Citat:
Ursprungligen postat av
zelig
Det finns en prejudicerande hovrättsdom som säger att det räcker att om man swishat två gånger på en massagesalong för att det ska vara bevisat att man köpt sex.
Antar att det blir nåt liknande när det gäller ip-tv, Har du betalt till någon på exempelvis aliexpress så räcker det för en fällande dom dvs godtyckliga ingrepp där folk åtalas eller dömas utan tillräcklig bevisning
Märkligt att de inte har lärt sig nåt från pirate-bay tiden.
Då förstår jag verkligen din användning av ordet, passar väldigt bra. Tack för förklaringen.
Gällande aliexpress så är det skyddet att de är som amazon och liknande. Du betalar till just ali och de sköter utbetalningen till säljaren. Där just aliexpress och andra kinesiska företag gissningsvis inte kommer dela ut dessa uppgifter till svenska myndigheter, insynen från svenska bankers håll så vet de inte om man köpt iptv, en smörkniv, eller en tvåhövdad dildo. Medan om man swishar eller kortbetalar till coolsvenskiptv.se så är risken större att "dubbelswich" uppmärksammas.
Något som nog dämpar antalet köpare, i alla fall tillfälligt.
När jag tänker efter tror jag faktiskt att bara det faktum att det är illegalt och görs en grej av kommer sänka något. Ganska många svenskar är väldigt laglydiga och rädda för lagen. 10-25% minskning bara det?