• 1
  • 2
2025-02-02, 09:15
Medlem
Jag är redo att skaffa hund igen efter att min förra gick bort för ett år sedan. Jag hade en blandrashund då, men vill nu ha en renrasig.

Jag har kollat på retrieverraserna och spaniels, särskilt de jaktavlade då jag vill ha en sportig hund. Jag sysslar dock inte med jakt men tänker att jag kommer träna apportering med dummies för att hunden ska få utlopp för det behovet. Kan man göra på det viset eller måste man jaga om man ska ha en jaktavlad retriever/spaniel?

Jag vill främst hålla på med nosework, lydnad och agility, men även "onödig" aktivering som att lära den olika tricks. Spår kan jag också tänka mig att hålla på med.

Jag är löpare så drömmen är att ha en hund som kan följa med på mina rundor, gärna springa framför och dra när jag springer.

Min förra hund gick alltid lös med mig, så jag vill gärna ha en ras som är lätt att träna till att kunna gå lös.

Jag kan erbjuda 2-3 timmar motion om dagen. Både promenader, löpning och cykling.

Jag vill inte ha en hund som kräver en massa pälsvård, alltså vill inte behöva borsta varje dag, men 1-2 gånger i veckan är okej.

Hunden jag söker ska vara i storlek minst 10 kg, och högst 25 kg.
Citera
2025-02-02, 10:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Home2
Jag är redo att skaffa hund igen efter att min förra gick bort för ett år sedan. Jag hade en blandrashund då, men vill nu ha en renrasig.

Jag har kollat på retrieverraserna och spaniels, särskilt de jaktavlade då jag vill ha en sportig hund. Jag sysslar dock inte med jakt men tänker att jag kommer träna apportering med dummies för att hunden ska få utlopp för det behovet. Kan man göra på det viset eller måste man jaga om man ska ha en jaktavlad retriever/spaniel?

Jag vill främst hålla på med nosework, lydnad och agility, men även "onödig" aktivering som att lära den olika tricks. Spår kan jag också tänka mig att hålla på med.

Jag är löpare så drömmen är att ha en hund som kan följa med på mina rundor, gärna springa framför och dra när jag springer.

Min förra hund gick alltid lös med mig, så jag vill gärna ha en ras som är lätt att träna till att kunna gå lös.

Jag kan erbjuda 2-3 timmar motion om dagen. Både promenader, löpning och cykling.

Jag vill inte ha en hund som kräver en massa pälsvård, alltså vill inte behöva borsta varje dag, men 1-2 gånger i veckan är okej.

Vi har just nu en engelsk cocker och det är nog vad du är ute efter, min sambo gör exakt de saker du vill göra med hunden (det är hon som har det stora intresset) och hon är heller inte värst intresserad av pälsvård. Vår hund är nedklippt så där finns väl både för och nackdelar, lite kammande men krävs att hunden klipps varannan vecka kanske. Sambon gör det själv och det blir ok.
Vår lilla tjej väger ca 9kg och jag tycker det är en väldigt smidig vikt just när man ska lyfta, åka bil osv med hunden då den inte tar upp hela bakluckan.
Vår är inte av jakttyp då dessa ofta kräver lite mer.
Det enda negativa jag kan se med vår hund är att just hon kan vara lite pratig när man står ute och väntar på något, exempelvis om sambon går in i en butik och jag utanför med hunden. Hemma är hon hur lugn som helst och väldigt gosig.
Vi har henne alltid kopplad när vi går i stan men är man ute i skogen så springer hon utan problem lös. Ett extra plus är att hon är otroligt duktig svamphund😀

Vi har även haft två flatcoat retrivers men tyvärr hade vi lite otur med dessa så ingen av dem fick vara med mer än dryga två år pga olika problem. Otur helt enkelt.
Även detta är underbara hundar och båda våra var dessutom rätt små (ca 14-19kg) så det tyckte jag underlättade. Stora hannar kan bli just det, rätt stora.
I stort skulle jag säga att båda raserna är rätt lika i till sättet, de är lättlärda, de vill göra dig till lags och är otroligt gosiga hundar och iallafall våra har aldrig haft problem att slappna av hemma.

