Citat:
Ursprungligen postat av
Mr_Sinister
Fråga till er som tycker dagens landslag är bättre än 2004. Vilka spelare anser ni skulle ta plats in 2004 laget om man bortser från Isak, Gyokeres, Kulusevski ? Själv ser jag bara 2 spelare utifrån senaste 5-6 landskamperna. Hien och Gudmundsson. Även om topptrion är jämn med Ljungberg,Larsson och Zlatan så tar de i princip ut varandra. När bara ytterliggare 2 spelare i dagens lag kan ta plats så är ju 2004 laget betydligt bättre i en jämförelse över alla positioner.
Sedan har Sverige en väldigt bra VM kvalgrupp. Lyckas den inte ta sig vidare till VM 2026 är frågan avgjord till 04 lagets fördel. De skulle behöva en kvartsfinal i VM för att diskussionen skall bli relevant.
Kan tycka att det är lite svårt att jämföra, tycker mittfältet är rätt jämlikt det 2004 men då är våra nuvarande spelare bortsett från Kulusevski 18-21 år i Larsson, Ayari & Bergvall(Saletros ser jag mer som något temporärt) så tror många tar ålder in i ekvationen och att det givetvis bör bli mycket starkare om 1-3 år.
Tycker styrkan just nu är att alla positioner håller en rätt hög nivå, Svensson har gjort det bra det lilla sedan han kom till Dortmund och var en av dom bästa spelare i deras CL match senast. Säg att han utvecklas och tar startplats i laget så är Holm i Bologna typ vår sämsta startspelare?
Tycker vår bästa startelva skulle se ut som nedan.
-----------------------------------Isak(Newcastle*)Gyökeres(Sporting*)
Svensson(Dortmund), Ayari(S), Brighton), Kulusevski(Spurs*), Larsson(Frankfurt,S), Holm,Bologna,R)
-------------------------------Gudmundsson(Lille, S), Hien(Atalanta, S), Starfelt, Celta vigo(S)
---------------------------------------------Johansson(Stoke, S)
R = Rotationspelare
S = Startspelare
* = Lagets bästa spelare
Och då har vi Spelare som Nanasi, Elanga, Bergvall, Karlström på bänken mm.
Som någon skrev tidigare så ligger vi rätt högt upp när det kommer till truppvärde, samtidigt är den lite oviss då vi har väldigt ungt lag.
Sen att laget är högt värderat på pappret betyder ju ingenting ifall det inte ger resultat.
Men man ska ju inte glömma den legendariska Smith.. Som jag ännu inte sett något av.