• 1
  • 2
2025-02-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Har du en multimeter som du kan mäta volten?
Alt byt ut mot ett nytt - förmodligen ett CR2032 "knappbatteri".

Måste hitta en guide först, inget jag har gjort tidigare.
Citera
2025-02-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Har du en multimeter som du kan mäta volten?
Alt byt ut mot ett nytt - förmodligen ett CR2032 "knappbatteri".

En fråga; måste batteriet vara en "speciell" CR2032 eftersom den skall funka till moderkort?

Eller funkar vilket CR2032 som helst?
Citera
2025-02-02, 19:03
Medlem
Jag har en till allmän fråga.

Kan det vara så att p.g.a att jag tidigare hade win10 installerat på samma moderkort, går det inte att installera ett nytt OS på samma moderkort?

Finns det någon sådan begränsning för moderkort?
Citera
2025-02-02, 19:08
Medlem
Därför att du får bara upp bios menyn genom att trycka escape eller F2 under boot sekvensen.

Och dessutom så kan en dator vägra boota om den inte tycker att det finns ett tangentbord.

Jag kan ha fel. Gå till fruns eller ungarnas rum och låna tangentbordet. Sen botar du om. Då har du i alla fall uteslutit att det är tangentbordet som strular.
Citera
2025-02-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino
Secure Boot är disabled

Starta det och installera igen.
Hade samma problem på en surface 3.
Citera
2025-02-02, 19:57
Medlem
Har du lyckas köra det live från usb?
Citera
2025-02-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Har du lyckas köra det live från usb?

Jag har inte lyckats skapa en bootbar USB. Testade ett program som skulle fixa det, skapa en ISO på USB.

När jag sedan skulle testa USB:n sa win10 "enheten behöver formateras", enheten syntes inte i "den här datorn" . Jag kan inte förklara så bra.
Citera
2025-02-02, 20:33
Medlem
Citat:
Jag har inte lyckats skapa en bootbar USB. Testade ett program som skulle fixa det, skapa en ISO på USB.

När jag sedan skulle testa USB:n sa win10 "enheten behöver formateras", enheten syntes inte i "den här datorn" . Jag kan inte förklara så bra.
Du gör något galet... Installera Rufus, YUMI eller liknande. Dra över en .iso med valfri Linux distribution och spamma någon av dina F- tangenter eller escape när du startar datorn. Sen kan du välja att boota från din USB kolla om Linux funkar. Funkar det så installerar du direkt från live usb

PS en usb med iso ska du alltså inte öppna genom att du bootar Windows..
Citera
2025-02-02, 21:03
Medlem
Clint.Ruins avatar
Kolla i bios om ”compatibility support module, CSM” finns och avaktivera den i så fall.

Tror inte du behöver bry dig om cmos-batteriet eller tangentbordet.
Citera
2025-02-02, 22:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Du öppnar BIOS/UEFI och väljer boota från USB innan Windows hinner laddas. Windows ska inte öppnas först.
USB-stickan kommer att, när du installerar Ubuntu, installera en bootloader (GRUB) på SSD:n så du kan välja operativsystem när datorn startar igång. Jag antar att du tänkt köra dual boot eftersom du forfarande kan öppna Windows.

Om du har otur har ditt program för att skapa live-USB:n formatterat USB-minnet i fel format beroende på BIOS/UEFI är konfiguerat. Men det märker du om inte USB kan starta (trots att du väljer boota från USB i BIOF/UEFI)
Senast redigerad av Enterprise 2025-02-02 kl. 22:25.
Citera
2025-02-02, 23:44
Medlem
Citat:

Du kan inte testa en linux USB med windoze. Det ligger något annat filsystem där som windoze inte förstår sig på. Du får prova att boota från USB istället. Går troligen bra.

Prova att köra i live mode och titta vilka partitioner du fick på disken. Ska minst finnas en UEFI partition och en home och en swap. Jag rekommenderar att du kör UEFI. Vet inte om det ens går att undvika numera.
Och bios ska vara inställt på UEFI också.

Finns en del som kan knöla till sig. Men för det mesta går allt klockrent.

Kan du köra i live mode så finns en sak man kan göra. I live mode ladda hem Boot-repair. Och kör den. Den fixar till det mesta som kan vara problem med booten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in