• 1
  • 2
2025-02-02, 15:28
Medlem
Jag försöker installera Ubuntu 24.04.1 LTS idag, utan framgång. Först lyckades jag inte göra en bootbar USB, fick bränna ner iso installationsfilen på dvd istället.

Till problemet;
Jag har kommit till sista steget av Ubuntu installationen när den ber mig att starta om datorn.

Eftersom jag valde att boota från dvd ber den mig att ta ut skivan innan datorn startas om ( detta steg går inte att hoppa över).

När datorn sedan skall startas upp startas bios menyn av sig själv, alltså Ubuntu laddas inte alls under uppstarten.

På grund av detta antar jag också att intallationen inte blev korrekt slutförd? Däremot är min SSD första boot prioritet, men ändå startas inte Ubuntu efter ännu en omstart av datorn.

Vad kan jag göra?
Citera
2025-02-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino
Jag försöker installera Ubuntu 24.04.1 LTS idag, utan framgång. Först lyckades jag inte göra en bootbar USB, fick bränna ner iso installationsfilen på dvd istället.

Till problemet;
Jag har kommit till sista steget av Ubuntu installationen när den ber mig att starta om datorn.

Eftersom jag valde att boota från dvd ber den mig att ta ut skivan innan datorn startas om ( detta steg går inte att hoppa över).

När datorn sedan skall startas upp startas bios menyn av sig själv, alltså Ubuntu laddas inte alls under uppstarten.

På grund av detta antar jag också att intallationen inte blev korrekt slutförd? Däremot är min SSD första boot prioritet, men ändå startas inte Ubuntu efter ännu en omstart av datorn.

Vad kan jag göra?

Och vad är det för dator?
Citera
2025-02-02, 18:05
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:

Till problemet;

Vad kan jag göra?

Kommer låta konstigt men har några saker du kan kolla upp.
1. Hur mycket volt är ditt CMOS batteri?
2. Är datum och tid rätt?
3. Testa starta upp med ett annat tangentbord.

Kan även vara något med legacy boot och UEFI om jag minns rätt, haft lite problem någon gång med det. Minns dock inte ifall den bootade direkt in till BIOS.
Senast redigerad av mattias_r 2025-02-02 kl. 18:09.
Citera
2025-02-02, 18:16
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:

Till problemet;

Vad kan jag göra?

Kolla i bios att Secure Boot är avstängd (disabled).

De flesta nyare datorer har secure boot aktiverad som standard, har själv haft problem med att installera Linux pga detta.
Citera
2025-02-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass

Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Kolla i bios att Secure Boot är avstängd (disabled).

De flesta nyare datorer har secure boot aktiverad som standard, har själv haft problem med att installera Linux pga detta.

Secure Boot är disabled
Citera
2025-02-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Kommer låta konstigt men har några saker du kan kolla upp.
1. Hur mycket volt är ditt CMOS batteri?
2. Är datum och tid rätt?
3. Testa starta upp med ett annat tangentbord.

Kan även vara något med legacy boot och UEFI om jag minns rätt, haft lite problem någon gång med det. Minns dock inte ifall den bootade direkt in till BIOS.

1. På batteriet står det 2032 3V
2. Ja
3. Jag har tyvärr inget annat tangentbord att testa
Citera
2025-02-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass

Egenbyggt stationär dator med nu flera år gamla komponenter. Har tidigare haft win10 på ssd. Nu ville jag testa att installera Ubuntu på samma ssd (om möjligt).
Citera
2025-02-02, 18:31
Medlem
Kolla boot order i bios
Citera
2025-02-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Kolla boot order i bios

Förlåt mig det glömde jag skriva i ts. SSD är 1:a prioritet, sparat val i bios. Men ändå vid omstart av datorn så startas bios menyn istf. Ubuntu.
Citera
2025-02-02, 18:38
Medlem
Låter väldigt märkligt. Har byggt flera burkar som jag kör Ubuntu på.

Försök få tag på annat tangentbord är nog nästa steg.
Citera
2025-02-02, 18:44
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
1. På batteriet står det 2032 3V
2. Ja
3. Jag har tyvärr inget annat tangentbord att testa

Har du en multimeter som du kan mäta volten?
Alt byt ut mot ett nytt - förmodligen ett CR2032 "knappbatteri".
Citera
2025-02-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Låter väldigt märkligt. Har byggt flera burkar som jag kör Ubuntu på.

Försök få tag på annat tangentbord är nog nästa steg.

Ursäkta mig att jag låter korkad, med hur kan tangentbordet vara relaterat till mitt problem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in