Veckans fråga är "vad är det pinsammaste du gjort?"
Det tipsas om att svara i "Memnoks underbara tråd" för att kunna förbli anonym
Här är två minnen som fortfarande ger mig skamsköljningar nu ca 15 år senare.
1. Jag var kanske 17 år gammal och på hemmafest. En av de första gångerna jag var berusad. Hamnade i en omgång "jag har aldrig" och frågorna gled förstås direkt in på sex. Jag har ett vagt minne av att jag tänkte "alla lär ju inte ha blivit av med oskulden än, då är det ju inte så jävla kul för dem att det bara frågas om sex". I min fulla tonårshjärna var det logiskt att dra till med "jag har aldrig haft sex". Det kändes i stunden som ett rimligt sätt att ta reda på om vi borde bredda frågorna lite. Jag insåg mitt misstag i samma sekund som jag ställt frågan. Minns bara hur två av de mindre coola, men genuint sympatiska killarna i sällskapet tittade besvärat på varandra och sen slog ner blicken i bordet utan att dricka. Har fortfarande dåligt samvete över det.
2. Första jobbet efter studenten, i kassan på en snabbmatskedja. Den del av kassaapparaten som innehöll kontanter öppnades automatiskt när man bekräftade totalbeloppet, oavsett om kunden ville betala kontant eller med kort. Eftersom de allra flesta betalade med kort så fick man snabbt in vanan att direkt trycka igen lådan, som då automatiskt låstes. När kontantlådan var låst kunde bara restaurangchefen öppna den med nyckel. Säkert bra för att minska rånrisken, men jävligt drygt eftersom det innebar att man ca 3 ggr om dagen behövde hämta chefen för att man tryckt igen lådan av ren vana och nån skulle betala kontant. Under en särskilt stressig dag kom jag i stunden på den briljanta idén att slå in första bästa produkt i kassan och trycka "betala" för att få lådan att öppna sig igen. Insåg hur vansinnig obriljant idén hade varit när det blev dags att räkna dagskassan och det saknades några hundralappar. Det var ju lätt att bevisa att jag inte stulit pengarna, jag erbjöd chefen att kolla igenom min väska och mina kläder, desto svårare att förklara var de tagit vägen. Chefen kom fram till att jag måste ha råkat ge tillbaka två sedlar av misstag och var väldigt schysst mot mig. Skämdes så mycket att det tog mer än 10 år innan jag berättade för någon om det. Så in i helvete dumt man kan tänka när man är stressad och hjärnan inte är färdigutvecklad...