• 1
  • 2
2025-01-27, 01:40
Medlem
xx77dds avatar
I en ny artikel på EFN Finansmagasinet, efn.se, planerar EU nu att öka kostnader för utsläppsrätter MYCKET KRAFTIGT! Detta kommer att höja priserna på all energi, framförallt drivmedelspriser, med hjälp av ett nytt handelssystem för utsläppsrätter.
Visst vore det kul ifall vi hade gratis energi och billig bensin, särskilt för de miljoner svenskar som är beroende av bilen för att åka till jobbet varje dag, och inte kan slanta upp 500 tusen för en ny elbil.
(som om nu en elbil skulle vara lösningen på energikostnaderna...)

Men varför måste vi alltid vara det Svenska Samvetet för hela världen??
Förra året startade Kina över 100 NYA kolkraftverk...! Indien som redan har kärnkraftverk, satsar också på kol- och oljekraft, och precis nu när ryssarna dramatiskt sänker sina oljepriser.

Men samtidigt så ska EU, och särskilt DUKTIGA SVERIGE, hitta på nya vägar att lamslå våra transporter och beskatta innevånarna till allt högre höjder!

Vi lever ju dock på bara ett jordklot, allihop här. Vore det då inte mycket bättre att EU bekostar reningsverk för rökgaser vid de kinesiska kolkraftverken? Jag har ju sett många bilder från Kina och dess grannar, där solen knappt syns för all smog.
Kina skiter ju i klimatet, men borde EU inte bry sig mera om HELA VÄRLDENS KLIMAT, än att hitta på nya straffbeskattningar för lilla Europa, när vindarna som bekant blåser runt hela planeten??
Citera
2025-01-27, 02:00
Det är väl klart att andra passar på att öka när vissa minskar utsläppen. Den olja och gas som finns kommer inte sluta att användas bara för EU vill det eller tycker out of the blue...
Citera
2025-01-27, 02:10
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx77dd
Vi lever ju dock på bara ett jordklot, allihop här. Vore det då inte mycket bättre att EU bekostar reningsverk för rökgaser vid de kinesiska kolkraftverken?
Jo

Det är lite larv att ha nån carbon capture station i Alperna eller nåt när man istället kunde montera den direkt på en kinesisk skorsten.
Citera
2025-01-27, 03:27
Medlem
Trådstarten borde tagit med efn-källan.

https://efn.se/bensindrivna-bilar-ri...-bli-vardelosa
Citera
2025-01-27, 08:16
Medlem
stilichos avatar
Om man tittar på hur mycket bil folk åker så är det ju helt uppenbart att drivmedelspriserna är alldeles för låga. En höjning av bensinpriserna med 50%, vilket det talas om i den i tråden länkade artikeln, är därför fullständigt rimligt. Tyvärr tror jag inte att det kommer få någon större effekt. Åtminstone svenskarna är så efterblivna att de kommer att fortsätta köra bil så fort de ska förflytta sig mer än några hundra meter.
Citera
2025-01-27, 08:22
Medlem
Vad en handelsunion har med detta att göra förstår jag mig på lika mycket som att dom vill leka krigsherrar om amerika slutar stötta ukraina.
Citera
2025-01-27, 12:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Om man tittar på hur mycket bil folk åker så är det ju helt uppenbart att drivmedelspriserna är alldeles för låga. En höjning av bensinpriserna med 50%, vilket det talas om i den i tråden länkade artikeln, är därför fullständigt rimligt. Tyvärr tror jag inte att det kommer få någon större effekt. Åtminstone svenskarna är så efterblivna att de kommer att fortsätta köra bil så fort de ska förflytta sig mer än några hundra meter.
Så du är inne på kollektiv bestraffning?
Där alla som verkligen behöver använda bilen och gör det så sparsamt som möjligt, ska bestraffas för att andra använder bilen i onödan och alldeles för mycket?

Tycker du också att landsbygden bör avfolkas och att ALLA ska flytta in till getton i storstäderna där det finns ”fungerande” (?) kollektivtrafik?
Citera
2025-01-27, 14:28
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Så du är inne på kollektiv bestraffning?
Där alla som verkligen behöver använda bilen och gör det så sparsamt som möjligt, ska bestraffas för att andra använder bilen i onödan och alldeles för mycket?

Du har kanske aldrig hört talas om marknadsmekanismen. Den går ut på att man kan optimera användandet av en begränsad resurs genom att justera prisnivån på nämnda resurs. I det här fallet blir det alltså att höja priset för att få ned okynnesförbrukningen av fossila bränslen.

Citat:
Tycker du också att landsbygden bör avfolkas och att ALLA ska flytta in till getton i storstäderna där det finns ”fungerande” (?) kollektivtrafik?

