2025-02-15, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej, du har såklart fel här i ditt resonemang, att tänka utanför boxen är en tillgång.
Psykologer kan själva vara något av de knasigaste på två ben.
Nej jag har rätt och att tänka utanför boxen är sådant vi gör och gjort som är förmögna och framgångsrika, att tro att jorden är platt kan lagerarbetare och lastbilschaufförer syssla med.
Citera
2025-02-15, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej jag har rätt och att tänka utanför boxen är sådant vi gör och gjort som är förmögna och framgångsrika, att tro att jorden är platt kan lagerarbetare och lastbilschaufförer syssla med.
Men det stämmer inte , för jag är både framgångsrik och förmögen.
Citera
2025-02-15, 08:40
Medlem
Citat:
Men det stämmer inte , för jag är både framgångsrik och förmögen.
Nja, om man måste knega i Kina så är man väl inte framgångsrik eller? Sedan undrar jag om du vet vad förmögen är? Rik då har man pengar, förmögen då har man pengar, hobbies, vänner, familj, andlighet, du kan ha en miljard på banken och vara fattig, du kan ha en miljon på banken och vara förmögen.
Citera
2025-02-15, 09:15
Medlem
Citat:
Nja, om man måste knega i Kina så är man väl inte framgångsrik eller? Sedan undrar jag om du vet vad förmögen är? Rik då har man pengar, förmögen då har man pengar, hobbies, vänner, familj, andlighet, du kan ha en miljard på banken och vara fattig, du kan ha en miljon på banken och vara förmögen.
Jag jobbar inte i Kina. Man kan säga att jag har haft förmånen att vara både förmögen och rik sedan barnsben.
Apropå platt-jord. Du som är frimurare har under ed bekänt dig som kristen, hur förhåller du dig till att bibeln reflekterar om jordens platthet ?
https://bible.knowing-jesus.com/topics/Flat-Earth/type

Tillägg - Såklart kan man vara framgångsrik jobbandes i Kina, under alla mina år här har jag träffat på många sådana
Senast redigerad av Kirev 2025-02-15 kl. 09:20.
Citera
2025-02-15, 09:19
Medlem
Citat:
Jag jobbar inte i Kina. Man kan säga att jag har haft förmånen att vara både förmögen och rik sedan barnsben.
Apropå platt-jord. Du som är frimurare har under ed bekänt dig som kristen, hur förhåller du dig till att bibeln reflekterar om jordens platthet ?
Bibeln står det Jordens rund, just därför blev bokstavstrogna brända på bål när de sa att jorden var rund eftersom bibeln säger detta medan katolska kyrkan sa att jorden var platt.

Tex i Jesaja 40:22, finns en hänvisning till jordens rund. Versen lyder (på svenska): "Han tronar ovan jordens rund, och de som bor därnere är för honom som gräshoppor."
Citera
2025-02-15, 11:10
Medlem
Citat:
Bibeln står det Jordens rund, just därför blev bokstavstrogna brända på bål när de sa att jorden var rund eftersom bibeln säger detta medan katolska kyrkan sa att jorden var platt.

Tex i Jesaja 40:22, finns en hänvisning till jordens rund. Versen lyder (på svenska): "Han tronar ovan jordens rund, och de som bor därnere är för honom som gräshoppor."
Jo rund, men cirkel verkar vara den korrekta översättningen och används i engelska översättningar, det verkar vara så det är skrivet på hebreiska, alltså cirkel, och det stämmer ju väl in på teorin om den platta jorden, det gör iof ”rund” också - tänk pizza eller pannkaka 🥞, Yum !
Citera
2025-02-16, 08:54
Medlem
Citat:
Jo rund, men cirkel verkar vara den korrekta översättningen och används i engelska översättningar, det verkar vara så det är skrivet på hebreiska, alltså cirkel, och det stämmer ju väl in på teorin om den platta jorden, det gör iof ”rund” också - tänk pizza eller pannkaka 🥞, Yum !

