2025-02-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det där behöver ingalunda menas att jorden skulle vara en glob.
Jesaja - som jag skrev talar om en cirkel, det är nog bara svenska översättningen som skriver ”rund”, men det är ju iof vad en cirkel är.

Job - Norr här sett till hebreiska roten till norr menar en högre/övre ogreppbar/mystisk plats som tex i andra läror - olympen eller asgård .

Proverbs- Ett valv borde du som frimurare känna till, en byggnadstekniskt finurlig struktur med sin centrala ”keystone” i toppen,
Valvet i Ordspråksboken verkar som en kupol på ostbrickan

😇

Jo rund betyder glob.
Citera
2025-02-18, 18:38
Medlem
Citat:
Kalla mig fritt lögnare, hädare eller annan smädelse , men när du inser att du har fel bör du be om ursäkt
Och jag skriver att engelska översättning skriver circle inte round och jag fortsätter med - iof är en cirkel rund så det passar likväl med ”rund” som en platt jord såsom i form av dn pizza eller pannkaka, och du skriver ju själv att den hebreiska texten/ordet tolkas som ”cirkel”.
Jag kan förstå att du blev upprörd och förhastade dig med din kommentar, men att kalla andra för lögnare när misstaget ligger hos dig är inte bra.

In ancient Near Eastern cosmology, the concept of a circular earth or heavens was common. The Hebrews, like their neighbors, understood the world in terms of a flat disc with a dome-like sky above”

https://biblehub.com/hebrew/2329.htm
Bryr mig inte om du ljuger eller hädar, men jag har som vanligt rätt.
Citera
2025-02-19, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jo rund betyder glob.
”Rund” kommer av latinska ” rotundus/rota” som betyder hjul, du som hög ämbetsman i flertalet ordenssällskap borde känna till sällskapet Rotary med dess kugghjul logga
Citera
2025-02-19, 03:27
Medlem
Citat:
Bryr mig inte om du ljuger eller hädar, men jag har som vanligt rätt.
Nej, du hade precis fel i ditt föregående inlägg, och då så klart även fel när du här menar ”som vanligt rätt”.
Citera
2025-02-19, 11:26
Medlem
Citat:
”Rund” kommer av latinska ” rotundus/rota” som betyder hjul, du som hög ämbetsman i flertalet ordenssällskap borde känna till sällskapet Rotary med dess kugghjul logga
Latin? Hebreiska var det jag visade dig tidigare i tråden, för övrigt vet jag inte om jag orkar diskutera med en foliehatt som gått så lång i sin vansinnesfärd att han nu även tror att bibeln säger att jorden är platt.
Citera
2025-02-19, 11:28
Medlem
Citat:
Nej, du hade precis fel i ditt föregående inlägg, och då så klart även fel när du här menar ”som vanligt rätt”.
För en konspirationsteoretiker så har alla andra fel, men det är de själva som sitter och lallar i ett hörn till slut och tror att allt och alla ljuger för de, finns iofs mediciner mot hallucinationer så finns hopp.
Citera
2025-02-19, 11:30
Medlem
Citat:
Fortsätt du med din latin så håller jag mig till språket den delen av bibeln är skriven med,
hebreiska ordet "chug" (חוּג). Detta hebreiska ord kan tolkas som "krets", "cirkel" eller "sfär", vilket antyder en rund form.
Citera
2025-02-19, 11:57
Medlem
Citat:
Latin? Hebreiska var det jag visade dig tidigare i tråden, för övrigt vet jag inte om jag orkar diskutera med en foliehatt som gått så lång i sin vansinnesfärd att han nu även tror att bibeln säger att jorden är platt.
Jo det hebreiska talar om ”cirkel” vilket jag påpekade innan du också påpekade det, och en cirkel ⭕️ som du ser är rund, så där är vi överens, dock din teori att en cirkel är att liknas vid en glob kan jag och de flesta inte hålla med om.
Din ordensbroder som också har många järn i ordenlivselden skrev här i tråden klart och tydligt om tron om en platt jord under biblisk tid, det lät inte alls vansinnigt.
Citera
2025-02-19, 12:34
Medlem
Citat:
För en konspirationsteoretiker så har alla andra fel, men det är de själva som sitter och lallar i ett hörn till slut och tror att allt och alla ljuger för de, finns iofs mediciner mot hallucinationer så finns hopp.
Nej, här har du åter igen fel, eftersom konspirationer verkar utanför gängse mallar och förordningar, då gäller det såklart att ha förmågan att kunna/våga se utanför den gängse boxen och inte sitta och lura i ett hörn av boxen för att kunna se konspirationen
Citera
2025-02-19, 12:56
Medlem
Citat:
Fortsätt du med din latin så håller jag mig till språket den delen av bibeln är skriven med,
hebreiska ordet "chug" (חוּג). Detta hebreiska ord kan tolkas som "krets", "cirkel" eller "sfär", vilket antyder en rund form.
חוּג

Meaning: a circle ⭕️
The Hebrews, like their neighbors, understood the world in terms of a flat disc with a dome-like sky above. The use of "chug" in the Hebrew Bible reflects this understanding

https://biblehub.com/hebrew/2329.htm

Kan nog inte bli tydligare än så.
Citera
2025-02-20, 10:40
Medlem
Citat:
Jo det hebreiska talar om ”cirkel” vilket jag påpekade innan du också påpekade det, och en cirkel ⭕️ som du ser är rund, så där är vi överens, dock din teori att en cirkel är att liknas vid en glob kan jag och de flesta inte hålla med om.
Din ordensbroder som också har många järn i ordenlivselden skrev här i tråden klart och tydligt om tron om en platt jord under biblisk tid, det lät inte alls vansinnigt.
Citera
2025-02-20, 10:41
Medlem
Citat:
Nej, här har du åter igen fel, eftersom konspirationer verkar utanför gängse mallar och förordningar, då gäller det såklart att ha förmågan att kunna/våga se utanför den gängse boxen och inte sitta och lura i ett hörn av boxen för att kunna se konspirationen
Konspirationsteoretiker är en psykisk sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in