Programmet, en halvtimme långt, avhandlar en av svensk historias största konstnärer, Carl Milles. Men inte ur perspektivet hans konst (vad man än tycker om den), inte heller ur perspektivet hans samtid, familj, utbildning eller verk, utan om...
You guessed it...
Vilken hemsk rasist han var och hur han hyllade Adolf Hitler.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt...rens-hemlighet
För att riktigt svartmåla denne store svensk (återigen, objektivt sett, oavsett vad man tycker om hans konst, politiska åsikter eller vandel), så har man passat på att bjuda in den fullständigt genomvämjelige charlatanen och lögnhalsen Tobias Hübinette, som får fritt utlopp i sitt hat och sin förföljelse av svenskar och svenskhet.
Jag blev fruktansvärt illa berörd av det här programmet. Hörde någon annan programmet?
Varför ska vi alltid göra ner allting i vårt eget samhälle? Varför ska vi tvunget lära oss att hata oss själva, vår kultur och vår historia? Hur kan vi låta någon importerad kvasibildad fjant som Hübinette sätta sig till doms över våra historiskt signifikanta personer?
Jag ser gärna andras inspel i detta, då jag inte kan minnas ett annat radioprogram som jag så, närmast fysiskt, avskytt.