- **Job 26:7**: "Han spänner ut norr över det tomma rummet, hänger upp jorden på intet."
- **Ordspråksboken 8:27**: "När han beredde himlen, var jag där, när han välvde ett valv över djupen."
- **Jesaja 40:22**: "Han tronar ovan jordens rund, och de som bor därnere är för honom som gräshoppor."
Citera
2025-02-16, 08:57
Medlem
Citat:
Du ljuger medvetet när du påstår att rund betyder cirkel
Ordet "rund" som används i Jesaja 40:22 i Bibeln ("Han tronar ovan jordens rund...") är en översättning från det hebreiska ordet "chug" (חוּג). Detta hebreiska ord kan tolkas som "krets", "cirkel" eller "sfär", vilket antyder en rund form.
Citera
2025-02-16, 11:53
Medlem
Citat:
- **Job 26:7**: "Han spänner ut norr över det tomma rummet, hänger upp jorden på intet."
- **Ordspråksboken 8:27**: "När han beredde himlen, var jag där, när han välvde ett valv över djupen."
- **Jesaja 40:22**: "Han tronar ovan jordens rund, och de som bor därnere är för honom som gräshoppor."
Det där behöver ingalunda menas att jorden skulle vara en glob.
Jesaja - som jag skrev talar om en cirkel, det är nog bara svenska översättningen som skriver ”rund”, men det är ju iof vad en cirkel är.

Job - Norr här sett till hebreiska roten till norr menar en högre/övre ogreppbar/mystisk plats som tex i andra läror - olympen eller asgård .

Proverbs- Ett valv borde du som frimurare känna till, en byggnadstekniskt finurlig struktur med sin centrala ”keystone” i toppen,
Valvet i Ordspråksboken verkar som en kupol på ostbrickan

😇
Senast redigerad av Kirev 2025-02-16 kl. 11:55.
Citera
2025-02-16, 12:03
Medlem
Citat:
Du ljuger medvetet när du påstår att rund betyder cirkel
Ordet "rund" som används i Jesaja 40:22 i Bibeln ("Han tronar ovan jordens rund...") är en översättning från det hebreiska ordet "chug" (חוּג). Detta hebreiska ord kan tolkas som "krets", "cirkel" eller "sfär", vilket antyder en rund form.
Kalla mig fritt lögnare, hädare eller annan smädelse , men när du inser att du har fel bör du be om ursäkt
Och jag skriver att engelska översättning skriver circle inte round och jag fortsätter med - iof är en cirkel rund så det passar likväl med ”rund” som en platt jord såsom i form av dn pizza eller pannkaka, och du skriver ju själv att den hebreiska texten/ordet tolkas som ”cirkel”.
Jag kan förstå att du blev upprörd och förhastade dig med din kommentar, men att kalla andra för lögnare när misstaget ligger hos dig är inte bra.

In ancient Near Eastern cosmology, the concept of a circular earth or heavens was common. The Hebrews, like their neighbors, understood the world in terms of a flat disc with a dome-like sky above”

https://biblehub.com/hebrew/2329.htm
Senast redigerad av Kirev 2025-02-16 kl. 12:16.
Citera
2025-02-16, 21:03
Medlem
Citat:
Du som är frimurare har under ed bekänt dig som kristen, hur förhåller du dig till att bibeln reflekterar om jordens platthet ?
Det väcker bland annat frågan hur man förhåller sig till doktrinen https://sv.wikipedia.org/wiki/Sola_scriptura Om Bibeln reflekterar kring jordens platthet, så ser jag inget problem med det som kristen därför i det fallet visar empiriska data från samtiden på något som kanske inte var möjligt att få empirisk vetskap om när Bibelns böcker skrevs. Att jorden var platt var den bästa förklaringsmodellen/teorin som fanns då, men vi har ju kommit längre sedan dess.
Senast redigerad av jonar242 2025-02-16 kl. 21:11.
Citera
2025-02-17, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Det väcker bland annat frågan hur man förhåller sig till doktrinen https://sv.wikipedia.org/wiki/Sola_scriptura Om Bibeln reflekterar kring jordens platthet, så ser jag inget problem med det som kristen därför i det fallet visar empiriska data från samtiden på något som kanske inte var möjligt att få empirisk vetskap om när Bibelns böcker skrevs. Att jorden var platt var den bästa förklaringsmodellen/teorin som fanns då, men vi har ju kommit längre sedan dess.
Jo precis. Min fråga var specifikt ställd till 1717-1776 pga hans nervärderande attityd mot andra som tex de som filosoferar om jordens skepnad , ett filosoferande vilket tydligt bibelns anfäder också gjorde, det rimmar illa att vara kristen och samtidigt se ner på sina kristna anfäder….och andra för den delen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in