Citat:
Ursprungligen postat av
Wrecking.Crew
Varför kollar vuxna på julkalendern?
Tja, barnkultur är ju ända sedan sin begynnelse en pedagogisk-propagandistisk genre som syftar till att forma morgondagens vuxna i önskad riktning, och julkalendern är en viktig del av den (om än inte så betydelsefull som förr). Man behöver inte vara paranoid konspirationsteoretiker för att tycka att det är mycket intressant och angeläget att se vad makten vill göra – särskilt när vi är skyldiga att betala för det. När – eller om – man nu skolar in unga generationer till att främmandegöras inför sin egen historia, att uppfatta den som befolkad enbart av narrar, lynniga despoter, förtryckta flickor och diverse obegripligheter, så vill jag åtminstone veta det lite i förväg, för vi kommer att känna av konsekvenserna.