2025-02-03, 15:06
Medlem
MyJustices avatar
Jag har nästan ingenting att bojkotta
Vet att samägande och produktion till kedjorna tex ica och willies.
Ger att det finns de stora amerikanska bolagsproduktet i svenska förpacknigar .
Men jag handlar på lidl Konsum och blattebutiken .
Så jag har vad jag vet intet att ta bort förutom X, f. Och Facebook
Citera
2025-02-03, 15:06
Medlem
Sqrbankens avatar
Kör själv på som vanligt, samtidigt så konsumerar jag inte så mycket amerikanskt vad jag vet.

På rak arm kan jag bara komma på drycker från Coca-Cola Company och sporadiska besök till amerikanska kaffekedjor. Går sedan nyår på diet så inget donken eller BK under överskådlig framtid blir det heller. Vore väll Google, X och FB (även om jag knappt besöker det senare längre) som säljer min data.

Sett över hela produktionslinjer så har amerikanska bolag i nära alla fall av alla ett finger med i leken oavsett vad du konsumerar. Går man in för att inte ha amerikanska intressen involverade över huvud taget i sin konsumtion så får man nog göra drastiska (omöjliga) förändringar i sin livsstil.
Citera
2025-02-03, 15:17
Avstängd
Jag dricker Jim Beam och Jack Daniels nu, har det hemma. De kommer jag köpa igen. Och så skulle jag gärna vilja ha en Gibson Les Paul. Kommer fortsätta köpa skivor av amerikanska artister.
Citera
2025-02-03, 15:21
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutbit
Om tariffer sätts in så kan det ses som en ovänlig handling. Landet hotar samtidigt vårat grannland med invasion så det är väl på plats att leta alternativ om något sker? Jag bojkottar ändå varor som är för dyra.

Snus från Swedish match bojkottar jag
Nä. Danmark är ju redo att samarbeta. Jag avvaktar.
Citera
2025-02-03, 15:33
Medlem
Problemet med bojkotter blir ju tyvärr att man måste läsa på om ägar strukturen i bolagen
MC donalds skryter ju ofta med att man använder produkter från det land man är etablerad i , men restaurangerna har ett franchice avtal med moderbolaget för att få använda varumärket som dom betalar ett årligt arvode för så en stor del av vinsten hamnar ju där oavsett om vi handlar eller inte.
Möjligen kommer det påverka handlares vilja att starta en MC donalds och den effekten ligger ju längre fram i tiden.
Det blir ju enklare när det är dags att byta bil Tesla finns inte med på min lista av tänkbara bilar där ligger ju tillverkningen i USA.
Citera
2025-02-03, 15:38
Medlem
Sleepdancers avatar
Är inte Nestlé amerikanskt? Lycka till att bojkotta dom samt deras dotterbolag. De äger fan allt nästan.
Citera
2025-02-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Varken Apple eller Cola tillverkar något i USA som säljs här. Apple görs i Asien, där har vi väll inget handelskrig än? Det är väl det Trumpen är trumpen på. Elon måste vara mäkta glad att han startade den där fabriken i Tyskland nu.
Men dom får ju licensintäkter oavsett var tillverkningen sker.
Citera
2025-02-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Va? Massor av vapen och ammunition, kikarsikten, verktyg mm.
Finns utmärkta europeiska alternativ.
Citera
2025-02-03, 15:52
Medlem
California White kanske?
Och dessa Sun Maid russin..
Senast redigerad av rantaplan 2025-02-03 kl. 15:56.
Citera
2025-02-03, 15:57
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Samtidigt är det just detta som kina och Ryssland och Nordkorea önskar ska ske. En konflikt mellan Usa och Europa, en splittring. Och vi bör inte göra dessa skitländer nöjda, då Usa åtminstone har en demokrati, visserligen illa fungerande.

Europa inser kanske att Trump är en helidiot, men att vi behöver tolerera hans dumheter ett par år, till nästa val då det förhoppningsvis blir som vanligt igen.

Jag tror det räcker med att ge tillbaka samma som Trump ger oss, och att Europa söker mer samarbete internt än mot Usa.

Jo visst förstår jag att kinesen, Putin och andra liknande rövhål gnider sina händer och njuter av splitten mellan EU och USA. Men vi måste nog sätta mot hårdare och visa att vi inte accepterar tramset. För om vi inte gör det så kommer Trump köra på tills han har mer mer mer.

Samtidigt så kan det vara bra att vi blir tvingade till att bygga ett Europa som blir mer självständigt och självförsörjande.

Samtidigt som att vi hoppas att det här republikanska härket blir bortröstat om 4 år så kommer vi ha en ganska stor plattform med kravlistor mot USA för att "bli vän" igen med dem.

Jag tror det skulle kunna vara bra för Européer att få känna på lite sveda i sina liv. Vi har haft det för bra för länge nu.

Citat:
Ursprungligen postat av NoShowJones
jag kommer nog istället fortsätta bojkotta varor från kina.

Jag har inga problem med USA däremot med kina

Vi borde givetvis klippa banden till 100% med en fascistisk diktatur som Kina.

När det gäller amerikanska varor så borde vi för vår skull dra ner på konsumtionen (importen) från USA rejält och lära oss producera eget. Norge (och EU) kunde hjälpa Danmark att få igång en hälsosam oljeutvinning från Grönlandsområdet. Hela Europa borde dra sig ur NATO och bilda en egen försvarsallians och soppa bort USAs militär från Europa.

Sen patrullerar Europa Grönland och motar bort Trump-fittan från Grönland. Lägger överjävulska tullar för USA när de vill frakta på vattnen runt Grönland.
Citera
2025-02-03, 15:58
Medlem
ScrollMiasCuckstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dembotronen-2.0
Börja sluta med att köpa Teslakärror så kommer snart The Donald och Musken börja clasha vilket jag ändå tror dom kommer göra framöver då den orangea mannen inte klarar av andra superegon

Det självdör väl ändå snart, då ingen har eller kommer ATT ha råd att köpa Tesla
Citera
2025-02-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepdancer
Är inte Nestlé amerikanskt? Lycka till att bojkotta dom samt deras dotterbolag. De äger fan allt nästan.

Nestlé är Schweiziskt multinationellt livsmedelsföretag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in