• 1
  • 2
2025-01-29, 01:24
Medlem
Hej!
Jag har haft sömnproblem en längre tid och ätit melatonin under en längre period för att få ordning på dygnsrytmen (utan resultat).

Nu tänkte jag testa zopiklon några dagar för att kunna somna i tid och därmed få tillbaka en normal rytm. Tog en halv 7,5mg sittandes tillsammans med ett halvt glas vatten som rekommenderat. La mig ner efter ca. 10 min och efter ytterligare 20 min la jag bort telefonen, blundade och lyssnade på en dokumentär. När vilotimern på 1 timma stängde av podden hade jag fortfarande inte somnat… gav det ett nytt försök med vilotimer på 30 min men somnade inte då heller.

Nu har det gått 2 timmar, jag känner mig lite mer trött än vanligt men jag somnar ju inte är det någon mer som upplevt detta första gången (alltså innan någon tolerans byggts upp), eller är det någon som har någon teori om varför det inte fungerar för mig? Det är ju ändå en hyfsat stark sömntablett
Citera
2025-01-29, 01:43
Medlem
Zopiklon har inte funkat för mig heller
Citera
2025-01-29, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AF11

Det var tråkigt… har du testat något annat som fungerat bättre? Man börjar ju bli lagom desperat att hitta ett sätt att få vardagen att fungera när man inte får sovit något
Citera
2025-01-29, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13idk13idk
Det var tråkigt… har du testat något annat som fungerat bättre? Man börjar ju bli lagom desperat att hitta ett sätt att få vardagen att fungera när man inte får sovit något
Kollar runt- Har hört stilnoct funkar för en del
Citera
2025-01-29, 02:05
Medlem
Malawi-Golds avatar
Zopiklon (Imovane helst) skall du ta när du sitter på sängkanten, mobilen skall givetvis redan vara undanlagd (musik eller podd eller vad du vill kan du ju dock ha på, men kolla inte på en blåljus skärm)

Ta 2 st 7,5mg imovane och du borde somna inom 30 minuter.

Stirra inte in i mobilen!
Citera
2025-01-29, 02:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
La mig ner efter ca. 10 min och efter ytterligare 20 min la jag bort telefonen
Telefonen bör vara av 2 timmar innan sängdags för optimal sömn.
Citat:
blundade och lyssnade på en dokumentär. När vilotimern på 1 timma stängde av podden hade jag fortfarande inte somnat…
Tro fan det. För att sova så behöver hjärnvågorna komma ned på delta-läge (sömn), och när man lyssnar på saker så går de aldrig lägre än till beta (slö medvetenhet), vilket såklart inte leder till sömn.
Citat:
Nu har det gått 2 timmar, jag känner mig lite mer trött än vanligt men jag somnar ju inte
Du kommer inte att somna så länge du håller dina tankar igång.
Stäng av dem och låt din hjärna stå för underhållningen utan att du själv försöker interagera med det som visas på din näthinna när du ligger där på rygg och blundar.
Slappnar man dessutom av i käkmuskulaturen så brukar de flesta somna på under 3 minuter.
Citera
2025-01-29, 02:06
Medlem
Malawi-Golds avatar
Citat:

Imovane funkar jävligt bra om ni tar den på rätt sätt.
Citera
2025-01-29, 02:15
Medlem
JA jag somnar ibland men vaknar sedan efter en timma
Citera
2025-01-29, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malawi-Gold
Zopiklon (Imovane helst) skall du ta när du sitter på sängkanten, mobilen skall givetvis redan vara undanlagd (musik eller podd eller vad du vill kan du ju dock ha på, men kolla inte på en blåljus skärm)

Ta 2 st 7,5mg imovane och du borde somna inom 30 minuter.

Stirra inte in i mobilen!

Behöver tyvärr gå upp om 3,5 timmar så blir väl lite sent att ta mer nu? Men ska definitivt testa igen imorgon och på rätt sätt då

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Telefonen bör vara av 2 timmar innan sängdags för optimal sömn.

Tro fan det. För att sova så behöver hjärnvågorna komma ned på delta-läge (sömn), och när man lyssnar på saker så går de aldrig lägre än till beta (slö medvetenhet), vilket såklart inte leder till sömn.

Du kommer inte att somna så länge du håller dina tankar igång.
Stäng av dem och låt din hjärna stå för underhållningen utan att du själv försöker interagera med det som visas på din näthinna när du ligger där på rygg och blundar.
Slappnar man dessutom av i käkmuskulaturen så brukar de flesta somna på under 3 minuter.

Nu fick du ju inte riktigt all information, vet inte om det ändrar något heller för den delen. Men jag har ADHD (omedicinerad dock så det är ingen medicin som gett mig sömnproblemen) så det enda sättet för mig att någorlunda slappna av är tyvärr att ha ljud runtomkring, annars går hjärnan i 110 och det blir inte mycket till avslappning alls. Det kanske är så för alla i och för sig? Men har svårt att se hur mina speedade tankar skulle vara bättre än en podd på låg volym?
Citera
2025-01-29, 02:29
Medlem
Citat:
Kollar runt- Har hört stilnoct funkar för en del

Tack för tipset! Kanske värt att ge det ett försök då om jag inte får zopiklonen att fungera
Citera
2025-01-29, 02:52
Medlem
Prova Zolpidem
Citera
2025-01-29, 05:21
Medlem
Mia-Rovys avatar
Insomningstabletter kan hjälpa dig tillfälligt, men dina sömnproblem kommer med 100% säkerhet och utan undantag att förvärras av dem ganska snabbt, allt annat är en fysisk omöjlighet. Men i låga doser under en kort tid knappt märkbart såklart. Men doseringen ökar snabbt. Jag slår vad om att du kommer att be din läkare om ökad dos inom en väldigt nära framtid. Du kommer att säga att du inte kan somna alls utan, för att du är så stressad eller har så mycket ångest/oro/rädsla

Zolpidiem som vissa rekommenderar är ännu värre (d.v.s. bättre i början tillfälligt när du har drogen i systemet, men betydligt värre under längre tid eftersom det fysiska beroendet är kraftigare. Detta är kraftigt beroendeframkallande droger).

Med det sagt så låter det lite fel att ta tabletten och sedan varva ner efter 20 minuter. Dessa tabletter kan verka väldigt snabbt. Du la undan mobilen efter 20 minuter. Det kan (beroende på när du senast åt o.s.v) vara ungefär när tabletten börjat verka. När jag missbrukade Stilnoct så kunde jag i vissa fall tycka mig känna effekt redan efter 5 minuter om jag använde vissa knep. Är du redan ”uppe i varv” då så kan det såklart övervinna den den ganska låga dosen du åt. Halveringstiden är ganska kort också. Därav kategoriseringen insomningstabletter istället för sömntabletter

Varva ner lite tidigare, så att du redan är nere i varv när drogen kickar in

Men tar du skiten för att sova i det långa loppet sova bra så är du ute på hal is. Men oavsett, att ändra på din sömnrutin kan hjälpa dig både med och utan Zoplikon
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-01-29 kl. 06:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in