2025-01-27, 21:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, den allmänna pensionen, 'folkpensionen' får alla som arbetat tillräckligt i Sverige. Den är inget bidrag, utan en slags sparad lön, även om den egentligen är rätter du tjänat in genom arbete som de som arbetar när du blir pensionär betalar.

Garantipensionen är ett bidrag från staten som de som ingen pension har kan få, dvs de som inte arbetat. Den är ett bidrag.

Den allmänna pensionen, liksom eventuell tjänste- och privatpension, kan du ta med dig vart du vill.
Bidrag från svenska staten får du bara om du bor i Sverige.

Det stämmer som jag säger, att folkpensionen - så länge som den hette så - fick ALLA vid 65 års ålder. Helt oavsett vad de gjort eller inte gjort under livet innan. Det finns ett gammalt skämt om det:

- Nu när jag har fått en stadig inkomst för första gången i mitt liv, så ska jag gifta mig!
- Jaså, vilken inkomst är det då?
- Folkpensionen!
Citera
2025-01-27, 21:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det stämmer som jag säger, att folkpensionen - så länge som den hette så - fick ALLA vid 65 års ålder. Helt oavsett vad de gjort eller inte gjort under livet innan. Det finns ett gammalt skämt om det:

- Nu när jag har fått en stadig inkomst för första gången i mitt liv, så ska jag gifta mig!
- Jaså, vilken inkomst är det då?
- Folkpensionen!
Whatever. Men du har fel, såklart. Alla fick inte folkpension, utan blott de som erlagt avgifter, dvs arbetat. Och vid 67, inte 65.

Den allmänna pensionen vi har idag får alla som arbetat, den är sparad lön. Garantipension får de som inte arbetat (tillräckligt), den är ett bidrag.

Citat:
Under 1990-talet reformerades pensionssystemet och består nu av i huvudsak tre delar:

Inkomstpensionen, (16 procent av den pensionsgrundande inkomsten) är baserad på livsinkomsten istället för på de 15 bästa åren.
Premiepensionen är 2,5 procent av den pensionsgrundande inkomsten och kan placeras fritt av löntagaren inom premiepensionssystemet.
Garantipensionen är till för att de som jobbat lite eller inte alls ändå ska få en viss grundtrygghet.

Folkpensionering, en gren av socialförsäkringen (s.d.o.), är obligatorisk och omfattar hela folket. Folkpensionen består dels av grundpension, som alla, vilka erlagt avgifter, äro berättigade till, dels av tilläggspension, som utgår efter vissa fastställda regler. Rätt till folkpension inträder vid en uppnådd ålder av 67 år el. dessförinnan varaktig oförmåga till arbete. Grundpensionen finansieras dels av individuella avgifter (6–20 kr. allt efter storleken på den avgiftsskyldiges inkomster), vilka uttagas samtidigt som kronoskatten, dels av allmänna medel. Tilläggspensionen finansieras helt av allmänna medel. Avgifterna till grundpensionen erläggas fr. o. m. det år den avgiftsskyldige fyller 18 år t. o. m. det år, under vilket han fyller 65 år.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkpension

Alltid fascinerande hur folk som skriker högst och är mest upprörda ofta visar sig veta minst. Kunskapen är ju bara en googling bort ...
Senast redigerad av mikaels 2025-01-27 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in