2025-06-16, 14:56
Medlem
Loikkaris avatar
Vad fan, får vi inte veta vilka åtal gäller för de två övriga muppar?
Senast redigerad av Loikkari 2025-06-16 kl. 15:02.
Citera
2025-06-16, 15:00
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Är det inte von Ahn som hon även tidigare har haft som försvarare?
Stämmer!

Drömmen för en sociopat. Hur han kan hävda att det inte är grovt rån är för mig en gåta.
Fem på morgonen. Folk som sover och vaknar av slag mot huvudet med grova tillhyggen.
Citera
2025-06-16, 15:03
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Vad fan, får vi inte veta vad de två andra döms för? Vad fan, får vi inte veta vilka åtal gäller för de två övriga?
Sa du inte tidigare att dom kommer efter ca 14 dagar? Någon skrev det iaf.

De ska väl dömas eller frifinnas för grovt rån och grovt vållande till annans död.
Citera
2025-06-16, 15:09
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Sa du inte tidigare att dom kommer efter ca 14 dagar? Någon skrev det iaf.

De ska väl dömas eller frifinnas för grovt rån och grovt vållande till annans död.
Nu kommer domar efter rättpsykiatriska undersökning, + två veckor. Men rätten måste ju bestämmä vilka brott som ska dömas. Åklagaren yrkar ju dom för grovt rån och vållande till annans död för båda, försvarare för E vill att han döms för utpressing , 31-åringens försvarare vill att hon ska dömas för rån. Vållande till annans död ska ogillas för båda. Men det kanske bestäms efter RPU
Senast redigerad av Loikkari 2025-06-16 kl. 15:23.
Citera
2025-06-16, 15:43
Medlem
Loikkaris avatar
Sammanfattningsvis är jag nöjd att åklagaren väljer yrka straff på övre nivån i skalan. 10 år för 32 åringen och 9 år för 40 åringen.

Försvararens yrkande om att sänka åtalsnivån till rån alt utpressing låter mer som tom snack och försok till att visa att han gör nåt för sitt arvode. I mina ögon han motivering lät som mumlande och väldigt tunt. Tydligen läggs det inte "extra" för vållande till annans död utan hela straffet ingår i grovt rån och i dess straffvärde. Själv tycker jag att det finns bevis och skäl för medhjälp till mord men troligen har åklagaren ansett att deras bevis håller inte i rätten, de måste ju vara säkra på att få igenom sina yrkanden och inte bara få saken provat i rätten. Hoppas rätten går på åklagarens linje i straffet.
Citera
2025-06-16, 16:22
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Sammanfattningsvis är jag nöjd att åklagaren väljer yrka straff på övre nivån i skalan. 10 år för 32 åringen och 9 år för 40 åringen.

Försvararens yrkande om att sänka åtalsnivån till rån alt utpressing låter mer som tom snack och försok till att visa att han gör nåt för sitt arvode. I mina ögon han motivering lät som mumlande och väldigt tunt. Tydligen läggs det inte "extra" för vållande till annans död utan hela straffet ingår i grovt rån och i dess straffvärde. Själv tycker jag att det finns bevis och skäl för medhjälp till mord men troligen har åklagaren ansett att deras bevis håller inte i rätten, de måste ju vara säkra på att få igenom sina yrkanden och inte bara få saken provat i rätten. Hoppas rätten går på åklagarens linje i straffet.

Precis. 10 år för C betyder ca 6½ i praktiken. Plus det andra straffet som ska avtjänas. Så ca 7½ år då.

Man kan alltid hoppas.
Och den dag de är ute villkorligt (efter ⅔ av straffet) så kan de bara andas något hot mot någon så åker de in igen.
Citera
2025-06-16, 17:04
Medlem
Citat:
Tingsrätten anser bevisat att 33-åringen dödat de två männen och han kommer dömas för det. En rättspsykiatrisk undersökning krävs för att bedöma påföljden och om gärningen gjorts under allvarlig psykisk störning. Den räknas ta fyra veckor. Samtliga tilltalade ska vara kvar i häktet, dock hävs restriktioner. Fredag 19. juli är en ny förhandling planerat.

