2025-01-25, 00:15
Medlem
Det är nu ett fenomen i Sverige att vissa tyskar arrenderar en camping (hyr marken) och agerar lite för hårt mot sina gäster och potentiella kunder.

Det som ingår i "svensk kultur" som ung är att man gick in i ett Campingområde för att festa. Ingen wer problemet så länge man inte stör sik grannar förstås.

Där kan tyska campingägare vara hårda att du inte får vara öppna deras camping om du inte är gäst.

Har ni stått på tex tyska företagare i Sverige som inte kan förstå allemansrätt och hur vi i Sverige tänker och konsumerar?

Jag har noterat ett par camping i Norrland bestående av tyskar som egentligen inte vill ha svenskar där alla, begränsad engelska med mera.

Vad har ni upplevt?
Citera
2025-01-25, 01:25
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Det som ingår i "svensk kultur" som ung är att man gick in i ett Campingområde för att festa. Ingen wer problemet så länge man inte stör sik grannar förstås.

Aldrig hört om eller gjort. Märkligt. Alltså, såvida man inte besöker någon dvs.
Citera
2025-01-25, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Aldrig hört om eller gjort. Märkligt. Alltså, såvida man inte besöker någon dvs.
Var det jag menade. Att man besöker någon. Ni som har varit på PDOL i Piteå mer 20-25 år sedan vet vad jag menar.
Citera
2025-01-25, 07:38
Medlem
1. Allemansrätten gäller inte på ett campingområde.

2. Tyskarna har all rätt att avvisa gäster som inte betalar för sig.
Senast redigerad av Herr.Triumf 2025-01-25 kl. 08:01.
Citera
2025-01-25, 10:16
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Triumf
1. Allemansrätten gäller inte på ett campingområde.

2. Tyskarna har all rätt att avvisa gäster som inte betalar för sig.

Tror det helt beror på kontext och campingområde, jag menar, ett "campingområde" kan väl teoretiskt vara jättestort och innefatta en hel sjö med massa olika badstränder - och då är det ju klart att du får t.ex. får bada i den sjön så vida du inte förstör eller stör massa på vägen dit (eller medan du badar). Men man får ju inte vara uppe i själva verksamheten hur man vill. Jag vet åtminstone ett par campingar som är belägen kring stränder och jag är tämligen säker på att de äger marken också. Allmänheten brukar också bada där, och jag har svårt att tro att det kan förbjudas helt, men jag vet inte. Tänker att det kan finnas lite gråzoner.

I fallet ovan så är det väl visserligen gynnsamt för campingarna då allmänheten då också handlar på deras kiosk och restauranger osv.
Citera
2025-01-25, 10:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem