Jag noterar att du tycker att det är stor skillnad. Du är inte ensam om den uppfattningen, det finns många i tråden som har höga tankar om dagens landslag.
Med det i åtanke, vad anser du om Generalanderssons åsikter i frågan? Han märker ju verkligen ut sig med sin avvikande åsikt här. Hur skulle du klassa hans fotbollskunskaper i ljuset av detta?
Igen, du drar fram några (mindre bra) enkeltspelare som ett argument för att dagens landslag är bättre än det vi hade för ca. 20 år sen. Inser du inte själv hur löjligt det är?
Vi hade ju ingen naturlig högerback som var bra nog under större delen av 00-talet.
Så nog skulle Emil Holm eller Krafth kunna ta en startplats istället för Lucic, Alexandersson, Nilsson och Östlund.
Håller mer här om att Sverige inte hade någon vidare högerback under 00-talet. Därför jag nämnde Gudmundsson. Är inte han högerbacksalternativet före Holm och Krafth?
Citat:
Ursprungligen postat av Kalikamar
Mellberg är aningen överskattad och skulle inte vara given mot Starfeldt eller Lindelöf.
Håller inte med Snarare var Mellberg underskattad. Lyckades markera bort giganter som Batistuta och Van Nistelroy. Dessutom störde han försvaret enormt vid hörnor och andra fasta situationer. Zlatan gör inte sitt klackmål mot Italien utan Mellberg i straffområdet som plockar bort 2 spelare. Den typen av insatser lägger folk tyvärr sällan märke till. Sedan hade han väl träben i jämförelse med Lindelöf men i stora hela var han bättre än dagens Lindelöf.Även Jakobsson med sin något tillbakadragna person var underskattad. Tillsammans utgjorde de ett mittbackspar av väldigt hög klass
Citat:
På högerkanten är Chippen och Mattias Jonsson klart sämre än Elanga, Kulusevski, Forsberg och Svanberg.
Håller delvis med men varken Forsberg eller Kulusevski spelar på högerkanten så jämförelsen får bli med Svanberg och Elanga istället. Skulle säga Svanberg kan ta plats men inte Elanga.
Citat:
Målvakt håller jag med om att Isaksson var bättre än någon vi har i dag.
Centrala mittfältet är det jämt.
Sen måste jag nog säga att Zlatan, Henke och Ljungberg är större och bättre än Isak, Gyökeres och Kulusevski.
Håller med
Du lyckades övertala mig om att ta in Svanberg istället för Jonsson/Chippen. Men håller då fortfarande 04 laget högre.
Jag noterar att du tycker att det är stor skillnad. Du är inte ensam om den uppfattningen, det finns många i tråden som har höga tankar om dagens landslag.
Med det i åtanke, vad anser du om Generalanderssons åsikter i frågan? Han märker ju verkligen ut sig med sin avvikande åsikt här. Hur skulle du klassa hans fotbollskunskaper i ljuset av detta?
Man kan givetvis vara nostalgisk och även tycka spetsen var bättre, och i slutändan så är det vad man gör på planen som räknas. Dagens lag har inte presterat något än. Men om vi pratar om bredden, så skulle jag vilja se hur man kan motivera att 2004 laget var bättre på pappret.
Du lyckades övertala mig om att ta in Svanberg istället för Jonsson/Chippen. Men håller då fortfarande 04 laget högre.
Överlag var det svenska landslaget mellan 2002-2008 enormt bra men hade rätt dålig bredd samt rejält med otur att de inte lyckades gå längre i mästerskapen.
Dagens landslag ser otroligt lovande ut och kan mycket väl ge oss bra resultat.
Vi får se hur det går.
En kombinerad trupp från EM04 och dagsfärska skulle i mitt tycke se ut såhär.
Byter alltså ut de sämsta från 04-truppen.
Då blir 8/11 i startelvan alltså från 04 men byter ut i stort sätt hela bänken i förmån till moderna spelare.
Andreas Isaksson
Magnus Hedman
Viktor Johansson > Magnus Kihlstedt
Emil Holm > Alexander Östlund
Victor Lindelöf > Teddy Lucic
Olof Mellberg
Andreas Jakobsson
Isak Hien > Petter Hansson
Carl Starfeldt > Johan Mjällby
Gabriel Gudmundsson > Erik Edman
Dejan Kulusevski > Mikael Nilsson
Anthony Elanga > Wilhelmsson
Tobias Linderoth
Jesper Karlström > Anders Andersson
Anders Svensson
Kim Källström
Hugo Larsson > Pontus Farnerud
Fredrik Ljungberg
Mattias Svanberg > Mattias Jonsson
Henrik Larsson
Zlatan Ibrahimovic
Alexander Isak > Marcus Allbäck
Viktor Gyökeres > Erik Wahlstedt
Håller inte med Snarare var Mellberg underskattad. Lyckades markera bort giganter som Batistuta och Van Nistelroy. Dessutom störde han försvaret enormt vid hörnor och andra fasta situationer. Zlatan gör inte sitt klackmål mot Italien utan Mellberg i straffområdet som plockar bort 2 spelare. Den typen av insatser lägger folk tyvärr sällan märke till. Sedan hade han väl träben i jämförelse med Lindelöf men i stora hela var han bättre än dagens Lindelöf.Även Jakobsson med sin något tillbakadragna person var underskattad. Tillsammans utgjorde de ett mittbackspar av väldigt hög klass
Håller delvis med men varken Forsberg eller Kulusevski spelar på högerkanten så jämförelsen får bli med Svanberg och Elanga istället. Skulle säga Svanberg kan ta plats men inte Elanga.
Elanga ordinarie i ett topplag i PL och 6 i assistligan i PL. Chippen spelade i den belgiska ligan och Jonson danska ligan vid det tillfället.
Mellberg var bra, men Jakobsson? Han må ha prickat in sin livs form till den turneringen, men han var inget märkvärdig i klubblagsammanhang. Mellberg är rimligtvis den enda backen som på pappret skulle platsa i dagens lag, medens alla backar ifrån dagens lag skulle platsa i 04 laget. Liknade saker kan man säga om mittfältet och anfallet också.
Överlag var det svenska landslaget mellan 2002-2008 enormt bra men hade rätt dålig bredd samt rejält med otur att de inte lyckades gå längre i mästerskapen.
Dagens landslag ser otroligt lovande ut och kan mycket väl ge oss bra resultat.
Vi får se hur det går.
En kombinerad trupp från EM04 och dagsfärska skulle i mitt tycke se ut såhär.
Byter alltså ut de sämsta från 04-truppen.
Då blir 8/11 i startelvan alltså från 04 men byter ut i stort sätt hela bänken i förmån till moderna spelare.
Det kan jag köpa... men bänken vinner inga matcher.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!