2025-02-19, 19:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Vi som var med på 70-80-talet minns hur mycket margarin folk använde istället för smör och bregott.
Det är ett evigt kacklande om vad smör och bregott kostar men alla "måste" köpa det.

Gör som morsorna förr och kör med margarin.
Man får ETT KILO prima margarin på Lidl för 32 kr.

Hörde ni det? Ett kilo margarin för TRETTIOTVÅ KRONOR! Billigt!

Alla gnäller över smör och bregottpriserna men sanningen är att alla har råd att köpa det trots att de gnäller, lyxgnäll är ordet! Tig eller köp margarin!
Citera
2025-02-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vi som var med på 70-80-talet minns hur mycket margarin folk använde istället för smör och bregott.
Det är ett evigt kacklande om vad smör och bregott kostar men alla "måste" köpa det.

Det var nog början på 90-talet men min mor gjorde egen matfettsblandning. Hon tog vanligt smör för bakning, blandade in rapsolja och lite annat och körde i en matberedare tills allt blandats. Sen hällde hon upp det en burkar och kylde ner. Nu finns det ju liknande blandningar att köpa men det fanns inte då.
Citera
2025-02-19, 19:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var nog början på 90-talet men min mor gjorde egen matfettsblandning. Hon tog vanligt smör för bakning, blandade in rapsolja och lite annat och körde i en matberedare tills allt blandats. Sen hällde hon upp det en burkar och kylde ner. Nu finns det ju liknande blandningar att köpa men det fanns inte då.

Bregott är smör och matolja, det fanns då och finns nu men det ju ganska fast i konsistensen Vad använde hon blandningen till? Steka i? Det var ju före sin tid, det finns ju som du säger färdigblandat smör med olja att köpa på flaska numera, hon var före sin tid!
Citera
2025-02-19, 19:47
Medlem
Citat:
Bregott är smör och matolja, det fanns då och finns nu men det ju ganska fast i konsistensen Vad använde hon blandningen till? Steka i? Det var ju före sin tid, det finns ju som du säger färdigblandat smör med olja att köpa på flaska numera, hon var före sin tid!

Det var för att bre på smörgåsar. Hon menade att det var nyttigare än det färdigköpta. Kanske hade hon en större andel rapsolja... Det var väldigt lätt att bre minns jag.
Citera
2025-02-19, 22:15
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Gör som morsorna förr och kör med margarin.
Man får ETT KILO prima margarin på Lidl för 32 kr.

Hörde ni det? Ett kilo margarin för TRETTIOTVÅ KRONOR! Billigt!

Alla gnäller över smör och bregottpriserna men sanningen är att alla har råd att köpa det trots att de gnäller, lyxgnäll är ordet! Tig eller köp margarin!
Ja, billigare kan det bli på två sätt. Antingen köper man råvaror och applicerar lite kunskap och arbete, eller så köper man det billigaste processade skräpet man kan hitta. Det var Lätta som gällde för min del på den tiden, jag minns hur extremt hårt den skiten marknadsfördes. "Har du bestämt dig?" Nej tack, jag är lite smartare idag.
Citera
2025-02-20, 10:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ja, billigare kan det bli på två sätt. Antingen köper man råvaror och applicerar lite kunskap och arbete, eller så köper man det billigaste processade skräpet man kan hitta. Det var Lätta som gällde för min del på den tiden, jag minns hur extremt hårt den skiten marknadsfördes. "Har du bestämt dig?" Nej tack, jag är lite smartare idag.

Ja margarin är ju en ren industriprodukt men det är billigt och bra och kan ersätta smör rakt av vid i princip alla tillfällen vilket veganerna gör.

Lätta och Lätt&Lagom m. fl däremot är i princip oanvändbart till annat än att ha på bröd.

Om folk nu har det så otroligt kärvt så borde de testa margarin för 32 kr kilot istället för smör.
Citera
2025-02-20, 15:43
Medlem
Citat:
Det är en förenklad bild. Man har inte samma påslag på alla varor, det lär man sig första dagen om man läser företagsekonomi.
Det var två meningar, så det är klart att det är på en sammanfattande nivå. Men detaljeringen lär vara tillräcklig för den här diskussionen.

