HAR du några bilder redan, som du själv har tagit? Helst nya, men dina gamla går bra, så länge du kan stå för att de ÄR dina... Vill du vara superärlig så kan du naturligtvis säga som det är: att det är mina gamla bilder, och nu vill jag börja fotografera igen.
Ps. OM du inte har portfoliobilder på människor, så se till att du har portfoliobilder på annat. Säg bilder på djur... Och så säger du som det är, att du vill nu börja med att fotografera människor.
Ps. Vi killar vill ju helst fotografera snygga tjejer. Men det kanske känns lättare att fota äldre herrar och gamla damer som startprojekt...
Dvs, en liten portfolio... Helst färdigkopierade och förstorade ,
men numera är det många som har sånt i mobilen. Mitt råd är att du har dem kopierade i förstoring om du känner dig osäker.
Några av dina gamla modeller kanske kan ställa upp som referens?? Förhoppningsvis behövs det inte, men det känns alltid bra att ha referenser i ryggen... Här gäller det kanske referens att du INTE håller på med en klumpig raggning, utan det ÄR frågan om fotografering mot ett visst arvode. Och att fotosessionen kändes helt OK.
Och så går du fram och frågar. Visar upp din portfolio. Erbjuder viss betalning. Ha gärna tariffen uppskriven; en del ser bättre än hör, speciellt om de är lite nervösa.
Var beredd att legitimera dig.