För oss så funkar cockern bättre men det är nog mest att det är väldigt behändig storlek på hunden plus att henne har vi fått ha mycket längre (fyller snart 11 år) men i det stora är det härliga raser båda två.

Fråga gärna om du vill veta mer.
Citera
2025-02-02, 10:07
Medlem
sebastian66s avatar
Denna hunden väger lite mer än vad du tycker. Jag skulle kunna föreslå border collie.
Det känns som att det är en fantastisk hund. Denna hunden kan förgylla tillfället alla dagar i veckan.
Väldigt enkel hund att lära och väldigt enkel hund att umgås med i alla lägen.
Lyssnar väldigt bra om man fostrar hunden bra.
Citera
2025-02-02, 10:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Är liksom alltid ute efter en hund. Senast såg man ju en i The Fall Guy som borde vara perfa:
Australian kelpie
https://www.skk.se/hundraser/australian-kelpie/

Den älskar detta med att träna. Vara med dig i skogen.

Jag menar 2-3 timmar dagligen. Du kan nog välja vilken hund som helst. Som gillar sådant. Bara tänk vilken hund du nu väljer du bör ha minst 100k kapital för om något händer och den hunden behöver gå till vetrinären.
Citera
2025-02-02, 10:45
Medlem
Står man ut med lukten, så rekommenderar jag alltid boxer.

F.ö. du tänker fel om du vill ha en hund som kan springa fritt och samtidigt skall ha jaktinstinkt.
Senast redigerad av priamos2014 2025-02-02 kl. 10:47.
Citera
2025-02-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Denna hunden väger lite mer än vad du tycker. Jag skulle kunna föreslå border collie.
Det känns som att det är en fantastisk hund. Denna hunden kan förgylla tillfället alla dagar i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är liksom alltid ute efter en hund. Senast såg man ju en i The Fall Guy som borde vara perfa:
Australian kelpie
https://www.skk.se/hundraser/australian-kelpie/

Den älskar detta med att träna. Vara med dig i skogen.

Jag menar 2-3 timmar dagligen. Du kan nog välja vilken hund som helst. Som gillar sådant. Bara tänk vilken hund du nu väljer du bör ha minst 100k kapital för om något händer och den hunden behöver gå till vetrinären.
Jag vill inte ha en ras som behöver valla för att må bra då jag inte kan erbjuda det.
Citera
2025-02-02, 10:59
Moderator
Maviels avatar
Lite större än vad du tänkt dig - men flatcoated retriever.

Rasen har bordercollie i sig - och är glad, klok, med på allt och vill gärna vara till lags.

Jag har en flattis och han är faktiskt mer lydig utan koppel och älskar långa promenader.

Han har dock lite ADHD och kräver mycket mental stimulans för att inte göra kaos omkring sig. Åldern till trots (han är 14).
Citera
2025-02-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Står man ut med lukten, så rekommenderar jag alltid boxer.

F.ö. du tänker fel om du vill ha en hund som kan springa fritt och samtidigt skall ha jaktinstinkt.
Som jag har förstått det så har inte apporterande raser jaktinstinkt på samma sätt som en drever eller andra drivande jakthundar, eftersom deras uppgift är att vara nära föraren och hämta skjutna fåglar, inte sticka iväg på egen jakt. Men rätta mig om jag har fel.
Citera
2025-02-02, 11:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66

Om det är en bruksavlad Border collie kräver den dock betydligt mer än två timmar aktivering per dag, vilket är vad TS efterfrågar.

Om det är en utställningsavlad Border collie kan man hellre välja någon annan ras utifrån vad TS efterfrågar.

Utifrån vad TS beskriver i sina önskemål bör en Irländsk terrier eller Västgötaspets vara lämpligare. Trimmar man terriern behöver man inte borsta den mer än om den blir smutsig. Spetsen borstar man igenom någon gång då och då så blir den bra.

https://www.skk.se/hundraser/irlandsk-terrier/
https://www.kopahund.se/hundraser/vastgotaspets/

Båda raserna är sociala och brukar vara lätta att ha lösa samt är tillräckligt tåliga och envisa för att fungera bra till canicross trots sina storlekar.

Skippa jakthundarna om du inte tänker jaga. Att hämta apportdumies är inte i närheten av jakt. Även om det är aktivering ger det inget utlopp för jaktlusten.

