• 1
  • 2
2025-01-29, 09:13
Medlem
Att polisen inte fungerar idag är de flesta ense om.
Alla argument avseende hur dåligt det fungerar kan läsas här på forumet.
Mitt förslag
Lokal ordningspolis med ordningsbrott, mindre brott etc på uppdragslistan. Samt självklart utryckning
Nationell utredningspolis, givetvis med lokal representation. Mycket snabbare forensic, kanske egen. Här kan man utredavåldsbrott som ofta hänger ihop.
Nationellt ”gendarmeri” med tungt beväpnad polis och en insatsstyrka. Självklart med lokal närvaro..
Vad säger forumet?
Citera
2025-01-29, 09:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Mitt förslag
Lokal ordningspolis med ordningsbrott, mindre brott etc på uppdragslistan. Samt självklart utryckning
Nationell utredningspolis, givetvis med lokal representation. Mycket snabbare forensic, kanske egen. Här kan man utredavåldsbrott som ofta hänger ihop.
Nationellt ”gendarmeri” med tungt beväpnad polis och en insatsstyrka. Självklart med lokal närvaro..
Vad säger forumet?

Problemet är inte själva polisen.
Problemet är att det fattas 10 000 poliser.
Vart ska vi få dessa ifrån?
Citera
2025-01-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det fattas inte poliser. Vi har aldrig haft fler . Problemet är att dom gör fel saker.
Citera
2025-01-29, 09:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Problemet är att vi har dialogpoliser och knäböjande hästsvanspoliser som inte gör sitt jobb, nämligen att ta fast buset. Metoderna fungerar inte, hela polismyndigheten är en katastrof... och behöver göras om i grunden.
Citera
2025-01-29, 09:35
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Det fattas inte poliser. Vi har aldrig haft fler . Problemet är att dom gör fel saker.
Vad är det dom gör som är fel då, utreder fel typ av brott?
Klarar dom inte utreda brott, stora SOM små så saknas det ju resurser.
Trafikövervakning ex måste också fungera trots att det på gatan intill har detonerat en handgranat, så jo, skulle nog säga att jag tycker det saknas resurser.
Polisstyrkan har inte hängt med brottsutvecklingen.
Citera
2025-01-29, 09:45
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Det fattas visst poliser. Det är ett av de stora (största) problemet. Det är fel att säga att de jobbar med fel saker. Det enda man kan säga är att de just nu jobbar med fel saker. Om man tänker sig att man lägger fokus just nu på rätt saker.

Motivering för att det fattas poliser:
Vi har aldrig haft så mycket kriminella invandrare som tagit hit sin muslimska klanmentalitet. Polisen har inte personal eller resurser att jobba med det. Samtidigt som de inte har personal att utreda övriga brott allt från cykelstölder till våldtäkter. En fungerande polis ska klara av alla sina uppgifter eftersom en cykelstöld eller våldtäkt är mycket viktigt att de också utreder.

Men jag skulle ändå säga att ett större problem än polisen är att när vi låst in en mördare eller gängkriminell så är han snart ute igen. Till och med mördare är ganska snart ute. En av de som var med i den galna skjutningen på Vår Krog och Bar släpptes redan efter 8 år i fängelset. Att han är ute känns för mig helt verklighetsfrånvänt.

Men hur tror du att det känns för den oskyldigt mördade grabbens pappa:

Citat:
... han stött på Petars pappa flera gånger men valt att gå därifrån i stället för att prata med honom.

– Jag vågar inte ta den chansen att träffa honom. Jag vet inte hur jag hade reagerat om han började slå på mig och skrika.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...u-domd-mordare

Varför mördar inte pappan sin sons mördare? Något jag inte begriper. Nåja.

Vi behöver således tusentals fler poliser. För att det ska bli en bra rekrytering av dessa så behövs bättre arbetsvillkor för poliserna. Högre lön med minst 10 000 kr/mån. Förmodligen skulle man behöva höja med 20-25 tusen i månaden rätt över på ett bräde. Löser man dessa problemen så kommer det ändå ta runt 20-30 år innan poliskåren är på en bra nivå med erfarna poliser och rätt mantal.

Men vi kommer också behöva förändra i lagarna. Vi kommer behöva utvisa dessa klankriminella muslimerna.
Citera
2025-01-29, 09:49
Medlem
Lokal ordningspolis med ordningsbrott, mindre brott etc på uppdragslistan. Samt självklart utryckning.
Det är något som redan finns och förkortas LPO men man har hand om allehanda brott

Det finns redan och det heter NOA.

Vad säger forumet?
Det finns på regional nivå under namnet "Generell regional insatsförmåga". LPO är tungt beväpnade om det skulle krävas.

Det är inte däri problemen ligger
Citera
2025-01-29, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Vad är det dom gör som är fel då, utreder fel typ av brott?
Klarar dom inte utreda brott, stora SOM små så saknas det ju resurser.
Trafikövervakning ex måste också fungera trots att det på gatan intill har detonerat en handgranat, så jo, skulle nog säga att jag tycker det saknas resurser.
Polisstyrkan har inte hängt med brottsutvecklingen.
Ett, av många, exempel.
Polisen sitter och utreder vapenlicensärenden för jägare. Ärenden som trots sin enkelhet tar många veckor, för att inte säga månader att klara av.
Ett annat förresten, polisen handlägger passärenden vilket skatteverket borde göra.
Dessutom är det många utredningsuppgifter som civilanställda kan sköta men som dom uniformerade vägrar släppa från sig. Yrkesskrå du vet.
Citera
2025-01-29, 10:07
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Polismyndigheten är en koloss av egenintresse, intriger, spel för galleriet och missriktad feminism. Och paranoid samtidigt som den är blåögd. Precis som i krigsmakten försöker man locka en massa småtjejer och babbar in där.
Citera
2025-01-29, 11:29
Medlem
Onanikrems avatar
Det är lagarna och domstolarna som måste göras om. Längre och hårdare straff för varje dom. Tillslut är återfallsförbrytarna permanent inlåsta. (Återfalls och yrkeskriminella står för merparten av alla brott) Utvisning direkt efter avtjänat straff för de som har medborgarskap i annat land. Spelar ingen roll om de får göra militärtjänst hemma eller blir förföljda, ut med dem!

Efter allt detta kan vi börja reformera polisen. Polisen arbetar efter de förutsättningar de fått från de som stiftar lagar. Det är inte polisen som släpper ut brottslingar efter två tredjedelar av den lilla strafftiden, det är inte polisen som dömer till saft, bullar och snack med en soctant.

Ju förresten, polisen måste sluta bjuda på halalkorv och knäböja!
Citera
2025-01-29, 11:39
Citat:
Mitt förslag
Vad säger forumet?
Att folk på forumet generellt sett är negativa, bland annat till polisen, är ingenting nytt. Men vad konkret menar du det finns för problem som skulle avhjälpas med din skiss?
Citera
2025-01-29, 11:59
Medlem
Belters avatar
Citat:
Mitt förslag
Vad säger forumet?
Forumet säger att du inte har en aning om vad talar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in