Stort tack för dina rapporteringar under rättegångsdagarna!
Citera
2025-06-16, 17:05
Medlem
Citat:

Ja, åklagaren har gjort ett bra jobb.
Citera
2025-06-16, 17:09
Medlem
Citat:
C, Den 31-åriga kvinnan förekommer under 19 avsnitt i belastningsregistret. Hon säger sig vara positivt inställt för behandling, främst för att hålla sig borta från alkohol. Hon vill ha ett fungerande liv i Spanien, när hon kommer till Sverige går det åt skogen. Hon vill plugga i universitet o ha sina barn hos sig. Hon säger sig vara mer än bara sina domar.

Åklagaren håller sitt slutanförande. Motivet har varit ekonomiskt. Oavsett om övergreppet har skett för 28 år sedan eller inte har det ingen straffrättslig betydelse. Hon håller inte berättelsen trovärdig. Den har lyfts upp bara för att väcka sympati för gärningspersonerna

Chania förekommer under 19 avsnitt i belastningsregistret. "Jag är mer än bara mina domar". "Jag plugga i universitetet".

Fan vad pinsam hon är. Hon kommer aldrig ändra på sig själv. Med hennes personlighetsstörningar är det helt omöjligt. Rättegångsdagarna visar det bara ännu mer; hon bara skyller ifrån sig, kan inte se hur fel hon agerat nu och tidigare i sitt liv. Allt är alla andras fel, alltid.
Citera
2025-06-16, 17:10
Medlem
Citat:
Sista förhandlingsdagen inleds med personalia för 33-åringen. Han finns i belastningsregistret på nio punkter. Han har genomgått sk P7-undersökning, liten liten rättspsykiatrisk undersökning, I den misstänks att att 33-åringen led av en allvarlig psykisk störning vid gärningen och även under undersökningen. Läkaren förselår att en rättpsykiatriskt undersökning genomförs. Resultatet av P7 undersökning redovisas bakom stängda dörrar.

E förekommer under sex avsnitt. Han säger sig vara i behov av missbruksvård. Han hade muckat ur fängelse senast september 2024

C, Den 31-åriga kvinnan förekommer under 19 avsnitt i belastningsregistret. Hon säger sig vara positivt inställt för behandling, främst för att hålla sig borta från alkohol. Hon vill ha ett fungerande liv i Spanien, när hon kommer till Sverige går det åt skogen. Hon vill plugga i universitet o ha sina barn hos sig. Hon säger sig vara mer än bara sina domar.

Åklagaren håller sitt slutanförande. Motivet har varit ekonomiskt. Oavsett om övergreppet har skett för 28 år sedan eller inte har det ingen straffrättslig betydelse. Hon håller inte berättelsen trovärdig. Den har lyfts upp bara för att väcka sympati för gärningspersonerna

Inte ens åklagaren tror på den påhittade pedofilfantasin.
Citera
2025-06-16, 17:20
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Inte ens åklagaren tror på den påhittade pedofilfantasin.
Det har säkert hänt men hur grovt det har varit, vi kan bara spekulera. Det finns ju en anna tjej också som råkat för ofredande senare i parets villa. Men rätten kan inte lägga nån vikt på det pga det hänt så länge sedan, aldrig anmält eller ens nämts till nån vuxen. Han måste ha haft möjlighet för att berätta unde uppväxt tiden men valt att tiga. Googlade lite: Preskriptionstiden för sexuellt övergrepp är fem år och tio år för grovt sexuellt övergrepp. Om brottet begicks innan målsäganden fyllde 18 år börjar preskriptionstiden räknas från den dag målsäganden fyller eller skulle ha fyllt 18 år.

En av BO hade bett tjejen runka av honom, hon har inte heller anmält övergreppet. Båda övergreppen är för jävliga men saknar betydelse i sammanhanget pga just att inte anmälda.
Citera
2025-06-16, 17:22
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Chania förekommer under 19 avsnitt i belastningsregistret. "Jag är mer än bara mina domar". "Jag plugga i universitetet".

Fan vad pinsam hon är. Hon kommer aldrig ändra på sig själv. Med hennes personlighetsstörningar är det helt omöjligt. Rättegångsdagarna visar det bara ännu mer; hon bara skyller ifrån sig, kan inte se hur fel hon agerat nu och tidigare i sitt liv. Allt är alla andras fel, alltid.
Att ha mage att ens be om behandling efter detta säger mycket om henne. Det kan hon be i slutet av fängelsedomen, när ett år är kvar att sitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in