• 1
  • 2
2025-01-30, 15:20
Medlem
Tänkte eventuellt flytta dit från Halmstad, öetar efter köpelägenhet men vet inget om områdena. Vilka är bra/kass?
Citera
2025-01-30, 15:27
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
Tänkte eventuellt flytta dit från Halmstad, öetar efter köpelägenhet men vet inget om områdena. Vilka är bra/kass?
Ålidhem är Umeås Rinkeby. Billiga lägenheter, men inget områden man är på på kvällen.
Citera
2025-01-30, 15:39
Medlem
azontos avatar
Ålidhem och Ersboda är mindre bra områden, men de är inte precis så att de går att jämföra med områden söderut gällande otrygghet och liknande.

Skulle också undvika att skaffa lägenhet på Teg av praktiska skäl då man hamnar på fel sida av stan.
Citera
2025-01-30, 15:51
Medlem
Det enda området man egentligen behöver undvika är väl Ålidhem. Väldigt mycket invandrare där och kriminalitet. I alla fall inget område man bör låta sina barn växa upp i.

Ersboda är inte så dåligt som ryktet gör gällande, bodde själv där som student, men det är ganska off.
Citera
2025-01-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fakeolog
Det enda området man egentligen behöver undvika är väl Ålidhem. Väldigt mycket invandrare där och kriminalitet. I alla fall inget område man bör låta sina barn växa upp i.

Tror Olof Wretling växte upp där och ni ser ju hur han blev......
Citera
2025-01-30, 16:21
Medlem
OneTaps avatar
baggböle o ålidhem skulle ja undvika. annars e umeå rätt tryggt o trevligt =)
Citera
2025-01-30, 16:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Ålidhem är Umeås Rinkeby. Billiga lägenheter, men inget områden man är på på kvällen.

Jag slog in det i Google Maps och gick ner på gatunivå. Det första jag ser är en klottrad tagg där det står ACAB.

Det kändes inte bra.

Jag har varit hemma hos en tjej för ett tiotal år sen som bodde i ett område som jag tror hette Bergahem eller nåt sånt. Jag var där inte så mycket men minns att jag trivdes hyffsat där.
Citera
2025-01-30, 16:45
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Har det inte varit lite skit i Mariehem också? Jag är inte från Umeå men har för mig att man läser om området då och då.
Citera
2025-01-30, 19:06
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har det inte varit lite skit i Mariehem också? Jag är inte från Umeå men har för mig att man läser om området då och då.

Nej, Mariehem är generellt sett ett bra område. Det var åtminstone det när jag bodde i Umeå. Hyfsade bostadsrättspriser.

Ålidhem är studentområdet nummer ett, därmed kan det vara stökigt under kvällar och framför allt helger. Ålidhem är det enda område jag skulle undvika.

Ersboda är ett område som har oförtjänt dåligt rykte. Särskilt Västra Ersboda. Östra Ersboda kan vara stökigare men jag tycker Ålidhem är värre. Jag hade många bekanta från universitet som bodde i Ersboda. Det var inga som helst problem att besöka dem.

Haga, Berghem och Öbacka är exempel på fina områden.
Citera
2025-01-30, 19:42
Medlem
Som andra skrivit är Ålidhem stökigt, många studenter och mycket liv speciellt kring inspark. Berghem är rätt fint och mysigt. Allt förutom kring ålidhem/tviste är helt okej.
Citera
2025-01-30, 22:43
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Nej, Mariehem är generellt sett ett bra område. Det var åtminstone det när jag bodde i Umeå. Hyfsade bostadsrättspriser.

Ålidhem är studentområdet nummer ett, därmed kan det vara stökigt under kvällar och framför allt helger. Ålidhem är det enda område jag skulle undvika.

Ersboda är ett område som har oförtjänt dåligt rykte. Särskilt Västra Ersboda. Östra Ersboda kan vara stökigare men jag tycker Ålidhem är värre. Jag hade många bekanta från universitet som bodde i Ersboda. Det var inga som helst problem att besöka dem.

Haga, Berghem och Öbacka är exempel på fina områden.

Ok, då var det något jag fått om bakfoten då.
Tack för informationen.
Citera
2025-01-31, 00:50
Medlem
IceEyess avatar
Upplevde inte att Ålidhem var så hiskeligt illa under studietiden. Nära till universitetet och livligt under helgerna.

Fast är man inte student så finns det naturligtvis trivsammare områden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in