• 1
  • 2
2025-01-31, 20:54
Medlem
Hej!

Läser dagligen kommentarsfält på Facebook med överdrivet efterblivna kommentarer. Många är helt jävla dum i huvudet/ultraveganer och saknar helt verklighetsuppfattning. Ibland hoppas jag till viss del att Puttler ska invadera hårt när det är -20° i ett par veckor. Jävlar va inkompetenta idioter det skulle stryka med. Vad tror ni skulle ske i det scenariot om det blev invasion med sträng kyla, helt/delvis strömlöst, matbrist i ett par/tre veckor? Eller ännu längre?
Citera
2025-01-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illex
Hej!

Läser dagligen kommentarsfält på Facebook med överdrivet efterblivna kommentarer. Många är helt jävla dum i huvudet/ultraveganer och saknar helt verklighetsuppfattning. Ibland hoppas jag till viss del att Puttler ska invadera hårt när det är -20° i ett par veckor. Jävlar va inkompetenta idioter det skulle stryka med. Vad tror ni skulle ske i det scenariot om det blev invasion med sträng kyla, helt/delvis strömlöst, matbrist i ett par/tre veckor? Eller ännu längre?
Kan du ge exempel på vad de som du anser är dumma i huvudet och saknar verklighetsuppfattning skriver på Facebook?

Jag har skaplig överlevnadskunskap och känner mig redo att komma med vettig input. Här alltså, inte på Facebook :-)
Citera
2025-01-31, 21:34
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Hej!

Det hade såklart blivit upplopp.
För egen del hade jag suttit hemma med familjen i härlig värme från kaminen och ätit en del av maten och vattnet som finns i överflöd nere i gömmorna.
Citera
2025-01-31, 21:56
Medlem
MrMadoffs avatar
Du hade rykt först eftersom du är ett lätt byte ensam framför din datorskärm. Segt och benigt kött
Citera
2025-01-31, 22:47
Medlem
Citat:
Hej!

Jo, det skulle bli jobbigt att släpa vatten i en kilometer för matlagning och hygien. Dessutom har jag anhöriga som också kommer att behöva hjälp med att bära vatten. Deras närmaste vattendrag har dessutom betydligt sämre kvalitet som definitivt behöver rensa ordentligt. Fungerar bra om det är plusgrader men vid minus 20 så kommer vattentillförseln att minskas. Lägg därtill tusen grannar som planerar att hämta vatten på samma ställe.

Ser att det ska gå att hålla en bostad varm men inte två så det måste nog ske någon form av omgruppering. Skulle även förenkla vattenrening även om avståndet till bra källa är längre.

Något som många missat är att en arbetsgivare kan önska/kräva att man ska arbeta på annan plats. Det skulle sätta mångas förbereder på prov. Man jobbar exempelvis inom samhällskritiskt verksamhet. Man har förberett sig till att vara i fritidshuset där man har tillgång till vedspis och en liten sjö men arbetsgivaren beordrar personen att flytta till ett annat län där det finns elektricitet och man kan fortsätta med det viktiga arbetet.

Viktiga saker är förutom sjukvården även exempelvis IT-tjänster. Kanske produktionspersonal inom livsmedelsindustrin som kan bemanna flera skiftlag. En majoritet av befolkningen har arbetsuppgifter som är viktiga även vid en samhällsstörning så det är inte orimligt att tro att en del arbetsgivare kommer att behöva förflytta personal...
Citera
2025-01-31, 23:20
Medlem
ValkPaddas avatar
Räknas personerna som skriver något i stil med "När ska försvarsmakten sluta leka? Det behövs inget försvar för det kommer aldrig bli krig i Sverige."?
Citera
2025-01-31, 23:28
Medlem
Är det -20 grader o elen lägger av så kommer nog de flesta frysa ihjäl.
De flesta hushållen i en stad brukar vara anslutna till det lokala fjärrvärmenätet.
Hur många kan elda med ved hemma idag?

Alla som rör sig ute på vägarna kommer få halsen avskurna av vägpirater som vill ha bilen för att kunna dra därifrån.
Kolla bara alla vägspärrar som dök upp i början av Ukrainakriget.

Det gäller att dra innan det smäller till.
Citera
2025-01-31, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är det -20 grader o elen lägger av så kommer nog de flesta frysa ihjäl.
De flesta hushållen i en stad brukar vara anslutna till det lokala fjärrvärmenätet.
Hur många kan elda med ved hemma idag?

Alla som rör sig ute på vägarna kommer få halsen avskurna av vägpirater som vill ha bilen för att kunna dra därifrån.
Kolla bara alla vägspärrar som dök upp i början av Ukrainakriget.

Det gäller att dra innan det smäller till.

Lägg därtill alla idioter som tänker "höhö det är lugnt, jag har vedpanna hemma" och inte tänker på att den är rätt kass när det inte längre finns ström som driver fläkten till luftinblåset, shunten och cirkulationspumpen. Moderna pannor och system är inte byggda med självcirkulation i åtanke.
Citera
2025-02-01, 01:48
Moderator
Neksnors avatar
Då jag inte kan minnas att det varit -20° mer än kanske två dygn i sträck här där jag bor så anser jag att TS är ganska meningslös. Och elavbrott verkar mer störande än farligt, en månad in i kriget bör de flesta ha vant sig vid sådant och flyttat på gamla släktingar. Men vid ett första överraskande strömavbrott som sammanfaller med överraskande militärt angrepp och kall vinter kommer antagligen lite fler ensamma äldre dö än vanligt.
Citera
2025-02-02, 03:07
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Ja, många kommer stryka med med ihållande -20 och utan ström.
Upplopp när maten är slut i affärerna efter en vecka.
Själva har vi kamin, ved för en vinter, elverk, bränsle för 2-3 månader. Dock dåligt matförråd. Räcker nog en månad eller 2 om vi snålar.
Frågan är tidsaspekten och om matleveranser.
Uteblir de helt så är rådjur, älg, hare slut inom ett par månader de också.

Bönderna, särskilt de med djurhållning kommer klara sig bäst och längst. Jaktlicens, vapen, styckarvana, salt, rök för bevaring.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2025-02-02 kl. 03:11.
Citera
2025-02-03, 20:47
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Det hade såklart blivit upplopp.
För egen del hade jag suttit hemma med familjen i härlig värme från kaminen och ätit en del av maten och vattnet som finns i överflöd nere i gömmorna.

Hur fixar du och din familj mera mat om samhället kollapsar och kriget tar lika länge som i Ukraina?
Citera
2025-02-03, 21:33
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParkarbetare
Hur fixar du och din familj mera mat om samhället kollapsar och kriget tar lika länge som i Ukraina?
Då blir det lite svettigare, men vi kommer ha det gott långt mycket längre än dom flesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in