2025-02-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi har just nu en engelsk cocker och det är nog vad du är ute efter, min sambo gör exakt de saker du vill göra med hunden (det är hon som har det stora intresset) och hon är heller inte värst intresserad av pälsvård. Vår hund är nedklippt så där finns väl både för och nackdelar, lite kammande men krävs att hunden klipps varannan vecka kanske. Sambon gör det själv och det blir ok.
Vår lilla tjej väger ca 9kg och jag tycker det är en väldigt smidig vikt just när man ska lyfta, åka bil osv med hunden då den inte tar upp hela bakluckan.
Vår är inte av jakttyp då dessa ofta kräver lite mer.
Det enda negativa jag kan se med vår hund är att just hon kan vara lite pratig när man står ute och väntar på något, exempelvis om sambon går in i en butik och jag utanför med hunden. Hemma är hon hur lugn som helst och väldigt gosig.
Vi har henne alltid kopplad när vi går i stan men är man ute i skogen så springer hon utan problem lös. Ett extra plus är att hon är otroligt duktig svamphund😀

Vi har även haft två flatcoat retrivers men tyvärr hade vi lite otur med dessa så ingen av dem fick vara med mer än dryga två år pga olika problem. Otur helt enkelt.
Även detta är underbara hundar och båda våra var dessutom rätt små (ca 14-19kg) så det tyckte jag underlättade. Stora hannar kan bli just det, rätt stora.
I stort skulle jag säga att båda raserna är rätt lika i till sättet, de är lättlärda, de vill göra dig till lags och är otroligt gosiga hundar och iallafall våra har aldrig haft problem att slappna av hemma.

För oss så funkar cockern bättre men det är nog mest att det är väldigt behändig storlek på hunden plus att henne har vi fått ha mycket längre (fyller snart 11 år) men i det stora är det härliga raser båda två.

Fråga gärna om du vill veta mer.
Cockern är jävligt trevlig också men eftersom vi alla har olika behov så hade jag valt jaktcockern men då kan du lika gärna köpa en jaktavlad spaniel istället då cockern är lite mer egensinnig och "trög" om man ska vara taskig jämfört med en springer spaniel och dessutom så kommer problemet med den sinnessjuka jaktlusten in igen som kan vara knepig för en nybörjare att reda ut. En icke jaktavlad cockerspaniel har du oftast inte riktigt det problemet med så betydligt enklare i vissa vardagsituationer 🙂
Citera
2025-02-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Den behöver inte vallas. Den behöver ju bara tid i skogen några timmar och gå runt med. Gud tänk behöver vallas då skulle ju liksom väldigt många raser vara omöjligt för dig. För inte många av oss kommer äga en hord av får också.
Jag har hört om allt för många vallhundar som blir reaktiva och börjar valla bilar, cyklar osv så det är inte en risk jag vill ta. Känns som att det är hundar som behöver bo på landet. Jag bor i lägenhet, dock med närhet till skogen men ändå.
Citera
2025-02-02, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Denna hunden väger lite mer än vad du tycker. Jag skulle kunna föreslå border collie.
Det känns som att det är en fantastisk hund. Denna hunden kan förgylla tillfället alla dagar i veckan.
Väldigt enkel hund att lära och väldigt enkel hund att umgås med i alla lägen.
Lyssnar väldigt bra om man fostrar hunden bra.
Ja Bordercollie är ett bra alternativ också, väldigt mycket hund, men lättlärd som satan och man kan ha mycket kul med den. Vill du vinna SM i tex Agility i stora klassen eller Lydnads SM så är det ju det självklara valet.
Citera
2025-02-02, 11:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Home2
Jag har hört om allt för många vallhundar som blir reaktiva och börjar valla bilar, cyklar osv så det är inte en risk jag vill ta. Känns som att det är hundar som behöver bo på landet. Jag bor i lägenhet, dock med närhet till skogen men ändå.

Ja ok. Ett bra råd blir väl då schäferhund. Sådana växte man upp med och funkade prima lite oavsett. De kan vara med i skogen, medan de kan också vara en bra familjehund.
Citera
2025-02-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Står man ut med lukten, så rekommenderar jag alltid boxer.

