• 7
  • 8
2025-04-26, 18:29
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det där är vad jag vet fortfarande en olöst fråga:
https://en.wikipedia.org/wiki/Firewall_(physics)
Jag vet, annars kan man inte komma med påståenden. Att värmestrålning (vilket är märkligt, då det beskrivs som att spontana excitationer av partikelpar sker, och det är alltid den "negativa" som trillar ner i hålet igen) skulle ge en "temperatur", så att man kan andas ut och termodynamiken håller har alltid slagit mig som en cop-out. Att den dessutom skulle innehålla information om det som trillat ner - när spontant partikelparskapande är en quantumeffekt särdeles lokal, som nu alltså ska motiveras av nedfallande materials information?

Edit.
När ni fysiker drar upp sånt här, drar man fram pallen o chipsen

Ok suck jag kan tänka mig en version där detta faktiskt gäller - alla händelsehorinter har en radius, så det är tänkbar att det ger en mycket, mycket minimal deformation på det plan varav spontanskapade partikelpar är på den eller den sidan.

Snart kommer nån säga "och det är därför små svarta hål dunstar snabbare än stora". Meh.
Senast redigerad av iptrix 2025-04-26 kl. 18:54.
Citera
2025-05-01, 10:11
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Dessa skulle då visa sig som vita hål för att nu vara plus till svarta hålens minus. Problemet är att ingen nånsin sett nåt sånt -- och även teorin är rätt klen när det gäller sådana "förbindelser", och isåfall till var?
Vita hål är inte lysande strålkastare, utan mer som rövhål i rymden. Svarta hål maler ner allt som kommer in, och de vita hålen fiser sedan ut neutriner och mörk materia. Maskhål är producenter av mörk materia.
Senast redigerad av LidaSaghaidachn 2025-05-01 kl. 10:13.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in