2025-01-25, 18:57
Medlem
klubbes avatar
I Spanien kommer man sänka åldern för att gå i pension till 52 år för jobb som är farliga.
Dit räknas polis, lastbilsförare, konstnärer mm. Tidigare ålder va 55 år.

Du betalar
Citera
2025-01-25, 19:16
Medlem
Hygrotorks avatar
Et problem är ju också att folk ska bli så jävla gamla idag. De ska hållas i liv till varje pris. Trots krämpor och att de är helt borta i skallen. Man ser ibland pensionärer som masar sig fram med en rullator, knappt att de rör sig. Sen står de och stirrar rakt ut i tomma intet med munnen öppen, typ som Joe Biden men tre gånger värre. Vad är det för liv?

Nej fan, hoppas aktiv dödshjälp finns när en själv blir gammal. Typ som i filmen Soylent Green.

Sen finns det de lyckliga få som är klara i skallen och friska i kroppen även i hög ålder, det är väl mer okej att de kan få kosta.
Citera
2025-01-25, 19:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
70 jävla år! Dags att lägga ner tjänstepensionen och höja lönerna så folk kan spara om de vill eller spendera om de vill.

Vem fan ska jobba till 70.

Ja och vem fan får jobb över 60 år?

Självfallet måste man ha en likgiltig arbetsmarknad som också anställer äldre i så fall.
Men svensken går med på allt nuförtiden.

Vi vet mycket väl att det inte finns några jobb för 70 åringar.
Pensionsåldern höjs så färre människor ska få pension och hinna dö innan de fyller 70.

Till er som säger att man kan jobba på kontor till 70 år, vilka företag anställer 70 åringar till kontorsjobb?
På arbetsmarknaden blir du enligt rekryterare åldersdiskriminerad så snart du fyller 40 år.
Citera
2025-01-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ja och vem fan får jobb över 60 år?

Självfallet måste man ha en likgiltig arbetsmarknad som också anställer äldre i så fall.
Men svensken går med på allt nuförtiden.

Vi vet mycket väl att det inte finns några jobb för 70 åringar.
Pensionsåldern höjs så färre människor ska få pension och hinna dö innan de fyller 70.

Till er som säger att man kan jobba på kontor till 70 år, vilka företag anställer 70 åringar till kontorsjobb?
På arbetsmarknaden blir du enligt rekryterare åldersdiskriminerad så snart du fyller 40 år.

Tror inte tanken är att du ska skaffa nytt jobb vid 70.
Utan är du på en arbetsplats som inte påverkas av din ålder så jobba till 70 om man vill, eller behöver det.
Citera
2025-01-25, 19:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2
Tror inte tanken är att du ska skaffa nytt jobb vid 70.
Utan är du på en arbetsplats som inte påverkas av din ålder så jobba till 70 om man vill, eller behöver det.

Det förutsätter att arbetsplatsen inte sparkar än förrän man fyllt 70 år vilket är rent önsketänkande.
Det är en dröm.
Vilket AG kommer vilja ha en dyr 70 åring vs en billig 25 åring.
Citera
2025-01-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det förutsätter att arbetsplatsen inte sparkar än förrän man fyllt 70 år vilket är rent önsketänkande.
Det är en dröm.
Vilket AG kommer vilja ha en dyr 70 åring vs en billig 25 åring.

För de flesta arbeten är det inget man kan välja. Är man fast är man fast.
Om man känner oro för sig AG så kanske hitta en mer stabil en.
Jag jobbar inom polismyndigheten och finns så många olika tjänster som kan göras, även fram till jag är 70.
Citera
2025-01-25, 19:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives2
För de flesta arbeten är det inget man kan välja. Är man fast är man fast.
Om man känner oro för sig AG så kanske hitta en mer stabil en.
Jag jobbar inom polismyndigheten och finns så många olika tjänster som kan göras, även fram till jag är 70.

Ja, det finns många tjänster som KAN göras till en person är 70 år.
Det betyder inte att arbetsgivaren kommer tillåta att 70-åringar utför de.

Förstår inte om du riktigt hänger med här? Det är arbetsgivaren som väljer, inte arbetstagaren.

Var det inte nyligen som Aftonbladet intervjuade 50 åringar med utbildningar som blev diskriminerade och inte gavs jobb.... Mm. Det är inget nytt.
Citera
2025-01-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Enligt artikeln kommer pensionen bli lite mer flexibel, man ska kunna gå i pension både tidigare o senare vilket är bra. Jag kan dock inte hitta informationen på pensionsmyndigheten.
Någon som vet mer?

https://samnytt.nu/pensionsaldern-avskaffas-ersatt-med-riktalder

som du inte förstår så får nu politikerna ytterligare ett verktyg att försämra vår pension (men inte deras egen).
Citera
2025-01-25, 19:53
Medlem
Lite tips från en som hälpt en granne med pensionen.

Tyvärr har jag själv många år kvar till pensionen.
Jag hjälpte en granne för ett par år sen med pensionen.
Han har ett låglönejobb så han kan ta ut både den allmänna pensionen och vanliga lönen utan att komma över brytgränsen.
Han sätter in hela den beskattade pensionen på en fond, det rör sig om 10-12000 tusen varje månad.
Om han skulle väntat att ta ut pensionen hade han fått typ 1000-1200 till i månaden.
När han verkligen går i pension vid 65 så kommer han att ha runt 5-600 000 tusen på bankboken.

Jag tror inte staten vill att detta skall komma ut bland allmänheten.
Om du är lågavlönad är det ännu mer ekonomiskt att ta ut pensionen i förtid och jobba kvar.
Citera
2025-01-25, 19:54
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Många fattigpensionärer fortsätter rösta på sossar, så I do not know what to make of it...

Fattigpensionärer? Redan idag kan 7 av 10 pensionärer inte leva på sin pension. 15.000 pensionärer svälter ihjäl varje år.

Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
70 jävla år! Dags att lägga ner tjänstepensionen och höja lönerna så folk kan spara om de vill eller spendera om de vill.

Vem fan ska jobba till 70.

Själv kommer jag arbeta till långt över 70, sannolikt 75 och 80 om hälsan håller. Jag gillar mitt arbete och det fungerar. "Behöver" inte pengarna utan lär se det som en rolig syssla och fortsätta hålla sig "ung". Många pensionärer blir gamla fort och/eller alkoholister. Kan jag fortsätta arbeta så styr jag själv min tid. kanske jobba 3-4 dagar i veckan under höst och vår och dra ner till 1-2 dagar under sommar och vinter. Långa ledigheter, kanske vara ledig mellan hägg och syrén samt från midsommar till mitten augusti, från Lucia till Trettonhelgen och hela april. Därutöver ha roligt, dra in pengar och njuta av tillvaron.

Jag betraktar dock pensionsålder höjd från 65 till 70 som ett kontraktsbrott från politikernas sida. Kan jag så kommer jag straffa de jag anser vara skyldiga.
Citera
2025-01-25, 19:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Jag hoppas att folk begriper att pensionssystemet redan har havererat.

För få är självförsörjande o kan bidra till o kommer bidra till systemet. Superekonomin med de tillströmmande pensionsräddarna har inte blivit verklighet.

Rent krasst så kommer majoriteten som är födda efter 1965 antagligen bli fattigpensionärer.

Att man höjt åldern är främst för att få så många som möjligt inte ska klara att arbeta tiden ut (67).
O då behöver staten inte betala fullt ut.

Mitt råd är att: Till de som kan att spara privat. ISK är bra idag. Risken är dock stor att den sparformen kan utsättas för en brandskattning av en tillträdande vänsterregering. Så att även ha tillgångar i andra sparformer är klokt.

Man kan ha ett riktmärke på att det kommer krävas ca 1 miljon i aktier för att få ut ca 40.000 kr per år. Hur mycket du behöver får du räkna på själv.

En liten tröst är dock att era eventuella barn kommer ärva det ni sparat ihop. O än så länge har Sverige ingen arvs eller gåvoskatt.
Citera
2025-01-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jo jag kan läsa men bevisligen inte du.

”Det ska på liknande sätt som idag vara möjligt att gå i pension tidigare men till priset av en lägre pension. ”

Jo det stämmer du måste logga in på pensionsmyndigheten du kan använda bankdosan eller mobilt id om du vill där kan du se dina egna siffror .
Du kan fritt välja om du vill gå vid 63 eller 67 i mitt fall född 62 skillnaden blev i mitt fall ca:2000/månadefter skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in