F.ö. du tänker fel om du vill ha en hund som kan springa fritt och samtidigt skall ha jaktinstinkt.
Precis och det är där jaktavlad springer faller bort om du verkligen inte vet vad du pysslar med men en jaktavlad retriever däremot är just en retriever och ska om den tex används vid jakt jobba efter skott och inte både före och efter som spanieln som är en riktig jägare + apportör i samma förpackning.

Retrievern är därför rätt soft att gå långa promenader med lös i skog och mark, sålänge man har det i bakhuvudet att alla hundar oavsett ras kan dra på vilt med lite otur då den är avlad just för att enbart apportera saker tex skjuten fågel.
Citera
2025-02-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är liksom alltid ute efter en hund. Senast såg man ju en i The Fall Guy som borde vara perfa:
Australian kelpie
https://www.skk.se/hundraser/australian-kelpie/

Den älskar detta med att träna. Vara med dig i skogen.

Jag menar 2-3 timmar dagligen. Du kan nog välja vilken hund som helst. Som gillar sådant. Bara tänk vilken hund du nu väljer du bör ha minst 100k kapital för om något händer och den hunden behöver gå till vetrinären.
Nja 100 000 kr är lite överdrivet. Jag har mina försäkrade på 120 000 i veterinärvård, livförsäkring samt ersättning för rehabilitering och medicin och självklart så betalar du självrisk om något händer men om något händer som maxar ut 120 000 då är det nog så illa så att hunden måste somna in ändå tyvärr.

Har faktiskt aldrig hört talas om att någon har lyckats med det. En viss kapitalbackup är ju bra att ha då det kan bli lite veterinärvård ändå med lite otur annars så kostar försäkringen på den typen av hundar ca 500 kr i månaden om vi generaliserar lite då det skiljer mellan olika bolag och hunden i sig kostar ca 20-25 000 i inköp (i stort sett samma pris idag för de flesta rashundar reggade i SKK med någon avvikelse.

Kelpie är förövrigt ett väldigt bra tips. Inte lika tokvass på diverse hundsporter som Bordercollien mem betydligt enklare.
Citera
2025-02-02, 11:38
Medlem
Citat:
Jag vill inte ha en ras som behöver valla för att må bra då jag inte kan erbjuda det.
Kelpien är visserligen en vallande ras likt Bordercollien (även om Bordercollien är mer extremt i det avseendet) men ingen jag känner och har den typen av hundar pysslar med vallning utan stimulerar dem på annat sätt genom diverse hundsporter och andra aktiviteter.

En uttråkad Bordercollie kan dock börja valla av sig självt och använder dig, ungarna, bilar och cyklar som substitut till tex kor om de inte aktiveras med annat.
Citera
2025-02-02, 11:39
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Jag är redo att skaffa hund igen efter att min förra gick bort för ett år sedan. Jag hade en blandrashund då, men vill nu ha en renrasig.

Jag har kollat på retrieverraserna och spaniels, särskilt de jaktavlade då jag vill ha en sportig hund. Jag sysslar dock inte med jakt men tänker att jag kommer träna apportering med dummies för att hunden ska få utlopp för det behovet. Kan man göra på det viset eller måste man jaga om man ska ha en jaktavlad retriever/spaniel?

Jag vill främst hålla på med nosework, lydnad och agility, men även "onödig" aktivering som att lära den olika tricks. Spår kan jag också tänka mig att hålla på med.

Jag är löpare så drömmen är att ha en hund som kan följa med på mina rundor, gärna springa framför och dra när jag springer.

Min förra hund gick alltid lös med mig, så jag vill gärna ha en ras som är lätt att träna till att kunna gå lös.

Jag kan erbjuda 2-3 timmar motion om dagen. Både promenader, löpning och cykling.

Jag vill inte ha en hund som kräver en massa pälsvård, alltså vill inte behöva borsta varje dag, men 1-2 gånger i veckan är okej.

