2025-01-25, 12:38
Medlem
NyaHenriksss avatar
Enligt artikeln kommer pensionen bli lite mer flexibel, man ska kunna gå i pension både tidigare o senare vilket är bra. Jag kan dock inte hitta informationen på pensionsmyndigheten.
Någon som vet mer?

https://samnytt.nu/pensionsaldern-avskaffas-ersatt-med-riktalder
Citera
2025-01-25, 12:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Enligt artikeln kommer pensionen bli lite mer flexibel, man ska kunna gå i pension både tidigare o senare vilket är bra. Jag kan dock inte hitta informationen på pensionsmyndigheten.
Någon som vet mer?

https://samnytt.nu/pensionsaldern-avskaffas-ersatt-med-riktalder

Det stämmer inte. Kan du läsa?

För den som är född efter 1980 stramas pensionsrätten åt ytterligare. Då är det 69 år som är riktåldern. Och för den som är född 1997 eller senare blir riktåldern 70 år.
Citera
2025-01-25, 12:58
Medlem
Jag gick vid 62, och det är jag mycket glad för.

Ett bra liv, och inga tider att passa.

Alla som kan gå nu, tycker jag skall göra det.

Ingen vits med att slita ut sig, och alla skattepengar går till blattar.
Citera
2025-01-25, 13:13
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

För den som är född efter 1980 stramas pensionsrätten åt ytterligare. Då är det 69 år som är riktåldern. Och för den som är född 1997 eller senare blir riktåldern 70 år.

Jo jag kan läsa men bevisligen inte du.

”Det ska på liknande sätt som idag vara möjligt att gå i pension tidigare men till priset av en lägre pension. ”
Citera
2025-01-25, 13:38
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jo jag kan läsa men bevisligen inte du.

”Det ska på liknande sätt som idag vara möjligt att gå i pension tidigare men till priset av en lägre pension. ”

Jag fattar inte. Det kan man ju göra redan idag. Eller gå senare med högre pension. Känns som en icke-nyhet och förändringarna ligger i detaljerna.
Citera
2025-01-25, 13:43
Medlem
LasseSvensson12s avatar
Citat:

Precis på detta är faktiskt inga nyheter för jag tror att det här har varit känt sedan minst ett år tillbaka det är varje fall så har jag skrivit om det i flera trådar här inne tidigare.

Jag vet inte om det som folk inte orkar läsa mina inlägg eller om folk inte helt enkelt fattar eller tror att Sverige håller på att tvinga sina unga att arbeta ihjäl sig.
Vad har de unga för nytta av pensionen när de är 75 år gamla och lever till de är 82?

När det här klubbades igenom så hörde man ingenting på nyheterna om detta utan man fick läsa det på regeringens egna hemsidoren och pensionsmyndighetens hemsida.
Citera
2025-01-25, 13:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LasseSvensson12
Precis på detta är faktiskt inga nyheter för jag tror att det här har varit känt sedan minst ett år tillbaka det är varje fall så har jag skrivit om det i flera trådar här inne tidigare.

Jag vet inte om det som folk inte orkar läsa mina inlägg eller om folk inte helt enkelt fattar eller tror att Sverige håller på att tvinga sina unga att arbeta ihjäl sig.
Vad har de unga för nytta av pensionen när de är 75 år gamla och lever till de är 82?

När det här klubbades igenom så hörde man ingenting på nyheterna om detta utan man fick läsa det på regeringens egna hemsidoren och pensionsmyndighetens hemsida.

Och samtidigt är flocken för upptagna med att utesluta invandrare från arbetsmarknaden, utan att förstå att det innebär bara höjd penisonsålder och höjda skatter.
Citera
2025-01-25, 13:51
Medlem
Vadå? Jobbar du på kontor kan du väl jobba till 80,, sänk åldern för dem som har ett slitsamt jobb.
Citera
2025-01-25, 13:56
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag fattar inte. Det kan man ju göra redan idag. Eller gå senare med högre pension. Känns som en icke-nyhet och förändringarna ligger i detaljerna.

65 är lägsta åldern att gå i pension och få utbetalt den vanliga pensionen.
Tjänstepensionen kan man börja plocka ut vid 55 år.
Jag hade hoppats på att man skulle kunna plocka ut den vanliga pensionen ännu tidigare, med lägre ersättning givetvis.
Citera
2025-01-25, 13:58
Avstängd
Klas-Vegass avatar
"till priset av lägre pension"?

Det har väl diskuterats innan att majoriteten av befolkningen kommer bara att få garantipension?

I så fall har dessa förslag noll värde.

Vi har ingen pension i sverige. Dina pengar är inte sparade någonstans. Vi har ett bidrag vi kallar pension. Men svensken får fanimej skylla sig själv. De accepterade detta. Man röstade visserligen nej i folkomröstningen men sedan röstade man på sossarna så de kunde köra över samma omröstning.
Citera
2025-01-25, 14:00
Medlem
LasseSvensson12s avatar
Citat:
Och samtidigt är flocken för upptagna med att utesluta invandrare från arbetsmarknaden, utan att förstå att det innebär bara höjd penisonsålder och höjda skatter.

Helt korrekt av dig!
Nu blir jag faktiskt lite tårögd över du har en av dem som också sett igenom skiten som regeringen försöker sig på med.

Vi måste vara inkluderande när det gäller invandring. De skall ju först ha arbetena och de skall först ha bostäderna och har de inget körkort så ordnar Arbetsförmedlingen eller staten det.

De svenska ungdomarna undrar kanske någon? Ja dem får klara sig på föräldrarna bekostnad. De får bo hemma till 35. Utbilda sig men de får aldrig några jobb. Så de förblir kvar i föräldrahemmet. Ja och någon partner blir det inte heller så kallt för en kvinna vill ha en man med arbete och bostad.

Så jag undrar bara varför de svenska inga männen ens funderar på ställa upp på ett land som pissar på dem?
Ja SD gör det också med borgarnas hjälp.
Citera
2025-01-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
"till priset av lägre pension"?

Det har väl diskuterats innan att majoriteten av befolkningen kommer bara att få garantipension?

I så fall har dessa förslag noll värde.

Vi har ingen pension i sverige. Dina pengar är inte sparade någonstans. Vi har ett bidrag vi kallar pension. Men svensken får fanimej skylla sig själv. De accepterade detta. Man röstade visserligen nej i folkomröstningen men sedan röstade man på sossarna så de kunde köra över samma omröstning.
Många fattigpensionärer fortsätter rösta på sossar, så I do not know what to make of it...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in