2025-02-03, 18:33
Moderator
T-80Us avatar
Programmet, en halvtimme långt, avhandlar en av svensk historias största konstnärer, Carl Milles. Men inte ur perspektivet hans konst (vad man än tycker om den), inte heller ur perspektivet hans samtid, familj, utbildning eller verk, utan om...

You guessed it...

Vilken hemsk rasist han var och hur han hyllade Adolf Hitler.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt...rens-hemlighet

För att riktigt svartmåla denne store svensk (återigen, objektivt sett, oavsett vad man tycker om hans konst, politiska åsikter eller vandel), så har man passat på att bjuda in den fullständigt genomvämjelige charlatanen och lögnhalsen Tobias Hübinette, som får fritt utlopp i sitt hat och sin förföljelse av svenskar och svenskhet.

Jag blev fruktansvärt illa berörd av det här programmet. Hörde någon annan programmet?

Varför ska vi alltid göra ner allting i vårt eget samhälle? Varför ska vi tvunget lära oss att hata oss själva, vår kultur och vår historia? Hur kan vi låta någon importerad kvasibildad fjant som Hübinette sätta sig till doms över våra historiskt signifikanta personer?

Jag ser gärna andras inspel i detta, då jag inte kan minnas ett annat radioprogram som jag så, närmast fysiskt, avskytt.
Citera
2025-02-03, 19:44
Medlem
kristofferGs avatar
Tyckte det var ett bra program. Intressant och viktigt att få möjlighet att förkovra sig i de mörka sidorna i en av våra största. Varför skulle SR inte kunna fördjupa sig i det här?
Citera
2025-02-03, 20:15
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Tyckte det var ett bra program. Intressant och viktigt att få möjlighet att förkovra sig i de mörka sidorna i en av våra största. Varför skulle SR inte kunna fördjupa sig i det här?

Du tycker att det är rimligt att göra ett 30 minuter långt radioprogram om en av våra största konstnärer, där man bjuder in en flerfaldigt dömd och våldsam vänsterextremist som, helt utan någon form av nyanserande, får spy galla över den sedan länge döda konstnären? Detta för att han skrivit ett eller annat brev och gjort konstverk som inte faller den vänsterextreme brottslingen i smaken?

Det låter för mig helt orimligt. Snarare borde du förklara varför SR får göra såhär.
Citera
2025-02-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du tycker att det är rimligt att göra ett 30 minuter långt radioprogram om en av våra största konstnärer, där man bjuder in en flerfaldigt dömd och våldsam vänsterextremist som, helt utan någon form av nyanserande, får spy galla över den sedan länge döda konstnären? Detta för att han skrivit ett eller annat brev och gjort konstverk som inte faller den vänsterextreme brottslingen i smaken?

Det låter för mig helt orimligt. Snarare borde du förklara varför SR får göra såhär.
Det handlar om att ta död på/nedvärdera vår kultur
Citera
2025-02-03, 22:08
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:

Det här radioprogrammet är väl nyanserat om något? Hyllningarna av Milles har ju pågått oavbrutet under en mycket lång tid. Det här är välkomnande.
Citera
2025-02-03, 22:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Det här radioprogrammet är väl nyanserat om något? Hyllningarna av Milles har ju pågått oavbrutet under en mycket lång tid. Det här är välkomnande.

Hade du tyckt att det var lika nyanserat om man gjort ett program om en stor svensk konstnär med brevväxling till t.ex. DDR eller Sovjetunionen, där en av de tongivande inbjudna gästerna i programmet är en högerextrem och våldsdömd kommunisthatare, tillika konsthistoriker, som spenderar två tredjedelar av programtiden åt att svartmåla personen ifråga?
Citera
2025-02-03, 23:19
Medlem
sommarlovs avatar
Vi är rätt trött på att Hitler utmålas som den sjukaste människan någonsin.
Och att vissa ska liknas vid honom.
Gå vidare, han är faktiskt död, och alla som han kände.

Carl Milles var en konstnär, vissa verk är riktigt fina, vi kan väl rör oss kring detta?
Citera
2025-02-06, 21:47
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Hade du tyckt att det var lika nyanserat om man gjort ett program om en stor svensk konstnär med brevväxling till t.ex. DDR eller Sovjetunionen, där en av de tongivande inbjudna gästerna i programmet är en högerextrem och våldsdömd kommunisthatare, tillika konsthistoriker, som spenderar två tredjedelar av programtiden åt att svartmåla personen ifråga?
Javisst, mera sånt!
Citera
2025-02-07, 14:26
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Javisst, mera sånt!

Då får man ge dig att du är konsekvent iaf. Å andra sidan är det inte svårt att vara konsekvent om man vet att det aldrig inträffar.

Jag hade annars trott att du, som jag, var ute efter en så objektiv bild som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in