Jag bor på den djupa landsbygden och du får tro mig när jag säger det att folk har en fullständigt bisarr relation till sina bilar. Det går utmärkt att bo på landet (åtminstone i de södra delarna av landet) utan någon bil. Men bränsle är så billigt att ytterst få människor kommer på tanken att göra det (nu menar jag inte att man inte ska ha en bil när man bor på landet, det vore ju dumt, men att tro att alla måste flytta till storstaden för att bränslepriserna höjs en smula är betydligt dummare).
Citera
2025-01-27, 15:42
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Citat:
Du har kanske aldrig hört talas om marknadsmekanismen. Den går ut på att man kan optimera användandet av en begränsad resurs genom att justera prisnivån på nämnda resurs. I det här fallet blir det alltså att höja priset för att få ned okynnesförbrukningen av fossila bränslen.

Jag bor på den djupa landsbygden och du får tro mig när jag säger det att folk har en fullständigt bisarr relation till sina bilar. Det går utmärkt att bo på landet (åtminstone i de södra delarna av landet) utan någon bil. Men bränsle är så billigt att ytterst få människor kommer på tanken att göra det (nu menar jag inte att man inte ska ha en bil när man bor på landet, det vore ju dumt, men att tro att alla måste flytta till storstaden för att bränslepriserna höjs en smula är betydligt dummare).

OK, jag förstår... INTE.

Att bestraffa dom som sköter sig, för att en annan grupp inte sköter sig är väl ändå en kollektiv bestraffning?

Sedan att kalla en 50% ökning av bränslepriset för "en smula" tycker jag nog är "en smula" världsfrånvänt. Liksom att angripa svenska bilister samtidigt som kineserna startar upp 100 stycken NYA kolkraftverk varje år...
Citera
2025-01-27, 15:56
Medlem
stilichos avatar
Citat:
OK, jag förstår... INTE.

Att bestraffa dom som sköter sig, för att en annan grupp inte sköter sig är väl ändå en kollektiv bestraffning?

Att tycka att marknadsekonomi är kollektiv bestraffning är en intressant åsikt. Inte nödvändigtvis fel, men definitivt intressant. Jag har dock inte tid att diskutera planekonomi kontra marknadsekonomi just nu så vi får lämna det vid det.

Citat:
Sedan att kalla en 50% ökning av bränslepriset för "en smula" tycker jag nog är "en smula" världsfrånvänt. Liksom att angripa svenska bilister samtidigt som kineserna startar upp 100 stycken NYA kolkraftverk varje år...

Du har säkert en jättebra anledning till att bry dig om kinesiska kolkraftverk. Men jag har det inte. Vad kineserna gör bekommer inte mig. Däremot är det väldigt bra för nationalekonomin och lokalmiljön i Europa om europeiska bilister kör mindre bil.
Citera
2025-01-27, 17:04
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Att tycka att marknadsekonomi är kollektiv bestraffning är en intressant åsikt. Inte nödvändigtvis fel, men definitivt intressant. Jag har dock inte tid att diskutera planekonomi kontra marknadsekonomi just nu så vi får lämna det vid det.

Du har säkert en jättebra anledning till att bry dig om kinesiska kolkraftverk. Men jag har det inte. Vad kineserna gör bekommer inte mig. Däremot är det väldigt bra för nationalekonomin och lokalmiljön i Europa om europeiska bilister kör mindre bil.

Nej du är väl antagligen hjärntvättad, eller hemmablind om man vill vara snäll... Som inte inser att skiten blåser omkring och belastar hela klotet.

Vår eventuella "minskade belastning" är en piss i Nilen totalt sett, då det som släpps ut globalt fördelas jämnt över hela världen.
Så att vi skulle få en bättre miljö här baserat på vad vi släpper ut, när omvärlden inte bryr sig, är väl mest en dröm som bara Greta och hennes jämnåriga tror på.

Därmed inte sagt att vi inte ska bry oss, men att späka oss för att vara "duktiga" är mer självplågeri än ett sätt att påverka miljön globalt...
Citera
2025-01-27, 21:42
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Nej du är väl antagligen hjärntvättad, eller hemmablind om man vill vara snäll... Som inte inser att skiten blåser omkring och belastar hela klotet.

Vår eventuella "minskade belastning" är en piss i Nilen totalt sett, då det som släpps ut globalt fördelas jämnt över hela världen.
Så att vi skulle få en bättre miljö här baserat på vad vi släpper ut, när omvärlden inte bryr sig, är väl mest en dröm som bara Greta och hennes jämnåriga tror på.

Därmed inte sagt att vi inte ska bry oss, men att späka oss för att vara "duktiga" är mer självplågeri än ett sätt att påverka miljön globalt...

Aha. Du är sån där klimatalarmist som är rädd för koldioxid. Tja, vad kan jag säga, det är inte jag. Men då förstår jag varför du och Greta ojar er över kineser.

Fossila bränslen har främst politisk bäring. Av någon anledning så är oljeproducenter nästan alltid shithole countries. Men, visst, om du vill stödja Iran, Venezuela, Saudiarabien och Ryssland så ska väl inte jag sätta mig emot. Eller, vänta lite, det ska jag ju. För jag blir i allra högst grad drabbad av en värld dominerad av Saudiearabien och Venezuela. Det är en externalitet så stark som någon. Ju förr den beskattas bort, desto bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in