2025-01-28, 16:36
Medlem
Är ute efter moderkort, CPU, minne, för att klara Win 11 med TPM 2.0 osv.
Vilken är den lägsta generation av moderkort och CPU som fixar detta? Gärna begagnat till bra pris.

Behöver inget monster men gärna bättre än min cpu Intel i7-3700K 3,5Ghz och moderkort Gigabyte Z77-D3H och som klarar kraven för Win 11.
Citera
2025-01-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Vilken är den lägsta generation av moderkort och CPU som fixar detta? Gärna begagnat till bra pris.

Behöver inget monster men gärna bättre än min cpu Intel i7-3700K 3,5Ghz och moderkort Gigabyte Z77-D3H och som klarar kraven för Win 11.

gen8 är det väl för intel, om jag minns rätt.
Citera
2025-01-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo

Update: Jag har nu uppdaterat från Win 10 pro till Win 11 pro.
Trots att min cpu inte officielt stödjer win 11 kunde jag använda en Win 11 iso och programet Rufus och ignorera restriktionerna för TPM 2.0 och säker start. Uppdateringar och allt funkar. Windows 11 är aktiverat. Jag uppdaterade från en legit Win 10 pro, orkade inte göra en clean install just nu.

Mitt system:
moderkort: Gigabyte Z77-D3H ver 1.0
cpu: Intel i7-3370K 3,4 Ghz (det är 3:e gen.)
minne: 16gb DDR3 @1333 mhz
SSD 240 GB
Grafikkort: Geforce 960 GT

Rätt gammalt alltså. Men ifall nån sitter på liknande och vill testa.

Jag kollade och följde stegen i denna video https://www.youtube.com/watch?v=J2pCBrhpdjw
Citera
2025-02-03, 13:55
Medlem
TinFoilHats avatar
Problemet är väl inte att lyckas installera Win11 idag på en dator som inte uppfyller M$ systemkrav för just Win11...

....utan mer att M$ när som helst kan börja släppa uppdateringar som inte kommer kunna installeras på Win11 datorer som inte uppfyller alla satta hårdvarukrav.

Möjligheten finns att någon entusiast kanske lyckas hitta en work around om scenariot blir verklighet men om inte så kan det visa sig att man blir sittandes med en dator utan kritiska säkerhetsuppdateringar osv.
Citera
2025-02-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Problemet är väl inte att lyckas installera Win11 idag på en dator som inte uppfyller M$ systemkrav för just Win11...

....utan mer att M$ när som helst kan börja släppa uppdateringar som inte kommer kunna installeras på Win11 datorer som inte uppfyller alla satta hårdvarukrav.

Möjligheten finns att någon entusiast kanske lyckas hitta en work around om scenariot blir verklighet men om inte så kan det visa sig att man blir sittandes med en dator utan kritiska säkerhetsuppdateringar osv.

Jo så kan det ju bli förstås
Citera
2025-03-19, 16:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat

Det har i alla fall inte inträffat ännu, installerade win 11 förra sommaren på en 8 år gammal inteldator med fyrkärnig processor 16gig ram, fick blåskärm två gånger i början, men inte sett på väldigt länge nu, det sägs att Microsoft ska släppa en Win 11 som inte kräver de nya grejorna eftersom allt för få uppgraderat sin dator och att det ska släppas innan Win 10 ej uppdateras längre.
Citera
2025-03-19, 22:31
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det har i alla fall inte inträffat ännu, installerade win 11 förra sommaren på en 8 år gammal inteldator med fyrkärnig processor 16gig ram, fick blåskärm två gånger i början, men inte sett på väldigt länge nu, det sägs att Microsoft ska släppa en Win 11 som inte kräver de nya grejorna eftersom allt för få uppgraderat sin dator och att det ska släppas innan Win 10 ej uppdateras längre.

Hoppas du har rätt i det att MS kanske släpper en "snällare" version av Win11. Har ett par släktingar som kommer hänga på låset om det händer.

Å andra sidan har jag ett par släktingar som gör allt för att inte behöva uppgradera till Win11 som nu (lixom jag på ett par burkar) kör Win10 IoT LTSC för att dom absolut inte bara vill byta/uppgradera (teknikfientliga jävlar!).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in