Citat:
Ursprungligen postat av
BackToHegel
Det r sant p stt och vis, exempelvis r det mindre transfetter i margarin. Man kan baka smrkakor och anvnda margarin och stningsmedel istllet fr smr och socker. Det blir nyttigare, men blir det smrkakor?
Smr r en rvara, men ska naturligtvis inte konsumeras till verdrift. Margarin r en produkt som r frgad och smaksatt fr att efterlikna smr. Frn brjan ett smrsubstitut fr militren och de lgre klasserna.
Jag unnar mig smr och ter det nstan hgtidligt.
Matpriserna var det. Covidvaccin kan man inte ta.
Ja margarinet, som ofta antyds vara rapsolja i bredbar form, r i sjlva verket en sjuhelvetes raffinerad industriprodukt men den r likfrbannat nyttigare r kokosfett som influerarna hvdar r hlsans gva.
Min pong r dock inte hlsoaspekterna utan det faktum ver att det gnlls ver att smret r dyrt men alla har rd att kpa det nd. Fram till 90-talet var det helt normalt att fruarna krde med margarin istllet fr smr vid baknkng och matlagning.
Matkassarna som gnllspikarna kper idag tar en oerhrt mycket mindre del av den disponibla inkomsten n i brjan av 70-talet men det r folk i allmnhet uppenbarligen okunniga om.
Medelklassen som liveat verklass tror att de har det s krvt trots att de badar i pengar jmfrt med tidigare generationer.