• 1
  • 2
2025-01-29, 06:44
Medlem
Hejsan!
Tror detta är rätt forum, annars får admin ändra.
Har en del frågeställningar jag hoppas att någon mer kunnig kan besvara?

Jag jobbar som säsongsanställd kyrkogårdsarbetare för svenska kyrkan. Jobbat fyra senaste säsongerna och vill ju även arbeta denna.

Har tidigare varje år alltid haft löneförhandlingar med den förra chefen och fått skäliga löneökningar som jag varit nöjd med.

I slutet på förra året fick vi dock en ny chef som nu inför denna kommande säsong menar på att det inte kommer sättas några uppdaterade högre löner detta år, med hänvisning till att vi redan har (enligt hen) höga löner?
Som jag förstår det hela kommer lönerna nu bestämmas direkt vid anställning, med endast kortare individuella lönesamtal utan möjlighet till ökning.
Inga fackliga förhandlingar heller. Förmodligen kommer lönen från föregående säsong kvarstå.
Lönesänkningar kan väl knappast vara tillåtet sålänge som en anställd sköter sig?

Och hur funkar det, har inte de flesta arbetsgivare som omfattas av kollektivavtal krav på årliga löneförhandlingar med rimliga höjningar? Då återigen förutsatt att den anställde, likt mig, sköter sitt arbete väl.

Eftersom jag inte är fast anställd, utan alltså endast säsongare, kan jag ju möjligtvis tänka mig att det tyvärr går att göra såhär i mitt fall. Men jag vet inte.

Finns där någon juridisk grund, paragraf, eller dylikt, som jag kan referera till eller stödja mig mot i kommande samtal med chefen?

Några andra saker jag här kan hävda för att trots allt kunna begära högre lön?
Såsom mina kompetenser, arbetsmoral osv.
Att det blir dyrare/mer omständigt att ta in ny personal än att anställa mig som redan vet hur det fungerar. Eller något dylikt?

Är som sagt ganska okunnig här, får bli att läsa på en hel del.
Blir högst tacksam för tips, råd, ideer eller fakta ifall någon här vill dela med sig.

Med Vänlig Hälsning
Citera
2025-01-29, 06:54
Är din arbetsplats ansluten till kollektivavtal? Prata med facket i så fall.
Citera
2025-01-29, 06:57
Avstängd
67arigGubbes avatar
Kan ju börja med att säga att anse att man ska använda kompetens som ett förhandlingsobjekt när man är en kyrkogårdsarbetare är fel.

Vem som helst kan jobba med det du gör, foli hade gjort det för 10000kr i månaden så tycker du ska söka dig bort eller sluta gnälla.

Ni har inget fackförbund då är läget som de är
Citera
2025-01-29, 07:33
Medlem
Det är faktiskt inom reglerna att en arbetsgivare kan sätta noll i löneökning för en anställd oavsett hur mycket kollektivavtal och fackklubb man har. Avtalssiffran definierar ett minsta utfall på gruppnivå, inte hur mycket var och en måste få (om man inte har en minimiökning för alla specad i KA som vissa inom t.ex. Handels har haft några gånger).

I det privata betyder noll i löneökning oftast att den anställde söker nytt jobb för då har man antingen betett sig väldigt illa och/eller har en chef som inte gillar en alls.

Men nu gällde det ju alla säsongsanställda som jag förstår det. Så har ni kollektivavtal och någon i din grupp är medlem, ring facklig ombudsman för att få hjälp med vad ni kan göra.
Citera
2025-01-29, 07:54
Medlem
Sunimods avatar
Oavsett om företaget är kollektivanslutet så bör du prata med ditt fack.
Är du inte fackligt ansluten så är mitt råd att bli det.
Eller gilla läget och svälj deras lönebud, alternativt skaffa annat jobb.
Citera
2025-01-29, 07:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Kan ju börja med att säga att anse att man ska använda kompetens som ett förhandlingsobjekt när man är en kyrkogårdsarbetare är fel.

Vem som helst kan jobba med det du gör, foli hade gjort det för 10000kr i månaden så tycker du ska söka dig bort eller sluta gnälla.

Ni har inget fackförbund då är läget som de är

Dom har Vision som fackförbund
Citera
2025-01-29, 07:57
Avstängd
Ni har Vision som fackförbund. Det är ju dock sällan det går att göra någon speciellt gällande säsongsarbetare, du är inte tillsvidareanställd.

