• 2
  • 3
2025-06-05, 10:20
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jodmannen
Förstår. Men varför den starka reaktionen från japanskorna? Är det ungefär som att säga "Hitler" till en tysk?

Han verkar omstridd, i väst ses han mest som en marionett som egentligen var emot kriget men i t ex Korea är det ungefär samma klang som att säga Hitler. Så en japan kan nog tycka det.

De verkade tappa ansiktet. Ska jag spekulera så hade de öppnat upp sig och skrek "hjälte" till den där snälle skandinaven, som sedan tvärvänder och säger nåt jättekonstigt som verkar lite förolämpande. Han anspelade både på att de uttalade Hero som Hiro och på en omstridd kejsare.

Vet inte om det framgår i min text, men jag tyckte det var sjukt pinsamt.
Citera
2025-06-05, 13:14
Medlem
Jodmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
De verkade tappa ansiktet. Ska jag spekulera så hade de öppnat upp sig och skrek "hjälte" till den där snälle skandinaven, som sedan tvärvänder och säger nåt jättekonstigt som verkar lite förolämpande. Han anspelade både på att de uttalade Hero som Hiro och på en omstridd kejsare.

En pikant detalj är ju att japanerna, enligt vissa, hade kunnat slippa Hiroshima och Nagasaki om de bara gått med på att avsätta kejsaren lite tidigare (eller om USA gått med på att låta honom sitta kvar).

Men nu börjar jag glida off topic. Fel världskrig för denna podd.

Antagligen tur att du inte valde att ropa "Hiroshima" förresten. Då hade väl tjejerna hoppat framför ett tåg ā la Suicide Club.
Citera
2025-06-05, 13:19
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jodmannen
Antagligen tur att du inte valde att ropa "Hiroshima" förresten. Då hade väl tjejerna hoppat framför ett tåg ā la Suicide Club.

Uhh, det hade varit total ridå. Nu känns det faktiskt bättre att det inte gick så fel, tack för det
Citera
2025-06-10, 14:22
Medlem
CombatPigs avatar
Pinsammaste du gjort.

Var hundvakt åt dåvarande tjejens föräldrar när de bjöd med henne på en resa utomlands.
Det blev en del festande då hennes föräldrar bodde i ett hus. Inga stora fester, bara jag och ett par kompisar som plaskade i poolen, drack bira och lyssnade på musik.

De kom hem tidigare än planerat. Jag hade ju tänkt hinna med att röja undan alla bevis på att det ens varit folk där. Det var ölburkar överallt från alla kvällar vi festat.

När de klev innanför dörren låg jag däckad i deras soffa naken och på deras teve gick den värsta tyska gangbangrullen. Det kändes inte så vidare lyckat, då de hade en väldigt bra bild av mig.
Nu framstod jag som ett alkoholiserat pervo och hade aldrig någon bra kontakt med dom igen. De trodde att det var jag som hade druckit alla bärs när de var borta.
Citera
2025-06-13, 13:16
Medlem
svarar på veckans fråga ang. vilket överanvänt ord vill du aldrig höra igen?

alltså jag brinner av ordet GOFIKA. det är så äckligt. varför kan vi inte bara säga fika som vi sa för några år sedan? måste det liksom specificeras att fikan är god? det är väll alla fikor, eller Va?
stötte på någon som skrev golunch för ett tag sedan också, BLÄ. Stop. sluta.
Citera
2025-06-26, 01:19
Medlem
Jodmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avancerad-avenir
alltså jag brinner av ordet GOFIKA. det är så äckligt. varför kan vi inte bara säga fika som vi sa för några år sedan? måste det liksom specificeras att fikan är god? det är väll alla fikor, eller Va?
Väldigt infantilt ord och därför irriterande när det används av ickebarn. Ungefär som när vuxna människor säger "hittepå".
Citera
2025-07-14, 14:11
Vilken är den nyaste frågan?
Citera
2025-08-08, 20:26
Medlem
smultronbarnens avatar
Veckans fråga: Vilken är din favoritårstid och varför?

Älskar hösten, september för mig känns som den första veckan man var tillbaka i skolan. Man var lite nervös, taggad, motiverad att göra bra ifrån sig. Lite så ”nu jävlar ska jag skärpa mig”-anda över hösten
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in