2025-01-27, 14:19
Medlem
Har en V60 2015 . Lämnade in den för service , bla. byte av transmisions olja(CASTROL TRANSMAX DUAL). Efter en vecka började symbolen "växellåda minskad prestanda" blinka till lite nu och då(gick inte att lägga i backen utan var tvunget att föra över spaken till manuell och sen på R för att det skulle funka samt att den hackade till lite ibland vid körning). Lämnade då in igen och gjorde en felsökning som indikerade på att det var fel på en ventil. Mekaninken kollade då upp aktuell ventil men hittade inga fel på den så han "noll ställde fel sökaren" och vi fick igen bilen. Sen gick det ett par veckor och symbolen började dyka upp igen. lämnade in bilen igen . Fel sökningen visade inga indikationer på att nått fel (???) men problemen var som tidigare... Vad är det för fel ?????? Vad ska jag göra ???? Håller lådan på att rasa ??
Citera
2025-01-27, 14:47
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Lämnade du den på oljeservice av nån speciell anledning, växellådsolja bytts väl inte normalt vid service på Volvo?
Citera
2025-01-27, 14:48
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Har en V60 2015 . Lämnade in den för service , bla. byte av transmisions olja(CASTROL TRANSMAX DUAL). Efter en vecka började symbolen "växellåda minskad prestanda" blinka till lite nu och då(gick inte att lägga i backen utan var tvunget att föra över spaken till manuell och sen på R för att det skulle funka samt att den hackade till lite ibland vid körning). Lämnade då in igen och gjorde en felsökning som indikerade på att det var fel på en ventil. Mekaninken kollade då upp aktuell ventil men hittade inga fel på den så han "noll ställde fel sökaren" och vi fick igen bilen. Sen gick det ett par veckor och symbolen började dyka upp igen. lämnade in bilen igen . Fel sökningen visade inga indikationer på att nått fel (???) men problemen var som tidigare... Vad är det för fel ?????? Vad ska jag göra ???? Håller lådan på att rasa ??
Rent generellt är ju dessa Ford-lådor inte speciellt roliga.
Det är ju viktigt att oljenivån är rätt, vid rätt temperatur.
Citera
2025-01-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Lämnade du den på oljeservice av nån speciell anledning, växellådsolja bytts väl inte normalt vid service på Volvo?
Automat låda servas vid ca 13000 mil.
Citera
2025-01-27, 15:15
Medlem
Lämnade du bilen hos en Volvo-verkstad eller var det en random på hörnet?
Citera
2025-01-27, 15:35
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Automat låda servas vid ca 13000 mil.
Se där ja, när jag har frågat varför inte oljan byts i lådan på våra tidigare (både v60 och xc70) har dom sagt att dom bara gör det på taxi och polis.
Citera
2025-01-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Lämnade du bilen hos en Volvo-verkstad eller var det en random på hörnet?
Meconomen
Citera
2025-01-27, 20:04
Medlem
Norrbagg79s avatar
Lådan är nog på väg att rasa som alla Volvos automatlådor gör förr eller om tur senare.
Citera
2025-01-27, 20:15
Avstängd
Knivur-273s avatar
Det kan vara en eller flera metallpartiklar som kommer kolvarna i kontrollsystemet att kärva. Jag var så lycklig att jag kunde rengöra kontrollsystemet för mitt ex. Borg-Warner automatväxellåda, att den kunde växla helt normalt igen. Det sades att man måste göra det allt i ett renrum, men mitt rum var tydligen rent nog. Jag tog ut alla kolvar, doppade dem i automatolja och rengorde hålen de satt i med olja. Återmonterade och växellådan fungerade bra i många år efter med flera ägare.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-01-27 kl. 20:21.
Citera
2025-01-27, 20:21
Medlem
Du verkar ha en dct/ps låda, klassiker med dom är att det är dubbel kammare i lådan och fyller du inte på rätt sätt blir det ca 1,4 liter för lite olja i lådan med problemen du skrev som följd.

Man kan även lyckas med att bara tömma ena delen i lådan och således blir det för mycket olja i växellådan om man inte vet vad man gör.

Varit med om att både mindre och större verkstäder inte vet hur man gör utan de bara tömmer och fyller vilket är helt fel.
Citera
2025-01-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Se där ja, när jag har frågat varför inte oljan byts i lådan på våra tidigare (både v60 och xc70) har dom sagt att dom bara gör det på taxi och polis.

Det finns volvo med dubbelkopplingslåda och de finns med intervall 6000 mil och 8000 mil, samt något 12000 mil.

Lådorna du haft i dina volvo är vanliga Asian lådor de har ingen intervall enligt Volvo men tillverkaren säger 12k mil. Av egen erfarenhet så bör man spola lådan efter 12-15k mil då oljan blir riktigt dålig oavsett om Volvo har intervall eller inte.
Citera
2025-01-27, 20:35
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Det finns volvo med dubbelkopplingslåda och de finns med intervall 6000 mil och 8000 mil, samt något 12000 mil.

Lådorna du haft i dina volvo är vanliga Asian lådor de har ingen intervall enligt Volvo men tillverkaren säger 12k mil. Av egen erfarenhet så bör man spola lådan efter 12-15k mil då oljan blir riktigt dålig oavsett om Volvo har intervall eller inte.

Tack för infon!

Sköljde låda och haldex på xc70:in när den hade gått kanske 15k och för mig är det ju helt otroligt att det inte är en del av servicen, var oväntat mycket metallspån i filtret på haldexen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in