2025-01-25, 01:24
Medlem
Då menar jag filmer som är max 45 långa men mest under 30 min. Filmer som är tänkt att bli långfilmer ifall dom får ihop tillräckligt mycket pengar.

Har sett många väldigt bra kortfilmer men jag tror inte att någon någonsin lyckas bli uppbackad så att dom har råd att göra en långfilm.

Vilket är synd då det finns mycket skitfilmer som blir uppbackad där ute.
Citera
2025-01-25, 01:28
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Då menar jag filmer som är max 45 långa men mest under 30 min. Filmer som är tänkt att bli långfilmer ifall dom får ihop tillräckligt mycket pengar.

Har sett många väldigt bra kortfilmer men jag tror inte att någon någonsin lyckas bli uppbackad så att dom har råd att göra en långfilm.

Within the Woods blev ju The Evil Dead.
Citera
2025-01-25, 01:28
Medlem
Citat:

Är inte säker på vad du menar, men "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton" var först en kortfilm, och finns nu som långfilm.
Citera
2025-01-25, 01:32
Medlem
kuddenchristos avatar
Paul Thomas Andersons Boogie Nights från 1997 är en nyinspelning av hans egen kortfilm The Dirk Diggler Story från 1988.

Neill Blomkamps District 9 från 2009 är en nyinspelning av hans egen kortfilm Alive in Joburg från 2005.
Citera
2025-01-25, 01:50
Medlem
fjollciggs avatar
Skräckfilmen Lights out (2016) är baserad på en kortfilm med samma namn, regisserad av samme man (David F. Sandberg).
Citera
2025-01-25, 01:53
Citat:

Pleasure (2021) föregicks av en kortfilm som också hette Pleasure, och kom 2013.
Citera
2025-01-25, 03:22
Medlem
Tim Burtons kortfilm Franenwieenie från 1984 på 29 min blev 2012 nästan tre gånger så lång och stopmoition.

https://www.youtube.com/watch?v=29vIJQohUWE
Citera
2025-01-25, 10:30
Medlem
Lill-Anns avatar
Ingen aning, men vet att Änglagård (första filmen) var tänkt som teveserie från början. Blev en filmserie istället med tre filmer.
Citera
2025-01-25, 15:20
Medlem
Man-At-Armss avatar
"Naken" blev först en ganska hyllad kortfilm. Därför gjorde upphovsmännen en långfilm av "Naken" som floppade på bio och blev sågad av flesta kritiker.
Trots det gjordes senare en amerikansk nyinspelning ("Naked") med Marlon Wayans i huvudrollen.
Citera
2025-01-25, 17:55
Medlem
JuniorDahlens avatar
Smile var väl en kortfilm från början. Även svenska Koko-di-koko-da.
Citera
2025-01-26, 11:39
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Ingen aning, men vet att Änglagård (första filmen) var tänkt som teveserie från början. Blev en filmserie istället med tre filmer.

Nu fick jag se på wikipedia att Änglgård är sprungen ur dokumnetärfilmen Där rosor aldrig dör, som Colin Nutley gjorde redan 1986.

Har sett Änglagårdhuset utanför Ulricehamn för några år sedan. Mysigt.
Senast redigerad av Lill-Ann 2025-01-26 kl. 11:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in