi se imorgon... Jag har inte varit på komvux i Örebro, men med sfi och komvux... Känns som att det kan luta åt det hållet...
Det finns mer än SFI på ett komvux. Lärarna på SFI är ju dock svenskar, fattar du väl?

Att komplettera eller läsa in gymnasiet är det mänga svenska tjejer som gör och mänga äldre byter också bana till "komvuxyrken" som t.ex USKA. Det kan även finnas andra yrkesspecifika progran beroende på kommun. Och lärare är ju ett kvinnodominerat yrke. De flesta lärare förutom på "byggprogrammen" är nog "vita" kvinnor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Angående det här snacket om att det måste ha varit ett "rasistdåd" så borde väl dessa uppgifter slå sönder den teorin helt och hållet:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dokument-visar-rickard-andersson-var-elev/

Att det råkar gå mestadels invandrare på komvux är väl inte speciellt konstigt? 70-80% på komvux har varit invandrare de senaste 20 åren.

Om majoriteten av alla elever är invandrare så är det heller inte så konstigt att det är mest invandrare som stryker med, eller hur?

Det är ingen slump att han valde ut en skola. Han minns sin traumatiska skolgång och de senaste terminerna på Risbergska blev droppen. Han ville inte gå dit men var tvungen.

Det är så uppenbart vad detta handlar om.

Folk spekulerar för han hade skonat vissa.. han hade vara gått förbi dom. Vilka det var vet vi ju inte ännu.
Senast redigerad av Menea 2025-02-07 kl. 22:24.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpan254
Enligt https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wgkz85/uppgifter-alla-doda-identifierade?utm_source=iosapp&utm_medium=share

10 Dödsoffer:

Kvinna 32 år -
Kvinna 38 år -
Kvinna 46 år - Niloof*r
Kvinna 52 år -
Kvinna 54 år - Ev* Len* ?
Kvinna 55 år -
Kvinna 68 år -
Man 28 år - S*lim
Man 31 år -
Man 48 år - B*ss*m

* = a
Många, kanske alla är invandrare.
Men jag tror det är för att det är många invandrare i området, och att många som går komvux ofta är invandrare. SFI på det så blir det många på samma plats.
Han har heller inte skjutit enbart muslimer då flera verkar va av olika religioner och kulturer ink kristna (minst 2 har haft minnesgudstjänster i ortodoxa kyrkan).
Han bör ha haft någon plan att döda någon/några specifika personer och sen även dom som kommit ivägen eller kanske försökt stoppa honom.
Han borde kunna skjutit fler men blev "nöjd" eller avbröts.

Oavsett om det skulle va annat, att han var ute efter just invandrare så är grundproblemet hans psykiska hälsa. Mycket verkar ju varit knas under större delen av hans liv.
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Polisen har ju gått ut med hur en ”standard” liknande skolskjutning/skjutning brukar gå till.

Gärningsman brukar skjuta tills han blir uppmärksammad på att polisen är på plats. Då brukar han sluta skjuta andra och ger upp genom att ta sitt eget liv, i 9 fall av 10.

Kommer inte ihåg vilken kanal som visade den intervjun, men det var SVT eller TV4 tror jag, från typ igår eller dagen innan det.

De intervjuade nån polis gällande PDV (pågående dödligt våld?) har jag för mig.

Det kommer väl visa sig om det här platsar i de vanliga 9av10 fallen.

Polisen har ju sagt att de såg honom och att han sköt mot dem i stort sett direkt när de hade kommit. Inte efter en timme.

Men vi får väl se hur allt gick till. Man ska nog ta alla uppgifter nu med en nypa salt.

Det är så tröttsamt när både polishatare och polisrunkare redan nu ska försöka hitta stöd för sin agenda.

Jag skulle tro att sanningen kommer visa sig ligga lite mittemellan; snuten gjorde inte ett perfekt jobb men inte heller ett katastrofalt.
Citera
2025-02-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Kan någon vänlig själ dessutom sammanfatta vad som är känt kring logistiken; från hemmet till mordplatsen; får inte riktigt ihop det...

Faktum är nog att det inte finns några bekräftade uppgifter alls om den saken.
RA påträffades död - med vapen omkring sig - och det blev husrannsakan i hans lägenhet, det är nog allt som är säkert. (Och vad som grävts fram om personen RA i sig och hans liv verkar bekräftat på en rimlig nivå.)
Citera
Medlem
Valtieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Det är sagt att det är ett gitarrfodral. Som till min kännedom oftast kommer i hårt skal så att säga.

Ok missat det, tycker mest man ser de mjuka "ryggsäcks fodralen" men är ju ingen musiker tyvärr, men några långvapen får du allt ner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsa1
Många skriver på Facebook att gärningsmannen Rikard A. ser yngre ut än de 35 år han är.
Jag kan faktiskt förstå varför så jag känner igen hans typ av hy och bindväv som väldigt vanligt förekommande bland personer med NPF som samtidigt har Ehler danlos syndrom alternativt hypermobilitet.
Denna ” sjukdom ” är ännu så länge kraftigt underdiagnoserad och innebär att man har en mjukare bindväv och då ser yngre ut. Man har ofta samtidigt autistiska drag och även ADHD är vanligt.
OM denne Rikard har denna hade denna kombination så visste han troligtvis inte om det då vi ligger hopplöst efter i sjukvården i Sverige gällande detta. Och om han hade det så hade han en låg gradig ständig värk och koncentrationsproblem som förklarar de dåliga skolresultaten. Man är inte korkad men eftersom musklerna i hela kroppen måste utstå mycket större ansträngning pga att bindväven inte är så stark så han man ständig värk som leder till depression 😢
Nu har man förstått att antiinflammatorisk tillskott hjälper en del och grönsaker med extra antioxidanter och vitaminer men det är många som tror att de har autism som lider av olika grader av ehler danlos/ hypermobilitet.
Detta är ingen ursäkt men något jag tänkt på och som kanske kan hjälpa någon där ute…

är oxå född 89 som rikard. har autism & adhd. folk tror jag e 23. har dock inga barn eller make så kanske df, haha. men sen sover ja typ inte så känner mig som 135 i bland.
tack för tips!
Citera
2025-02-07, 22:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Ja, särskilt om det är ett soft case eller för en akustisk gura..., hagelgeväret och eventuellt 22an får plats i en ryggsäck, tar 20 sekunder att ta isär en Winchester 1300 och en 10/22 ruger om rugern var en take down. Han kunde satt ihop dem på muggem

Spelade han gitarr? Känns relevant i sammanhanget eller åkte han och köpte en fodral till en gitarr. Han kanske var självlärd för det känns inte som att han var den typen som gick kurser för att spela. Han kan ju haft talang ändå men jag har gitarr för eget bruk men varför skulle jag ha ett fodral? Det använder man främst för transport och han var ju mest hemma
Citera
2025-02-07, 22:21
Medlem
Okejokejokej1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zum3x
Kan någon länka till alla dessa album i samma svar?

https://freeimghost.net/a/1.richard.C8N6

https://postimg.cc/gallery/38nhPJq

https://postimg.cc/gallery/VNXRYZ4

https://freeimghost.net/a/noname2.CCOk
Citera
2025-02-07, 22:21
Medlem
Mot förmodan att RA nolltaxerat och inte vederbörligen har några tillgångar - kan man anta att han inte färdades i bil till platsen?

Finns det busshållsplatser i närheten av hans bostad? Allt annat känns ologiskt om det antas att han agerat ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in