2025-02-03, 16:31
Medlem
Skall skaffa en ny bärbar dator och det var väldans vad dåligt det var med bärbara datorer som har en Ethernet anslutning (RJ45 port).

På alla bärbara nya datorer som saknar RJ45 port. Hur kopplar de upp mot internet, måste det gå via WiFi eller finns det någon annan sorters anslutning där man kopplar in kabeln ifrån routern?
Själv vill jag ha en kabel ifrån routern direkt in i datorn och inte använda WiFi när jag surfar på min bärbara.
Citera
2025-02-03, 16:33
Medlem
De kör nog alla trådlöst. Men det finns fortfarande en hel del laptops med rj45. Lenovo Thinkpad är ett exempel.

Ett annat alternativ är att ha en docka med nätverksport. De brukar sedan ansluta till datorn med usb-c
Citera
2025-02-03, 16:34
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Skall skaffa en ny bärbar dator och det var väldans vad dåligt det var med bärbara datorer som har en Ethernet anslutning (RJ45 port).

På alla bärbara nya datorer som saknar RJ45 port. Hur kopplar de upp mot internet, måste det gå via WiFi eller finns det någon annan sorters anslutning där man kopplar in kabeln ifrån routern?
Själv vill jag ha en kabel ifrån routern direkt in i datorn och inte använda WiFi när jag surfar på min bärbara.

Finns adaptrar
https://www.google.com/search?q=ethe...obile&ie=UTF-8
Citera
2025-02-03, 16:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

USB till Ethernet-adapter.
Citera
2025-02-03, 16:44
Medlem
konstits avatar
Citat:

Man använder en usb-rj45 adapter... Numera är usb-c standard, men til äldre PC'er skal man vara upmärksam på att både HP och Lenovo på vissa modeller inte överhåller standard, och därför kan kräva märke/modell-specifik USB-A-rj45 adapter !

Exempel på när Lenovo krånglar till det: https://www.pricerunner.dk/pl/263-51...menlign-Priser
(Har kørt direkt med usb-c på sådana maskiner också, HP har varit knepigare...)
Citera
2025-02-03, 17:13
Medlem
smickras avatar
Min MacBook matar jag via Thunderbolt och dess USB-C interface.
Citera
2025-02-03, 17:23
Medlem
Tack för svar och det gick snabbt att få svar!

Borde ha förstått att det finns adaptrar innan jag gjorde beställningen men gjort är gjort och förmodligen ingen större skada skedd ändå fastän jag beställde en Acer med RJ45 port.

Det är ju bara i samband med köp som en annan är tvungen att sätta sig in i alla möjliga kontiga bokstavskombinationer på datorns beståndsdelar så det var ett tag sedan sist. Min Lenovo höll i 9 år och har undvikit total krasch fastän den har svajat riktigt ordentligt med hjärtat i halsgropen några gånger. Alla andra bärbara under årens lopp har hållit i typ 3 år sedan var den totala kraschen oundviklig. Ändå så blir det inget mer Lenovo köp för egen del i och med Kina kopplingen. Dumt – förmodligen!
Citera
2025-02-03, 18:19
Bannlyst
EN USB -C Adapter som har ethernet port kanske? Eller över vanlig USB.
Citera
2025-02-03, 21:15
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Tack för svar och det gick snabbt att få svar!

Borde ha förstått att det finns adaptrar innan jag gjorde beställningen men gjort är gjort och förmodligen ingen större skada skedd ändå fastän jag beställde en Acer med RJ45 port.

Det är ju bara i samband med köp som en annan är tvungen att sätta sig in i alla möjliga kontiga bokstavskombinationer på datorns beståndsdelar så det var ett tag sedan sist. Min Lenovo höll i 9 år och har undvikit total krasch fastän den har svajat riktigt ordentligt med hjärtat i halsgropen några gånger. Alla andra bärbara under årens lopp har hållit i typ 3 år sedan var den totala kraschen oundviklig. Ändå så blir det inget mer Lenovo köp för egen del i och med Kina kopplingen. Dumt – förmodligen!

För 30 år sedan var det PCMCIA kort, nu är det USB-C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in