Hunden jag söker ska vara i storlek minst 10 kg, och högst 25 kg.
En av brudarna på kontoret har med en sällsynt ras som hon och deras 2 barn håller på med en massa (för mig) främmande aktiviteter; danstävlar? Leta små röda bitar? hoppa runt på en hinderbana mm mm
De har även jycken med på löp och skidturer. Lite osäker på rasen med tror hon kallar den för skipperke den är ganska liten men det har den ingen aning om utan lite storhetsvansinne, men storleken är ju praktiskt
Citera
2025-02-02, 11:48
Medlem
Citat:
Som jag har förstått det så har inte apporterande raser jaktinstinkt på samma sätt som en drever eller andra drivande jakthundar, eftersom deras uppgift är att vara nära föraren och hämta skjutna fåglar, inte sticka iväg på egen jakt. Men rätta mig om jag har fel.
Retrievers typ labbe, golden och flattar funkar så de jobbar efter skott och ska bara finna skjuter vilt och apportera och ska egentligen inte ha någon direkt jaktlust som försvårar jobbet så att säga.

En jaktcocker, jaktspringer odyl är dock stötande och apporterande småvilts och fågelhundar som både jobbar före och efter skott dvs jagar och stöter upp vilt, får stoppsignal och ska då stanna omedelbart, sedan smäller det och de ska då även apportera in fast på hyfsat korta avstånd då du av naturliga skäl inte har så lång effektiv räckvidd på en hagelbössa.

Dessa hundar söker aktivt vilt och är jägare i första hand och retrievers i andra hand.

Jävligt enerverande att ha lösa i skog och mark till vardags då jaktradarn alltid är på och jaktlusten sinnessjuk men med de renodlade retrieverraserna så har du inte det problemet med den lilla passusen att vilken ouppfostrad hund som helst kan dra på en kanin typ med lite otur utan de vill mest bara apportera saker dvs det de är avlade för.

Pointern funkar på ett liknande sätt som jaktcocker och jaktspaniel med fast de markerar och reser vilt på kommando och apportera efter skott. Dock så har jag ingen direkt erfarenhet av den rasen.
Citera
2025-02-02, 11:49
Medlem
Mr Hectors avatar
Innan du bestämmer dig glöm inte kolla vanligt förekommande sjukdomar hos rasen.
Citera
2025-02-02, 12:03
Medlem
Citat:
Jag är redo att skaffa hund igen efter att min förra gick bort för ett år sedan. Jag hade en blandrashund då, men vill nu ha en renrasig.

Jag har kollat på retrieverraserna och spaniels, särskilt de jaktavlade då jag vill ha en sportig hund. Jag sysslar dock inte med jakt men tänker att jag kommer träna apportering med dummies för att hunden ska få utlopp för det behovet. Kan man göra på det viset eller måste man jaga om man ska ha en jaktavlad retriever/spaniel?

Jag vill främst hålla på med nosework, lydnad och agility, men även "onödig" aktivering som att lära den olika tricks. Spår kan jag också tänka mig att hålla på med.

Jag är löpare så drömmen är att ha en hund som kan följa med på mina rundor, gärna springa framför och dra när jag springer.

Min förra hund gick alltid lös med mig, så jag vill gärna ha en ras som är lätt att träna till att kunna gå lös.

Jag kan erbjuda 2-3 timmar motion om dagen. Både promenader, löpning och cykling.

Jag vill inte ha en hund som kräver en massa pälsvård, alltså vill inte behöva borsta varje dag, men 1-2 gånger i veckan är okej.

Hunden jag söker ska vara i storlek minst 10 kg, och högst 25 kg.

Har du tänkt vad veterinär och hundförsäkring kostar ? Hundmat och mediciner m.m.

Ska du vara fastbund med hund i cirka 15 år ?

Hund dagis kostar...

Bättre att dela hund med fler människor att turar om hund blir billigare... lättare med gemensam till hund vakt....
Citera
2025-02-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Om det är en bruksavlad Border collie kräver den dock betydligt mer än två timmar aktivering per dag, vilket är vad TS efterfrågar.

Om det är en utställningsavlad Border collie kan man hellre välja någon annan ras utifrån vad TS efterfrågar.

