• 1
  • 2
2025-01-28, 11:59
Medlem
Hej det r s att jag ska flyga till Phuket i Thailand, och det r s att jag har en mellanlandning i Shanghai p 12 timmar. Behver jag som svensk medborgare d ett visum fr att kunna gra transit i Kina?
Citera
2025-01-28, 12:01
Medlem
Copy/paste frn frsta Googleresultatet med skningen "visum mellanlanda Kina".

Man behver inte visum till Kina nr man mellanlandar s lnge man inte lmnar transitomrdet p flygplatsen och stoppet r max 24 timmar
Citera
2025-01-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bannerdisanner
Copy/paste frn frsta Googleresultatet med skningen "visum mellanlanda Kina".

Man behver inte visum till Kina nr man mellanlandar s lnge man inte lmnar transitomrdet p flygplatsen och stoppet r max 24 timmar
Jag vet men det dr Google inlgget r typ frn 2012
Citera
2025-01-28, 12:14
Medlem
Grundregeln r att en flygplats har en egen status som internationellt omrde. S alla passagerare, som stannar kvar inne i det omrde som man vanligtvis kan vistas i som resenr mellan tv flygningar, behver inga extra visum eller ngot annat n sin flygbiljett och id-handlingar (pass).
Citera
2025-01-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skoda174728
Jag vet men det dr Google inlgget r typ frn 2012
Att kontakta flypbolaget r bra. Har sjlv varit o Phuket ca 10 ggr. TUI flyger direkt dit. Blir jobbigt med lnga resor om man p det ska mellanlanda.
Citera
2025-01-28, 12:19
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Grundregeln r att en flygplats har en egen status som internationellt omrde. S alla passagerare, som stannar kvar inne i det omrde som man vanligtvis kan vistas i som resenr mellan tv flygningar, behver inga extra visum eller ngot annat n sin flygbiljett och id-handlingar (pass).
Det dr stmmer absolut inte alltid, exempelvis behver du ett visum ven fr transit i exempelvis USA och Kanada. Det bst r att kolla reglerna noga fr destinationen och transitland innan man reser.

Kina krver inte visum fr ren transit om resenren stannar inom flygplatsens skerhetszon.
Citera
2025-01-28, 12:20
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Det gller ju inte tex USA. Byter du plan i USA mste du g igenom pass & tull fr att
p nytt gra ny security och komma in till din nya gate.
Deras flygplatser r inte byggda som i Europa.

Vrdelst att byta i USA. Har gjort den en gng till Canada ( JFK ) och en gng till Costa Rica ( Miami)
Citera
2025-01-28, 12:20
Medlem
goofers avatar
Hur I helvete lyckas du kpa en s usel flygbiljett?

Nej du behver inget visum fr byte d du hller dog inom transitomedet.
Citera
2025-01-28, 12:22
Medlem
Citat:
Hej det r s att jag ska flyga till Phuket i Thailand, och det r s att jag har en mellanlandning i Shanghai p 12 timmar. Behver jag som svensk medborgare d ett visum fr att kunna gra transit i Kina?

Nej det behver du inte, s lnge det r samma flygplats du anvnder fr vidareflyget till Phuket. Det gr ven bra att lmna flygplatsen. Du kan till och med ka in en svng till Shanghai, fr 12 timmar p den flygplatsen r verkligen ingen trevlig upplevelse
Citera
2025-01-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Hur I helvete lyckas du kpa en s usel flygbiljett?

Nej du behver inget visum fr byte d du hller dog inom transitomedet.

Det gr bra utanfr transitomrdet ocks.
Citera
2025-01-28, 12:24
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Om du ker nu p vintern, kom ihg de har ingen vrme p flygplatsen, den hller runt noll grader.
Citera
2025-01-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det gller ju inte tex USA. Byter du plan i USA mste du g igenom pass & tull fr att
p nytt gra ny security och komma in till din nya gate.
Deras flygplatser r inte byggda som i Europa.

Vrdelst att byta i USA. Har gjort den en gng till Canada ( JFK ) och en gng till Costa Rica ( Miami)

Ah men precis som du sjlv beskriver s har de byggt sina flygplatser galet och r egentligen inte anpassade fr internationellt resande. Mjligen med avsikt eftersom amerikanerna vill ha jrnkontroll p allt och alla, drfr tvinga alla som ens passerar USA eller reser med ett amerikanskt flygplan att genomg en viss niv av kontroller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in