Citat:
Ja, på lång sikt blir det säkert så. Men inte något som slår igenom i dagsnoteringarna kring inflationen..
SCB viktar om en gång per år har jag för mig. Borde räcka. Så snabbt förändrar vi inte vanorna i landet.
Citera
2025-02-23, 14:42
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Motgärder och föra krigsföring mot manipulations-samhället.
Matpriser och konsumtion på dna villkor och inte det omvända.

För mig spelar det ingen roll hur mycket dom höjer priserna!
Äter hälsosamt och billigt, nyttigt och gott.

Problemet är tid och planering hos dom flesta.
Jobba 8 tim eller mer.
Hämta och lämna barn samt aktiviteter och övrig tid till allt annat i livet.

Då blir det inte storkok, frysa in, eget bak.
Ersätta bregott och pålägg till röror på brödskivor och spara över 2000 kr per år.
Som allt annat när det kommer till mat.

Nyckeln är att se vad som är matigt, nyttigt, billigt.
Linser såsom röda och gröna eller t.ex. Beluga linser.
Vita bönor, krossade tomater, grönsaks/kött buljonger.

Hemligheten är att tänka bas mat med vegitariska storkok.
Sedan köpa kött, fisk, fågel när rabatter och erbjudande erbjuds inför veckans inköp.

På så sätt blir det en del veg och del kött, bra för miljö och hälsa.
Fungerar bra i stressad tillvaro och matlådor.

Igen ork men ta fram från frysen och välj mellan t.ex. 4 olika rätter.
Köper man bröd hos Willys kan man kompromissa och inte baka själv, likvärdig kostand.

Ta t.ex. sallader med tomat, isberg och gurka, dyrt och onöding.
Istället, rivna morötter, bönor, rödlök eller byta ut morötter mot vitkål.
Du sparar massor över tid och slipper ocker priser för tomater med mera.

Det handlar om att omfördela och byta ut mot livärdiga kompontenter till en helt annan prisbild.
Som jag nämnt med bönor, linser, röror istället för pålägg och bregott.

När man börjar byta ut saker mot annat, dyra grönsaker mot billiga med lika nyttiga och goda.
Kött, fisk, fågel endast vid erbjudanden och köpa max köp per hushåll som brukar ligga på 3.

Taktik och strategi som om man driver ett företag.
Både som ensam eller familj.

Finns exempel på 6 personer (barnfamilj) som klarar sig på 4000 kr i matkostnader, per månad.
Finns exempel på 1 person som klarar sig på 1000 kr i matkostnader, per månad.
Utan sämre eller mindre hälsosam livkvalite med god mat.

Vad är min poäng med mitt inlägg.

Dina pengar är dina soldater och du är generalen.
Du bestämmer hur dina soldater ska uppföra sig på fältet.
Dinna taktiska val från studerat terrängen kräver en strategi och planering.
Sedan strider man till verket.

Störrsta och bästa behållningen till minsta möjliga kostanden.
Utan avkall på något utan bibehålla god och värdig standard.

MVH

Finns ingen familj som klarar sig på 4000kr per månad heller inte ensam person som klarar sig på 1000kr månad. Inte ens med Eldorado snabbmakaroner och ketchup som enda föda.
Citera
2025-02-23, 23:28
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Finns ingen familj som klarar sig på 4000kr per månad heller inte ensam person som klarar sig på 1000kr månad. Inte ens med Eldorado snabbmakaroner och ketchup som enda föda.
Ris och bönor lever en stor del av världen på. Eller sädesslag plus baljväxt som ger fullvärdigt protein. Så det går att äta för femhundringen lite drygt per månad, om man besitter kunskap nog att undvika snabbmakaroner och ketchup. Dvs man betalar inte någon för att tillreda maten, man köper (rätt) råvaror och gör jobbet själv.
Citera
2025-02-24, 00:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
n

Hur länge skall svenskarna flås, för det är knegarna som drabbas

Är konstigt att det ska gnälla över matpriser. Att ta lån på flera miljoner och sitta och betala till banken varje månad det går utan problem eller allt annat skit som folk handlar. Men mat priserna är det största bekymret?
Citera
2025-02-24, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ja margarin är ju en ren industriprodukt men det är billigt och bra och kan ersätta smör rakt av vid i princip alla tillfällen vilket veganerna gör.

Man kan inte kompromissa med hälsan. Margarin och matolja är inte tjänligt som människoföda.
Citera
2025-02-24, 09:29
Medlem
soinivassens avatar
"En bojkott av landets stora matbutiker planeras under vecka tolv."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...la-evenemanget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem