2025-02-12, 22:53
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Kolla de övriga svaren i tråden. Du är typ ensam om att tycka att 2004-truppen var överlägset mycket bättre. Den levde mycket på Zlatan-Henke-Ljungberg.
Behöver inte att kolla de övriga svaren.

Men det landslaget som vi hade mellan 2004-06 var det mest kompletta som vi har haft sen 94. Och förutom den nämnda trion, så hade vi även spelare som bl.a Isaksson, Mellberg, Källström, Chippen Wilhelmsson, Anders Svensson och Erik Edman.

Sverige är inte i närheten av att ha samma bredd i dag.
Citera
2025-02-14, 19:10
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Kim Källström vann Ligue 1 tre år i rad. Jag säger inte att han var uppe på deras nivå men han var ju den klart 4:e största spelaren Sverige hade under Lagerbäck. Det är inte nära ner till 5:an. Källström hade ju inte peakat än 2004 men jag menade under hela Lagerbäck-tiden när jag nämnde honom.

Lyon tokdominerade ju i Ligue 1 och han var i regel startspelare. Slog ut Real Madrid i CL-åttondelsfinal och gick till semifinal mot Bayern München. Källström var i startelvan på Allianz Arena.

Att han var ökänt underskattad av kommunist-Lasse förändrar inte den saken.
Tycker du gör det svårt för dig själv. Källström var aldrig särskilt bra eller ens ordinarie i landslaget under Lagerbäck. Hur han då kunde vara Sveriges 4e "största" spelare går ju inte ens att motivera hur mycket du än försöker.

För Landslaget under Hamrentiden har du ett case. För perioden 2009-2016 skulle du tom kunna argumentera för att Källström var näst bäst efter Zlatan. CL prestation du nämner var dessutom även den först 2009-10.
Citera
2025-02-14, 19:21
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Du måste väl ändå skämta?

Landslaget som vi har i dag är det sämsta som vi har haft sedan slutet av 90-talet.
Fattar att du menar sveriges misslyckade kval till 96 & 98 mästerskapen men egentligen var laget på pappret starkt. Ett världslag defensivt. Tyvärr var det ingen som levererade offensivt i de kvalen. 98-99 tillhör fortfarande 90-talet och som jag skrev tidigare tycker jag det var Sveriges bästa lag i modern tid under em-kvalet 00.
Citera
2025-02-14, 21:22
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Fråga till er som tycker dagens landslag är bättre än 2004. Vilka spelare anser ni skulle ta plats in 2004 laget om man bortser från Isak, Gyokeres, Kulusevski ? Själv ser jag bara 2 spelare utifrån senaste 5-6 landskamperna. Hien och Gudmundsson. Även om topptrion är jämn med Ljungberg,Larsson och Zlatan så tar de i princip ut varandra. När bara ytterliggare 2 spelare i dagens lag kan ta plats så är ju 2004 laget betydligt bättre i en jämförelse över alla positioner.

Sedan har Sverige en väldigt bra VM kvalgrupp. Lyckas den inte ta sig vidare till VM 2026 är frågan avgjord till 04 lagets fördel. De skulle behöva en kvartsfinal i VM för att diskussionen skall bli relevant.
Citera
2025-02-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Fråga till er som tycker dagens landslag är bättre än 2004. Vilka spelare anser ni skulle ta plats in 2004 laget om man bortser från Isak, Gyokeres, Kulusevski ? Själv ser jag bara 2 spelare utifrån senaste 5-6 landskamperna. Hien och Gudmundsson. Även om topptrion är jämn med Ljungberg,Larsson och Zlatan så tar de i princip ut varandra. När bara ytterliggare 2 spelare i dagens lag kan ta plats så är ju 2004 laget betydligt bättre i en jämförelse över alla positioner.

Sedan har Sverige en väldigt bra VM kvalgrupp. Lyckas den inte ta sig vidare till VM 2026 är frågan avgjord till 04 lagets fördel. De skulle behöva en kvartsfinal i VM för att diskussionen skall bli relevant.

Kan tycka att det är lite svårt att jämföra, tycker mittfältet är rätt jämlikt det 2004 men då är våra nuvarande spelare bortsett från Kulusevski 18-21 år i Larsson, Ayari & Bergvall(Saletros ser jag mer som något temporärt) så tror många tar ålder in i ekvationen och att det givetvis bör bli mycket starkare om 1-3 år.

Tycker styrkan just nu är att alla positioner håller en rätt hög nivå, Svensson har gjort det bra det lilla sedan han kom till Dortmund och var en av dom bästa spelare i deras CL match senast. Säg att han utvecklas och tar startplats i laget så är Holm i Bologna typ vår sämsta startspelare?

Tycker vår bästa startelva skulle se ut som nedan.

-----------------------------------Isak(Newcastle*)Gyökeres(Sporting*)
Svensson(Dortmund), Ayari(S), Brighton), Kulusevski(Spurs*), Larsson(Frankfurt,S), Holm,Bologna,R)
-------------------------------Gudmundsson(Lille, S), Hien(Atalanta, S), Starfelt, Celta vigo(S)
---------------------------------------------Johansson(Stoke, S)

R = Rotationspelare
S = Startspelare
* = Lagets bästa spelare

Och då har vi Spelare som Nanasi, Elanga, Bergvall, Karlström på bänken mm.

Som någon skrev tidigare så ligger vi rätt högt upp när det kommer till truppvärde, samtidigt är den lite oviss då vi har väldigt ungt lag.

Sen att laget är högt värderat på pappret betyder ju ingenting ifall det inte ger resultat.

Men man ska ju inte glömma den legendariska Smith.. Som jag ännu inte sett något av.
Senast redigerad av Duffie 2025-02-15 kl. 08:57.
Citera
2025-02-15, 10:31
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie

Tycker styrkan just nu är att alla positioner håller en rätt hög nivå, Svensson har gjort det bra det lilla sedan han kom till Dortmund och var en av dom bästa spelare i deras CL match senast. Säg att han utvecklas och tar startplats i laget så är Holm i Bologna typ vår sämsta startspelare?

Tycker vår bästa startelva skulle se ut som nedan.

Svensson(Dortmund), Ayari(S), Brighton), Kulusevski(Spurs*), Larsson(Frankfurt,S), Holm,Bologna,R)

Just mittfältet ser jag som den svagaste lagdelen i jämförelse med 2004 laget. I en jämförelse spelare för spelare slår ju 04 laget 25 laget med 4-1. Att spelarna har potential säger ingenting, de behöver leverera. John Guidetti var bättre än Ayari, Svensson och Larsson vid samma ålder men se hur det gick för honom.
Citera
2025-02-15, 13:13
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Fattar att du menar sveriges misslyckade kval till 96 & 98 mästerskapen men egentligen var laget på pappret starkt. Ett världslag defensivt. Tyvärr var det ingen som levererade offensivt i de kvalen. 98-99 tillhör fortfarande 90-talet och som jag skrev tidigare tycker jag det var Sveriges bästa lag i modern tid under em-kvalet 00.
Njae, vi hadde tappat flera nyckelspleare från VM 94 tills kvalen i 96 & 98.

Dock så anser jag att laget som Sverige hadde mellan 2004-06 som det bästa, mest kompletta landslaget sedan 94.
Citera
2025-02-15, 14:27
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Njae, vi hadde tappat flera nyckelspleare från VM 94 tills kvalen i 96 & 98.

Dock så anser jag att laget som Sverige hade mellan 2004-06 som det bästa, mest kompletta landslaget sedan 94.
Egentligen tappade vi bara Brolin då Thern , Dahlin och Ravelli fortfarande spelade men var klart sämre efter VM-94.Så offensivt håller jag med om att vi var sämre . Däremot Backlinjen plus Schwarz vilket är halva laget hade utvecklats och var egentligen bättre än 94 laget. Dvs, Schwarz.Nilsson, P Andersson, Björklund och Kåmark(som ersatte Ljung). Hursomhelst ser jag 94,99 och 04 lagen som väldigt jämna. 06 var betydligt sämre än 04. Zlatan skadad under VM , Jakobsson slutat och Henke Larsson ur form/passerat bäst före. Spelarmaterialet var nästan detsamma som 04 men de presterade sämre (lite som att jämföra 94 med 96)
Citera
2025-02-27, 23:24
Medlem
På pappret utan tvekan, även om Zlatan, Ljungberg och Källström var klasspelare, så tycker jag bredden saknades. Bara titta på vart spelarna spelade, status etc, även om klubblag inte säger allt, så ger det ändå en indikationen.
Senast redigerad av Jagjag2 2025-02-27 kl. 23:27.
Citera
2025-02-28, 00:32
Medlem
Vad har vi nu i de bästa ligorna?

Isak - Newcastle, och en av de största stjärnorna i PL.
Kulusevski - Tottenham . En mycket bra PL spelare.
Bergvall - Tottenham, spelar mer och mer för tottenham.
Elanga. Nottingham Forrest. Ordinarie i ligans stora överraskning och 6:a i assistligan i PL.
Ayari - Brighton. Ordinarie i ett lag på den övre halvan av PL.
Larsson - Frankfurt. Ordinarie
Svensson - Dortmund. För tidigt att säga.
Eric Smith - St. Pauli. Ordinarie i Bundesliga.
VNL - Man United. Ingen favoritspelare direkt, men har ändå en bra karriär bakom sig.
Kraft - Newcastle. Ungefär samma status som A Svensson i southampton hade, så knappt nämnvärt.
Holm - Bologna.
Hien - Atalanta. Topplag i serie a.
Cajuste - Ipswich Town.
Svanberg - Wolfsburg
Starfelt - Celta Vigo
Swedberg- Celta Vigo
Karlström - Udinese.
etc

Värt att nämnas utanför de bästa ligorna, Gyökeres och Nanasi främst. Men även Forsberg, Dahl och Gudmundsson.

Vilka hade vi ifrån de bästa ligorna då?

Lucic - Leverkusen. Fick inte spela så mycket
Svensson - Southampton. Samma sak här, spelade lite
Linderoth - Everton, men flyttade till köpenhamn den sommaren.
Mellberg - Aston Villa. En mycket bra PL spelare.
Ljungberg - Arsenal. Givetvis

Så egentligen bara 2 bra spelare i de bästa ligorna.

Värt att nämnas utanför de bästa ligorna: Zlatan i ajax (ungefär samma situation som Gyökeres nu), Larsson i celtic och Källström i Rennes.

Men jag förstår inte jämförelsen, det är en ganska så stor skillnad. Det är inte bara att de spelar i de bästa ligorna idag, som tekniskt sett svensson och Lucic gjorde då, de är idag ordinarie och har hög status i ligorna, sen dessutom överlag yngre.
Senast redigerad av Jagjag2 2025-02-28 kl. 00:45.
Citera
2025-02-28, 09:46
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Men jag förstår inte jämförelsen, det är en ganska så stor skillnad. Det är inte bara att de spelar i de bästa ligorna idag, som tekniskt sett svensson och Lucic gjorde då, de är idag ordinarie och har hög status i ligorna, sen dessutom överlag yngre.

Jag noterar att du tycker att det är stor skillnad. Du är inte ensam om den uppfattningen, det finns många i tråden som har höga tankar om dagens landslag.

Med det i åtanke, vad anser du om Generalanderssons åsikter i frågan? Han märker ju verkligen ut sig med sin avvikande åsikt här. Hur skulle du klassa hans fotbollskunskaper i ljuset av detta?

Citat:
Du måste väl ändå skämta?

Landslaget som vi har i dag är det sämsta som vi har haft sedan slutet av 90-talet.

Citat:
Enda biten av dagens landslag som kan matcha laget som vi hade i 2004 år anfallet, resten var 100x bättre för 20-21 år sen.
Citera
2025-02-28, 15:15
Medlem
Kalikamars avatar
Citat:
Fråga till er som tycker dagens landslag är bättre än 2004. Vilka spelare anser ni skulle ta plats in 2004 laget om man bortser från Isak, Gyokeres, Kulusevski ? Själv ser jag bara 2 spelare utifrån senaste 5-6 landskamperna. Hien och Gudmundsson.

Vi hade ju ingen naturlig högerback som var bra nog under större delen av 00-talet.
Så nog skulle Emil Holm eller Krafth kunna ta en startplats istället för Lucic, Alexandersson, Nilsson och Östlund.
Mellberg är aningen överskattad och skulle inte vara given mot Starfeldt eller Lindelöf.
På högerkanten är Chippen och Mattias Jonsson klart sämre än Elanga, Kulusevski, Forsberg och Svanberg.

Målvakt håller jag med om att Isaksson var bättre än någon vi har i dag.
Centrala mittfältet är det jämt.

Sen måste jag nog säga att Zlatan, Henke och Ljungberg är större och bättre än Isak, Gyökeres och Kulusevski.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in