Citat:
Ursprungligen postat av
PeterParkarbetare
Försöker förstå vad du menar.
Det finns ju folk med helvetes mycket mer makt och våldskapital än andra, och det brukar vara dessa som får sin vilja igenom.
De du säger finns förstås. Men att säga att de konspirerar med varandra, utan att ha klara belägg för det är svårare. Men det finns säkert vissa kopplingar då de rör sig i samma sfär. Men att säga att de konspirerar med varandra är svårare, för då hamnar man in konspirationsfacket och ingen bryr sig om kritiken.
Så om man vill angripa dessa, menar jag att man måste angripa det de gör och som är publikt. De agerar i eget intresse. Man att försöka kritisera dem för att de har någon hemlig plan som inte går visa, kommer inte att fungera. WEF har vissa uttalanden som man förstås kan kritisera som sådana. Skapa en bild av dem och deras åsikter, vilket jag tycker man lyckats rätt bra med. Men kommer man med nån konspirationsteori, faller det och man kommer att bortse från kritiker som galningar.
Så istället för att påstå att Blackrock startade kriget i Ukraina, kan man angripa dem för att de utnyttjar kriget för egen vinning, profiterar på kriget och döda människor o.s.v. Skapa misstänksamhet mot dem. Problemet är att berättigad kritik kommer att hamna i samma grupp som konspirationsteoretikerna, om man inte kan tysta dem. Så de som driver konspirationerna gör att berättigad kritik hamnar i samma grupp.
Det är som med covid. Det finns mycket berättigad kritik mot det, men den drunknar i de som säger att man sprutar in nanorobotar och genom det, att man kan avfärda alla kritiker som foliehattar. Ett stort problem.
Men att anklaga andra för att vara konspirationsteoretiker, är även en härskarteknik för att tysta. Så jag menar att man måste ha konkret kritik och främja sig från de galna konspirationsteoretikerna, för att få genomslag för berättigad kritik.
Däremot kan man göra antydningar och skapa tveksamhet hos andra för deras moral. T.ex. retoriska frågor som, "Gör de så här bara för egen vinning?". Men rena konspirationsteorier kommer aldrig att gå hem.