2025-12-06, 14:01
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Det är ju aldrig någon julkalender i ordets rätta bemärkelse längre. En kalender där man får se julstök, förberedelser o.s.v. , som i Sunes jul eller Albert & Herbert.

Beror det på islamiseringen av Sverige?

Det är bara massa tidsväxlingar i varenda kalender, har de fått mani på detta? Kalendern numera är ju mer för vuxna, än för barn.

Det beror nog snarare på att de flesta kalendrar alltid har varit såhär. En story som utspelar sig i December kring jultider men oftast har inte storyn nånting i sig att göra med julen. Ett par kalendrar genom åren som är mer juliga finns ju givetvis som de två du räknar upp. Greveholm till exempel handlar ju inte mer om julen än vad årets kalender hitills har gjort och jag ser heller inget fel med det.
Citera
2025-12-06, 19:24
  #62
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Den delen är nog mera inriktad för en äldre publik.
Jag är äldre publik. Allt som handlar om att få turister till Tråksjö är helt ointressant. Är det någon som gillar den delen?
Citera
2025-12-06, 19:31
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Jag är äldre publik. Allt som handlar om att få turister till Tråksjö är helt ointressant. Är det någon som gillar den delen?

Nej, jag håller med dig, samt stämmer in i kören att det är löjligt att de gjort Gustav Vasa så löjlig.
Citera
2025-12-06, 21:33
  #64
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Nej, jag håller med dig, samt stämmer in i kören att det är löjligt att de gjort Gustav Vasa så löjlig.

BØLLEBANK!
Citera
2025-12-07, 00:26
  #65
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Jag är äldre publik. Allt som handlar om att få turister till Tråksjö är helt ointressant. Är det någon som gillar den delen?
Kommunalråden uttråkade sysselsättningar kan tidvis vara lite roliga.
Angående att det är lite segt ställvis och mycket Gustav Vasa verkar det snurra på fortare efter att ha etablerat karaktärer och konflikt från Lucia enligt recensionen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/julkalendern-tidstjuven-i-svt-tar-fart-forst-efter-lucia

" Vår kritiker Ylva Nilsson tycker de tokroligt korkade vuxna får för stort utrymme men lyfter Gusten Wickbergs Clint och Simon J Bergers Bildsköne Bengtsson som kalenderns behållning."
Citera
2025-12-07, 05:14
  #66
Medlem
Spoiler alert

Citera
2025-12-07, 09:31
  #67
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det ligger i tiden. Hollywoods wokerism har mer och mer riktat in sig på att förlöjliga män och lyfta upp kvinnor som smartare,dominanta och bättre de senaste par åren. Rasfrågan verkar ha tappat kraft av någon anledning.

Det är intressant hur Sverige,som egentligen inte har något med Hollywood att göra, är helt oförmögna att gå sin egna väg.

Ja. Visserligen får man erkänna att "löjliga män/pappor" har varit stående typer i underhållningskulturen under mycket lång tid, särskilt när barnpubliken blivit en lönsam målgrupp. Tidningen MAD kommenterade fenomenet år 1961. Barn tycker helt enkelt att det är roligt när fadersfigurer förödmjukas.

Men det här neurotiska förhållandet till historien har nog andra orsaker. De traditionella hjältegestalterna och deras äventyr får inte längre framstå som "förebildliga", antagligen därför att det anses alltför ensidigt manligt. Och något genuint intresse för historien som verklighet finns förstås inte, allt ter sig skapat och gestaltat av personer som hämtat all sin kunskap och erfarenhet från etermedia. Dock verkar det ju som om årets kalender ändå har en positiv fadersfigur (i den försvunna pappan) och en likaledes positiv bild av kärnfamiljen, så man får väl se vart det bär. Kanske är Gustav Vasas fånighet inte bara en buskismarkering mot "nationalism" utan kommer att leda till något slags karaktärsutveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
" Vår kritiker Ylva Nilsson tycker de tokroligt korkade vuxna får för stort utrymme men lyfter Gusten Wickbergs Clint och Simon J Bergers Bildsköne Bengtsson som kalenderns behållning."

Hm, Ylva Nilsson var väl SVT-kritikern som berömde Alex Schulmans lögnfest Bränn alla mina brev med omdömet att "framför allt känns det väldigt sant". Då kan man befara att kalendern springer iväg i populärfeministisk riktning efter Lucia.
Citera
2025-12-07, 11:23
  #68
Medlem
Flaskpostenss avatar
Den verkar väl ändå helt okej årets julkalender. Inte i samma klass som Sunes jul eller mysteriet på greveholm. Men ändå ok med olika skildringar osv.
Citera
2025-12-07, 11:41
  #69
Medlem
Abelssuns avatar
Riktigt dålig kalender! Noll julkänsla. Lite väl invecklad för barn?
Citera
2025-12-07, 16:43
  #70
Medlem
Hade varit bättre om det handlade om Bildsköne Bengtsson.
Kul karaktär och fantastiskt skådespeleri av Berger.
Gör en kalender om honom och hans tidskikare nästa år...

Väldigt förvånad att kalendern är totalt fri från färgade eller svartmuskiga människor.
__________________
Senast redigerad av Liggist 2025-12-07 kl. 16:47. Anledning: felstavat
Citera
2025-12-07, 16:50
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Jag är äldre publik. Allt som handlar om att få turister till Tråksjö är helt ointressant. Är det någon som gillar den delen?

De ska väl sy ihop det i slutet med att pappa och Clint kommer tillbaka med mycket idéer om historiska händelser i Kråksjö som de gör verkstad av och turisterna strömmar in. Clint och hans pappa räddar Kråksjö.

Tråkigt med Gustav Vasas fånighet.
Citera
2025-12-07, 17:14
  #72
Medlem
Wrecking.Crews avatar
Varför kollar vuxna på julkalendern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in