Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Det finns inte längre piratkort och ingen laddar ner filmer utöver 50-åriga övervintrande vänstermän i källare. Och istället har vi netflix youtube och spotify. Hur bra och lagligt som helst.
Det där är en rätt föråldrad bild av hur piratkopiering ser ut idag. Ingen sitter längre med DC++ eller halvdana torrentklienter från 2006. Tekniken har gått vidare precis som resten av internet.
Exempelvis kör jag Stremio tillsammans med ett tillägg som heter Torrentio. Det fungerar i praktiken precis som Netflix – du bläddrar i ett snyggt gränssnitt, klickar på en film eller serie och den börjar spelas direkt via HTTPS precis som vanlig streaming. Skillnaden är att appen säger åt en så kallad debrid-tjänst att hämta torrenten (Eller om filen redan finns på deras servrar) – ingen fildelning från min sida, ingen lokal nedladdning, ingen offentlig IP i svärmen.
Resultatet? Samma eller bättre bild- och ljudkvalitet som streamingtjänsterna, tillgång till allt som släpps – och dessutom utan att sitta med fyra olika abonnemang för att se klart en serie. Det är en helt annan verklighet än vad du beskriver. Nackdelen är att textningen inte alltid fungerar. Men den använder jag inte personligen ändå.
Allt är cross platform också. Till min TV använder jag en google-tv. Misstänker dock att det skulle gå att köra direkt på teven. Iphone kräver en liten workaround där man lägger en genväg till webtjänsten på hemskärmen. Jag betalar typ 150 kr halvåret för Debridkontot. Resten är gratis och i praktiken omöjligt att spåra. Är man nervös så kan man ha en VPN för att helt spika igen. Ingen begränsning på antal användare heller.
https://web.strem.io/
Edit: Glömde nämna att man även kan streama youtube reklamfritt via samma tjänst