Citat:
Ursprungligen postat av
BackToHegel
Det är sant på sätt och vis, exempelvis är det mindre transfetter i margarin. Man kan baka smörkakor och använda margarin och sötningsmedel istället för smör och socker. Det blir nyttigare, men blir det smörkakor?
Smör är en råvara, men ska naturligtvis inte konsumeras till överdrift. Margarin är en produkt som är färgad och smaksatt för att efterlikna smör. Från början ett smörsubstitut för militären och de lägre klasserna.
Jag unnar mig smör och äter det nästan högtidligt.
Matpriserna var det. Covidvaccin kan man inte äta.
Ja margarinet, som ofta antyds vara rapsolja i bredbar form, är i själva verket en sjuhelvetes raffinerad industriprodukt men den är likförbannat nyttigare är kokosfett som influerarna hävdar är hälsans gåva.
Min poäng är dock inte hälsoaspekterna utan det faktum över att det gnälls över att smöret är dyrt men alla har råd att köpa det ändå. Fram till 90-talet var det helt normalt att fruarna körde med margarin istället för smör vid baknkng och matlagning.
Matkassarna som gnällspikarna köper idag tar en oerhört mycket mindre del av den disponibla inkomsten än i början av 70-talet men det är folk i allmänhet uppenbarligen okunniga om.
Medelklassen som liveat överklass tror att de har det så kärvt trots att de badar i pengar jämfört med tidigare generationer.