Självklart kan man stimulera en jakthund på andra sätt än jakt, men då är det betydligt mer än två timmars aktivitering om dagen som gäller. Tänk jaktspanniel eller jaktlabbe som jobbar inom tullen och söker igenom väskor, bilar och liknande flera timmar om dagen under fem arbetsdagar i veckan.

Edit:

Fungerar att springa med det mesta.
https://www.instagram.com/reel/DEMQl...RnM240ZjNzdHpw
Senast redigerad av Allaballawalla 2025-02-02 kl. 11:12.
Citera
2025-02-02, 11:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag vill inte ha en ras som behöver valla för att må bra då jag inte kan erbjuda det.

Den behöver inte vallas. Den behöver ju bara tid i skogen några timmar och gå runt med. Gud tänk behöver vallas då skulle ju liksom väldigt många raser vara omöjligt för dig. För inte många av oss kommer äga en hord av får också.
Citera
2025-02-02, 11:07
Medlem
Citat:

Jag har väldigt stor erfarenhet av de raserna och jaktavlad spaniel absolut. Väldigt lättsam hund att ha i möblerade rum och perfekt familjehund, alltid glad och gosig och en riktig glädjespridare.

Du behöver definitivt inte pyssla med riktig jakt utan det funkar utmärkt med att träna dummyapportering, specislsök, nosework osv även om det inte är den optimala spårhunden direkt (om vi inte pratar viltspår) och knepigare att träna annat med.

Det är en jägare och stötande samt apporterande småvilt och fågelhund så jaktlusten är brutal och i vissa fall retrieveregenskaperna sisådär om du skulle ha lite otur men näsan är sinnessjuk.

Det är ingen slump att polisen, kriminalvården och tullen använder dem som specialsökhundar skarpt så att säga.

Jaktlusten ställer dock till det värst och du måste ha koll på hunden hela tiden när den är lös, den vittrar lätt upp och stöter iväg vilt och har du ingen kontroll då (vilket inte är det lättaste att träna in så kan den drifta iväg långt då den är snabb och uthållig som satan.

Retrievern eller jaktlabben är en jävligt sportig hund också som du kan typ köra allt med från dummyapportering, specialsök, nosework, bruksgrenar, lydnad ja tom utbilda till räddningshund och även många av dem går som tjänstehundar om vi pratar sökjobb inom polis, kriminalvården, tullen osv.

Jättemysiga familjehundar också som hänger med på allt och det fina med retrievern är att det är en naturlig apportör dvs de ska enbart söka efter dött vilt typ fågel vid jakt och apportera och ska inte ha något naturligt jaktintresse då det inte är en "jakthund" i samma bemärkelse som en Spaniel.

Lika go och trevlig men lite större men samtidigt en perfekt sportig familjehund som man kan göra massa roliga saker med än en Spaniel och ingen direkt naturlig jaktlust så ohyggligt mycket enklare att knata runt med lös i skog och mark kontra den lilla jaktgalna Spanieln som tom söker vilt på en vanlig koppelpromenad och aldrig stänger av jaktradarn så att säga.

Jävligt trevliga raser båda två men i ditt fall så skulle jag rekommendera en retriever alla dagar i veckan.

Spanieln kräver en aning pälsvård men inte överdrivet mycket och retrievern typ inget alls och 2-3 timmars aktivering om dagen låter jävligt bra.

Jag har pysslat ett halvt liv med diverse högaktiva raser och 1.5 timmes skogsmotion, kortare rastningsrundor och ca 40 minuters träning om dagen räcker.

Mer än så är bara onödigt att dra på om du inte vill dra upp hunden för hårt i aktivitet utan hålla det på en lagom nivå.

En polishund som jobbar tex ett 12 timmarspass om vi drar det exemplet är ju typ "ledig" stort sett hela nästa dag och brukar inte göra många knop då hundar liksom tex idrottare som utsätts för hård belastning behöver återhämtning mellan varven.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2025-02-02 kl. 11:12.
Citera
2025-02-02, 11:12
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Border Collies behöver inte specifikt vallning som aktivitet. Lydnad, agility och löpning funkar alldeles utmärkt som ersättning. Däremot behöver de som sagt enorma mängder av aktiveringvarje dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in