• 1
  • 2
2025-01-29, 06:44
Medlem
Hejsan!
Tror detta är rätt forum, annars får admin ändra.
Har en del frågeställningar jag hoppas att någon mer kunnig kan besvara?

Jag jobbar som säsongsanställd kyrkogårdsarbetare för svenska kyrkan. Jobbat fyra senaste säsongerna och vill ju även arbeta denna.

Har tidigare varje år alltid haft löneförhandlingar med den förra chefen och fått skäliga löneökningar som jag varit nöjd med.

I slutet på förra året fick vi dock en ny chef som nu inför denna kommande säsong menar på att det inte kommer sättas några uppdaterade högre löner detta år, med hänvisning till att vi redan har (enligt hen) höga löner?
Som jag förstår det hela kommer lönerna nu bestämmas direkt vid anställning, med endast kortare individuella lönesamtal utan möjlighet till ökning.
Inga fackliga förhandlingar heller. Förmodligen kommer lönen från föregående säsong kvarstå.
Lönesänkningar kan väl knappast vara tillåtet sålänge som en anställd sköter sig?

Och hur funkar det, har inte de flesta arbetsgivare som omfattas av kollektivavtal krav på årliga löneförhandlingar med rimliga höjningar? Då återigen förutsatt att den anställde, likt mig, sköter sitt arbete väl.

Eftersom jag inte är fast anställd, utan alltså endast säsongare, kan jag ju möjligtvis tänka mig att det tyvärr går att göra såhär i mitt fall. Men jag vet inte.

Finns där någon juridisk grund, paragraf, eller dylikt, som jag kan referera till eller stödja mig mot i kommande samtal med chefen?

Några andra saker jag här kan hävda för att trots allt kunna begära högre lön?
Såsom mina kompetenser, arbetsmoral osv.
Att det blir dyrare/mer omständigt att ta in ny personal än att anställa mig som redan vet hur det fungerar. Eller något dylikt?

Är som sagt ganska okunnig här, får bli att läsa på en hel del.
Blir högst tacksam för tips, råd, ideer eller fakta ifall någon här vill dela med sig.

Med Vänlig Hälsning
Citera
2025-01-29, 06:54