• 1
  • 2
2025-01-28, 10:50
Medlem
niokilometers avatar
Patient hade genomgått fler olika cancerbehandlingar. Inget hjälpte. Patienten ingick sen i en ny svensk studie. Så så sent som november förra året fick han sin, enda, dos av preparatet. Redan en månad senare så var första kontrollen, december 2024. Cancern var borta, "komplett response".

"Göteborg, 21 januari, 2025 – Elicera Therapeutics AB (publ), ett cell- och genterapibolag i klinisk fas som utvecklar nästa generations cancerbehandlingar baserade på onkolytiska virus och CAR T-celler, beväpnade med immunaktiverande egenskaper via bolagets kommersiellt tillgängliga plattform, iTANK, meddelar idag att den första patienten i CAR T-cellsstudien CARMA, som utvärderar effekten av ELC-301 mot B-cellslymfom, framgångsrikt har behandlats. Uppföljningen en månad efter behandlingen visar att patienten uppnått komplett respons och endast mycket milda biverkningar. Behandlingsresultatet kommer nu att presenteras vid konferensen Cancer Crosslinks i Oslo den 23 januari."

Kan tillägga att företaget fortfarande går under radarn. Bv på riktigt låga 90milj. Kassan räcker till mitt 2026. De får in mer nu i mars(to2). Kassan antas då räcka till mitt 2028.
Citera
2025-01-28, 11:11
Medlem
maxatdunders avatar
Jag räknar kassan till tidigt 2026.

Spännande delrapport om 16 dagar, men generellt som i biotech är kostnaderna en indikation men om det slår rätt kan det bli en galen uppresa

Citat:
Financial metrics indicate challenges, with a negative operating margin of -447.76% and a return on equity of -82.01%.

Citat:
Cash on hand (as of Sept 30, 2024): SEK 32.86 million
Negative cash flow (Jan–Sept 2024): SEK -19.23 million over 9 months
Estimated monthly burn rate: SEK -2.14 million (19.23M ÷ 9 months)
Citera
2025-01-28, 13:06
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder

Spännande delrapport om 16 dagar, men generellt som i biotech är kostnaderna en indikation men om det slår rätt kan det bli en galen uppresa

I små forsknings biotech är inte de finansiella rapporterna det intressanta. Alla vet att de inte tjänar pengar. Det intressanta är hur forskningen och studierna går.
Citera
2025-01-28, 14:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder

Kan vi förvänta oss samma resa som i Aegirbio? Vill minnas att du talade varmt om det bolaget.

Kraschade börsraketen Aegirbio
https://www.svt.se/nyheter/om/krasch...keten-aegirbio
Citera
2025-01-28, 14:09
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kan vi förvänta oss samma resa som i Aegirbio? Vill minnas att du talade varmt om det bolaget.

Biotech är alltid risk. Satsa inte mer än du kan förlora. Men det ser onekligen spännande ut för Elicera.
Citera
2025-01-28, 14:52
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
I små forsknings biotech är inte de finansiella rapporterna det intressanta. Alla vet att de inte tjänar pengar. Det intressanta är hur forskningen och studierna går.

Håller med att det inte är "lika" viktigt och fokus ligger på alla FAS men om ekonomin bara räcker till 2026 eller t.om tidigare så måste man ha med det i ekvationen mär man blöder nästan 500%.

F.ö är jag positiv till företaget än så länge om man läser deras senaste PM samt kollar på TA, men läser på mer.

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Som investering där uppsida kontra risk, ser detta bolag intressant ut än så länge, har inte granskat fullt.
Citera
2025-01-28, 22:02
Medlem
Germanofils avatar
Jag sålde av en del av mitt SAAB-innehav med bra plus idag och chansar med att sätta vinsten på detta bolag. 11.500 aktier blev det. Nu är det bara att hålla tummarna! 🙂
Citera
2025-01-29, 13:44
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag sålde av en del av mitt SAAB-innehav med bra plus idag och chansar med att sätta vinsten på detta bolag. 11.500 aktier blev det. Nu är det bara att hålla tummarna! 🙂

Första dan går ju hyfsat. Men många tror det bara är en början... Mycket bra PM senaste tiden.
Citera
2025-01-29, 17:41
Medlem
Det finns ett flertal effektiva behandlingar vid B-cells lymfom, där andelen kompletta responser ligger kring 50 procent, i något fall 63 procent.

Att en patient uppvisat komplett respons är således inte i sig anmärkningsvärt i denna cancerform.
Citera
2025-01-29, 19:11
Medlem
niokilometers avatar
Så kan det vara. Men tror att Elicera bara har med patienter i studien som inte blivit hjälpta av tidigare behandlingar. För patienten måste det varit anmärkningsvärt. I slutänden är det hela studien som räknas.
Senast redigerad av niokilometer 2025-01-29 kl. 19:14.
Citera
2025-01-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Så kan det vara. Men tror att Elicera bara har med patienter i studien som inte blivit hjälpta av tidigare behandlingar. För patienten måste det varit anmärkningsvärt. I slutänden är det hela studien som räknas.
Det är väldigt positivt naturligtvis men det är fortfarande en lång väg innan det förhoppningsvis kan nå marknaden.
Citera
2025-01-30, 07:44
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är väldigt positivt naturligtvis men det är fortfarande en lång väg innan det förhoppningsvis kan nå marknaden.

Sant, så är det i all läkemedelsutveckling, det tar tid. Men det ser bra ut. Man ska heller inte underskatta att deras plattform iTANK, som förstärker Car T-celler, redan nu kan licenseras ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in