Utifrån vad TS beskriver i sina önskemål bör en Irländsk terrier eller Västgötaspets vara lämpligare. Trimmar man terriern behöver man inte borsta den mer än om den blir smutsig. Spetsen borstar man igenom någon gång då och då så blir den bra.

https://www.skk.se/hundraser/irlandsk-terrier/
https://www.kopahund.se/hundraser/vastgotaspets/

Båda raserna är sociala och brukar vara lätta att ha lösa samt är tillräckligt tåliga och envisa för att fungera bra till canicross trots sina storlekar.

Skippa jakthundarna om du inte tänker jaga. Att hämta apportdumies är inte i närheten av jakt. Även om det är aktivering ger det inget utlopp för jaktlusten.

Självklart kan man stimulera en jakthund på andra sätt än jakt, men då är det betydligt mer än två timmars aktivitering om dagen som gäller. Tänk jaktspanniel eller jaktlabbe som jobbar inom tullen och söker igenom väskor, bilar och liknande flera timmar om dagen under fem arbetsdagar i veckan.

Edit:

Fungerar att springa med det mesta.
https://www.instagram.com/reel/DEMQlYfx2IK/?igsh=eWRnM240ZjNzdHpw
Vill bara lägga in en liten passus. Tjänstehundar av den typen jobbar långa pass när de är i tjänst men dagen efter blir det oftast jävligt mycket vila för otroligt få hundar (även av de raserna orkar hålla igång så mycket utan att knäckas.

Oftast jobbar de längre pass också dvs uppemot 10-12 timmar men sedan så är de lediga i typ ett dygn efter också och gör typ inte två knop många ggr.

Sedan så har de break mellan olika jobb. Det tar en spaniel kanske 10 min att söka igenom en bil och sedan så är de slut i huvudet mentalt en bra stund (labben håller ut längre) och sedan så dröjer det troligtvis innan en ny bil kommer in som ska kollas och då har de hunnit återhämta sig.

När de springer på rullband på flygplatser och söker efter tex knark I väskor så kanske de klarar att jobba 20 minuter i taget (max 40) innan det är dags att pausa och skicka på en ny hund så att hund nr 1 kan återhämta sig.

Fysiskt pallar de hur mycket som helt men mentalt gör de inte det.

Står man och kontrollerar köer med folk är det lite mer soft då hunden mest sitter still eller kanske tar en liten repa runt kön och känner då doften av något olagligt om det finns något på någon men det är ett rätt simpelt sökjobb som inte tröttar ut dem så hårt.

Jag har själv hundar av de här raserna och självklart jaktvarianten och mina springer lösa 1.5 timmar varje dag, tränas mentalt i typ 40 min varje dag inom någon sport och lite korta koppelprommisar på det för att göra sina behov 6 dagar i veckan och det är helt slut efter den proceduren och ligger mest och sover inomhus om dagarna när de inte är igång utomhus.

Har jobbat med att valla professionellt med Bordercollie också och nej de behöver inte sinnessjukt mycket motion men däremot mer än en vanlig hund och de är jävligt nöjda oftast om de får valla tex kor två ggr om dagen typ under mjölkkornas utomhussäsong.

Samma typ av Bordercollies används inom diverse hundsporter och är sporthunden nr 1 om vi exkluderar bitsporterna och ja 1.5 timmar i skogen per dag plus som jag var inne på 40 minuters valfri hundsportaktivitet så sover de rätt så gott också och är ganska softa.

Passusen är dock att en uttråkad Bordercollie gärna börjar valla saker som substitut till tex kor typ dina barn, cyklar, bilar osv vilket är mindre bra och något man bör tänka på.

Förövrigt så är irländsk terrier en otroligt tråkig hund.

Tuff absolut men stenkorkad jämfört med många andra raser om man vill hitta på diverse roligs aktiviteter så man får slita som ett djur för att uppnå samma resultat som med en mer lättlärd hund och definitivt inget jag skulle köpa då jaktretrievers finns som är en totalt perfekt sportig och bra familjehund utan någon form av egentlig jaktlust utan en ren retriever som bara älskar att apportera men som inte jagar i ordets rätta bemärkelse.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2025-02-02 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in