Finns ingen regel som säger att du ska ha mer betalt, för att det blir fjärde säsongen. Dock bör
du ju få ta del av den generella höjningen som genomfördes. Det var väl 3,7% i förra lönerörelsen, och en ny pågår.
Citera
2025-01-29, 08:11
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Antar att du vill ha jobbet för att du tycker det är slappt, ser framför mig hur en skara ungdomar går där på kyrkogården och drar benen efter sig i sommarsolen.
Tror du arbetsgivaren är sugen på att betala dig mer för att du har gått och dragit benen efter dig även tidigare år?
Citera
2025-01-29, 08:12
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varrenndaen
Hejsan!

Jag jobbar som säsongsanställd kyrkogårdsarbetare för svenska kyrkan. Jobbat fyra senaste säsongerna och vill ju även arbeta denna.

Har tidigare varje år alltid haft löneförhandlingar med den förra chefen och fått skäliga löneökningar som jag varit nöjd med.

I slutet på förra året fick vi dock en ny chef som nu inför denna kommande säsong menar på att det inte kommer sättas några uppdaterade högre löner detta år, med hänvisning till att vi redan har (enligt hen) höga löner?
Som jag förstår det hela kommer lönerna nu bestämmas direkt vid anställning, med endast kortare individuella lönesamtal utan möjlighet till ökning.
Inga fackliga förhandlingar heller. Förmodligen kommer lönen från föregående säsong kvarstå.
Lönesänkningar kan väl knappast vara tillåtet sålänge som en anställd sköter sig?

Och hur funkar det, har inte de flesta arbetsgivare som omfattas av kollektivavtal krav på årliga löneförhandlingar med rimliga höjningar? Då återigen förutsatt att den anställde, likt mig, sköter sitt arbete väl.

Eftersom jag inte är fast anställd, utan alltså endast säsongare, kan jag ju möjligtvis tänka mig att det tyvärr går att göra såhär i mitt fall. Men jag vet inte.

Finns där någon juridisk grund, paragraf, eller dylikt, som jag kan referera till eller stödja mig mot i kommande samtal med chefen?

Att det blir dyrare/mer omständigt att ta in ny personal än att anställa mig som redan vet hur det fungerar. Eller något dylikt?

Blir högst tacksam för tips, råd, ideer eller fakta ifall någon här vill dela med sig.

Med Vänlig Hälsning

Ha löneförhandling varje månad.

Skapa diagram och kartor som visar exakt hur mycket du tjänar åt företaget.

Och hur mycket högre lön du borde få därefter. (Om det stämmer enligt diagrammen förståss).

Sök nytt jobb på ny kyrkogård vartannat år.

Se till att få högre lön på det nya jobbet innan du tar det.

Ett annat alternativ.

Gå ned i deltid.

Starta eget företag.

Våga satsa för att vinna.

Tjäna miljoner
Citera
2025-01-29, 08:15
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Hejsan!

Med Vänlig Hälsning

Jo förresten.

Hur mycket tjänar du idag och hur mycket högre lön vill du ha?
Citera
2025-01-29, 09:08
Medlem
cacas avatar
Citat:
Hejsan!

Med Vänlig Hälsning
Så länge de betalar enl kollektivavtal så gör de inget fel.

Du har vart anställd från ett datum-slutdatum. Sen finns inte tjänsten. Nya tjänster annonseras ut nästa år men du har ingen garanti få dem, de kan lika gärna gå till andra.

Lön enligt anställningsavtalet. Sen har du fått mer varje år enl tidigare chef. Nu ny chef.

Nuvarande kommer erbjuda avtal datum-slutdatum och lön, du kan här försöka få upp lön med argument tidigare erfarenhet osv. Chefen kan välja lägga på eller inte.

Du väljer själv om du vill skriva på och acceptera avtalet/lönen. Sen om den lägre än förra året men inte under avtalets lägsta lön så är det ok.
Ditt val, de kommer annars ge tjänsten till någon annan som accepterar lönen och övriga villkor.
Citera
2025-01-29, 09:11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Tror du arbetsgivaren är sugen på att betala dig mer för att du har gått och dragit benen efter dig även tidigare år?
Du har missuppfattat ts och vill bara djävlas?
Besvara frågan nedan istället och var lite behjälplig gentemot dina medmänniskor.
"Finns där någon juridisk grund, paragraf, eller dylikt, som jag kan referera till eller stödja mig mot i kommande samtal med chefen?"
-----
Arbetsgivarens sugenhet behöver inte diskuteras då den redan omtalats av ts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in