2025-01-24, 07:09
Medlem
Ja, varför var detta spel som kom 1992 banbrytande? Spelet handlar om en privatdetektiv som ska lösa ett mysterium i ett övergivet hus. Han blir dock instängd i huset och kan inte lämna. Otur, för huset innehåller allahanda monster, spöken och annat... Det är ett action-äventyr, men sånt hade setts innan. Det var ett skräck-spel och det var inget nytt heller. Fast Alone in the Dark var ett action-äventyrsspel i 3D, vilket nog inte hade setts förr... Bara det att föremål som plockats upp, visades i full 3D.

Spelet hade grafik som var bra, men ändå ibland dålig. Pga hur kameror placerats i spelet, såg huvudkaraktären t.ex. riktigt löjlig ut när han kom nära "kameran". Detta följdes även av perspektiv som gjorde det svårt att se vad som hände, eller utföra handlingar. Detta var något som skulle komma att följa många senare spel i genren som detta spel startade, survival horror. Inget av detta var dock nog för att fördärva spelupplevelsen...

Spelet var också trots sin med dagens mått ganska primitiva grafik, ändå skrämmande. Det finns t.ex. en scen när kameran plötsligt byter till utanför huset, då karaktären står i ett rum. Sen hoppar ett monster in genom fönstret som krossas. En riktig jumpscare om man inte upplevt det förr. Och detta är inte den enda skrämmande scenen i spelet...

Handlingen är också ruggig och baseras till viss del på H.P. Lovecrafts mythos. Böcker finns att hitta i spelet som är riktigt ruggiga, som antingen ska ge bakgrund eller hjälpa till att lösa mysteriet. Vissa böcker är dock farliga, då karaktären dör direkt på brutala sätt om han läser i dem. Detta varnas för i en kryptisk skrift som heter "The Power of the Verb"...

Spelet är ju blandning av adventure och action, så det gäller att hitta ledtrådar, använda och kombinera saker, men även att slåss med och skjuta mot diverse monster. Kontrollerna är väl inte direkt bra, men dugliga. Man måste komma ihåg det är ett spel från 1992 som de flesta spelade enbart med tangentbord. Tack och lov går det att spara överallt, så att spelet blir inte helt omöjligt att klara. Resident Evil hade kanske bättre kontroller, men var svårt att spara i pga begränsningar hos PS1, var spelet kom ifrån...

Och apropå Resident Evil, så har detta spel nog kraftigt influerats av Alone in the Dark. Jag tror inte att det är en slump att det första spelet utspelar sig i ett hus, trots att det mest handlar om zombies. Det startade en väldigt populär spelserie, men Alone in the Dark var många år före med liknande gameplay...

Så detta var ett banbrytande spel som nog var det som gav upphov till en hel spelgenre... Ett äventyrs- och skräckspel i 3D som faktiskt var skrämmande, åtminstone 1992 eller åren efter.

Håller ni med att spelet var banbrytande och har ni minnen av detta klassiska spel?
Senast redigerad av Snobird 2025-01-24 kl. 07:25.
Citera
2025-01-24, 08:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ja fan vad man hoppade till. Bra för sin tid men jag tror inte jag kom så långt…
Citera
2025-01-24, 08:51
Medlem
Jo nog var det bra för sin tid, men verkligen horribla kontroller osv.

Jag har inte spelat det sen jag var typ 10, men jag har det på GoG. Men ofta med gamla spel så är minnet av spelet mycket bättre än det faktiska spelet...
Citera
2025-01-24, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jo nog var det bra för sin tid, men verkligen horribla kontroller osv.

Jag har inte spelat det sen jag var typ 10, men jag har det på GoG. Men ofta med gamla spel så är minnet av spelet mycket bättre än det faktiska spelet...

Jag är inte hundra på om man inte kunde koppla in joystick också och om det hjälpte i vissa delar av spelet?

Sen har du kanske delvis rätt med det du skriver, men som jag nämnde, tyckte man faktiskt vissa saker såg lite dåliga ut redan på 90-talet. Och spelar man äldre spel idag, får man ju komma ihåg hur gamla de faktiskt är... För sin tid var AitD jäkligt imponerande...
Citera
2025-01-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja fan vad man hoppade till. Bra för sin tid men jag tror inte jag kom så långt…

Jo, hehe. Men andra scener var också ruggiga som när man sätter på en skiva på en gammal grammofon, och spöken början dansa. Eller att stå och läsa en skrift om skrämmande ämnen i ett litet rum med ett målat pentagram på golvet, när riktigt ruggig musik börjar spelas i bakgrunden...

Jag klarade faktiskt spelet men inte ensam. Det var också det första spel någonsin jag sökte efter hjälp med en sak på nätet. Detta var nog 1993... Jag tror inte jag hittade en 100% lösning men gick senare att komma förbi fienden...
Citera
2025-01-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, hehe. Men andra scener var också ruggiga som när man sätter på en skiva på en gammal grammofon, och spöken början dansa. Eller att stå och läsa en skrift om skrämmande ämnen i ett litet rum med ett målat pentagram på golvet, när riktigt ruggig musik börjar spelas i bakgrunden...

Haha!

Spelets atmosfär är helt otroligt kuslig och spännande med tanke på de ganska blygsamma tekniska medel som fanns för 32 år sen. Herrgårdens förbannelse och den långsamma approachen till att bli fri som slutar i källarens mystiska gångar. Just grammofonscenen minns jag dock att jag garvade åt.
Det här var en tid då man fick vara väldigt sparsam med polygonerna för att datamaskinen skulle orka med. Spökena "glider" bara runt på golvet, rör inte lemmarna. https://youtu.be/zsGaVrMr9N8?t=2296

En scen som jag på riktigt minns som läskig är "skuggspöket" i något rum som sitter i en fåtölj och man inte får nudda, då släpps förbannelsen och slakten lös.

Kom också att tänka på "filmatiseringen" av det hela av Uwe Boll som hamnade på IMDBs Bottom-100. Det var verkligen en exercis i att göra en film som är maximalt usel och har låg eller ingen koppling till originalhistorien...
Citera
2025-01-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Haha!

Spelets atmosfär är helt otroligt kuslig och spännande med tanke på de ganska blygsamma tekniska medel som fanns för 32 år sen. Herrgårdens förbannelse och den långsamma approachen till att bli fri som slutar i källarens mystiska gångar. Just grammofonscenen minns jag dock att jag garvade åt.
Det här var en tid då man fick vara väldigt sparsam med polygonerna för att datamaskinen skulle orka med. Spökena "glider" bara runt på golvet, rör inte lemmarna. https://youtu.be/zsGaVrMr9N8?t=2296

Ok, hehe. Men detta var 1992 eller 1993 och man satt och spelade kanske ibland i ett mörkt rum. Men du har rätt att spelet genomsyrades av en riktigt kuslig atmosfär om man betänker den "primitiva" teknologin. Men faktiskt ganska länge på 90-talet såg en del spel i 2D ibland egentligen något bättre ut. Jämför t.ex. fightingspel i 2D och Virtua Fighter...

Citat:
En scen som jag på riktigt minns som läskig är "skuggspöket" i något rum som sitter i en fåtölj och man inte får nudda, då släpps förbannelsen och slakten lös.

Det minns jag inte men ett spöke i biblioteket som låter som klirrande glas eller något som först inte går att döda...

Citat:
Kom också att tänka på "filmatiseringen" av det hela av Uwe Boll som hamnade på IMDBs Bottom-100. Det var verkligen en exercis i att göra en film som är maximalt usel och har låg eller ingen koppling till originalhistorien...

Den filmen var verkligen inte bra men var något i filmen hämtat från senare spel i serien, eller helt orelaterat?
Senast redigerad av Snobird 2025-01-24 kl. 11:06.
Citera
2025-01-24, 11:10
Medlem
Ett fantastiskt spel från sin tid från Infogrames. Kameravinklarna var något irriterande och jag kom inte särdeles långt på egen hand, var förvisso inte så gammal när det kom ut. Därför skrev jag ut "lösningen" på spelet direkt när jag tröttnade på att dö och ladda om.
Citera
2025-01-24, 11:34
Medlem
immenhusens avatar
Få spel har satt mig på pottan som Alone in the Dark. Spelet var genialiskt för sin tid, och jag tror nog att jag än i dag skulle sitta på helspänn om jag skulle försöka mig på att ta mig igenom det igen. Inte minst på grund av de klumpiga kontrollerna, som tillsammans med det kassa manöverutrymmet bidrar till paniken... Möjligen spelar Marathon Evil (en mod av Bungies klassiska spelserie Marathon, föregångaren till Halo-serien) och Doom III i samma liga.

/AI
Citera
2025-01-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Ett fantastiskt spel från sin tid från Infogrames. Kameravinklarna var något irriterande och jag kom inte särdeles långt på egen hand, var förvisso inte så gammal när det kom ut. Därför skrev jag ut "lösningen" på spelet direkt när jag tröttnade på att dö och ladda om.

North and South? Ett annat spel från Infogrames som också höll väldigt hög klass, åtminstone på Amiga...
Citera
2025-01-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Få spel har satt mig på pottan som Alone in the Dark. Spelet var genialiskt för sin tid, och jag tror nog att jag än i dag skulle sitta på helspänn om jag skulle försöka mig på att ta mig igenom det igen. Inte minst på grund av de klumpiga kontrollerna, som tillsammans med det kassa manöverutrymmet bidrar till paniken... Möjligen spelar Marathon Evil (en mod av Bungies klassiska spelserie Marathon, föregångaren till Halo-serien) och Doom III i samma liga.

/AI

Kontrollerna gjorde väl sitt till att göra det svårt. Man var dock inte så noga med det kring den tiden. Första Doom spelade man ju med piltangenterna och space vilket kanske inte var optimalt. Joystick fanns till PC men den var analog vilket inte funkade så bra i alla spel...
Senast redigerad av Snobird 2025-01-24 kl. 11:56.
Citera
2025-01-24, 12:02
Medlem
Taokers avatar
Kommer ihåg att jag och min två storebröder satt tillsammans. Jag kanske var runt 4-5 år gammal. Vi vågade bara spela på dagarna, men även då var det sjukt läskigt. Har för mig att musiken var väldigt påtaglig, så vi spelade lite utan ljud för att vi skulle våga.

Ja det var ett riktigt läskigt spel. Skulle vara kul att testa om man var lika rädd idag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in