2025-02-06, 23:23
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tatagidet
En av mina gamla kollegor måste vara inne fem dagar i veckan från nästa vecka, så det verkar inte alls som beslutet har blivit överkört.

Jag tror det är svårt för en arbetsgivare driva detta mot anställda, jag kommer från ett företag där man gick tillbaks till 4 dagar på kontoret men jag brydde mig inte och en annan kollega, vad ska dom göra liksom? facket säger bara att det blir svårt att först erbjuda distansarbete och sen plötsligt bara dra tillbaka något man redan gett.
Citera
2025-02-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det är hönsgård överallt idag på företagen, inget unikt för SHB.

Konsensuskulturen som är överallt idag på företagen är rent skadlig, cheferna lägre ner agerar inte ledare och tar inte det ansvar som krävs utan bara slänger ut bollen i havet och låter sina anställda vara ledare, därav hönsgård idag, ser det överallt då jag jobbat som IT-konsult många år.

Det är förödande för anställda som inte är chefer för det saknas tydlighet och direktiv, nej NI löser det själva typ...
Skulle nog säga att det är snäppet värre på Handelsbanken. Jag har ändå jobbat hos några arbetsgivare och såg inget av det jag såg på Handelsbanken. Det kanske är annorlunda i IT-sektorn.

Det decentraliserade arbetssättet genomsyras i precis allt. Till och med i frågan om hemarbete där det är upp till mellancheferna, istället för att direktivet skall komma tydligt uppifrån. Som om det inte skulle finnas småbarnsföräldrar eller långtidspendlare i alla avdelningar. Som bäddat för intriger och konflikter mellan kollegor och chefer. Givetvis kommer en mellanchef som älskar att jobba hemma göra allt för att behålla hemarbete, genom att rapportera uppåt och presentera en domedagsbild av hur det kommer bli om hemarbete försvinner för denna specifika avdelningen. Kontorsnazisten som är en fullvuxen man med äldre utflyttade barn kommer däremot kräva sina anställda att komma 5 dagar då det inte påverkar honom ett dugg.

Varför tror du annars tidigare VD blev sparkad efter bara några månader när han ville göra om hela arbetssättet och mer göra som de andra bankerna?

Har man för många chefer i en och samma avdelning, dessutom med olika viljor, trots att man hade kunnat klara sig fint med bara en chef, så får man en hönsgård där ingen vet vad som egentligen gäller.

Det Michael Green gjorde under sina första månader som VD var helt rätt. Han vet mycket väl hur många stofiler det finns på centrala avdelningar som bara kostar och hur mycket man kan effektivisera. Jag är däremot förvånad att han inte gått ännu längre. Är väl bara runt 500 personer som köpts ut sedan han började skärskåda alla tjänster. Det enda rätta hade varit om han faktiskt skickade ut mer än tusentalet, varav många gamlingar som bara lyfter lön. Samt effektivisera på antalet chefer och sätta dem i produktionen istället. Problemet är att mellanchefer agerar i sitt egna intresse och ger en missvisande bild när man rapporterar uppåt, att "avdelningen kommer gå under" om man skulle göra ditten eller datten. Vilket uppenbarligen är skitsnack och anledningen till att en VD för en väldigt stor organisation inte har hela bilden framför sig. Är man på golvet så ser man hur det egentligen ligger till.

Det roliga är att dansken ville göra allt detta redan för 10 år sedan. Men för det fick han sparken. Grenen vill nog inte gå för långt heller, för då åker han ut även han för sin "kulturkrock".
Senast redigerad av cuckservative 2025-02-07 kl. 00:06.
Citera
2025-02-07, 15:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag tror det är svårt för en arbetsgivare driva detta mot anställda, jag kommer från ett företag där man gick tillbaks till 4 dagar på kontoret men jag brydde mig inte och en annan kollega, vad ska dom göra liksom? facket säger bara att det blir svårt att först erbjuda distansarbete och sen plötsligt bara dra tillbaka något man redan gett.

Gjordes faktiskt en studie på detta, det fuskas mest på de arbetsplatser som har obligatorisk tid på kontoret, medan folk kommer frivilligt om det inte krävs närvaro.

Faktiskt väldigt intressant, det visar ju att företagen faktiskt kan locka folk till jobbet men om det är nån form av tvång så sänker det motivationen och folk börjar hitta vägar runt det hela istället.
Citera
2025-02-07, 15:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Det är hönsgård överallt idag på företagen, inget unikt för SHB.

Konsensuskulturen som är överallt idag på företagen är rent skadlig, cheferna lägre ner agerar inte ledare och tar inte det ansvar som krävs utan bara slänger ut bollen i havet och låter sina anställda vara ledare, därav hönsgård idag, ser det överallt då jag jobbat som IT-konsult många år.

Det är förödande för anställda som inte är chefer för det saknas tydlighet och direktiv, nej NI löser det själva typ...

Så är det, rätt vanligt att en mellanchef inte har något att säga till om (inte ens ytterst banala affärsbeslut, såsom om anställning, budget, etc.) och inte heller har nåt intresse att ta lead för gruppen, utan chefen tycker ofta att folk borde kunna sina jobb utan coaching, typ.
Citera
2025-02-07, 15:54
Medlem
Citat:

Så du jobbar fortfarande hemifrån 100%? Företaget eller chefen har inte sagt något?
Citera
2025-02-07, 23:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutballe
Så du jobbar fortfarande hemifrån 100%? Företaget eller chefen har inte sagt något?

Nu är jag inte Prodelin men jag arbetar på ett företag där man sagt formellt att man över tid ska vara inne 50 procent. Samtidigt har man från ledningen sagt mellan skål och vägg att detta inte är något som man kommer följa upp, med andra ord är det många som fortfarnde arbetar mer eller mindre 100 procent distans. Så länge man sköter sitt jobb så är alla nöjda och glada.
Citera
2025-02-08, 02:03
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutballe

Jag är på nytt jobb, vi har 4 dagar på kontoret officiellt men jag kör 3 dagar kontoret, ingen säger något, jag är inte ensam i detta, det är mer bara något man säger från ledningen men dom flesta följer inte detta.

Jag blir bara förbannad de morgonar jag ska med bilen till jobbet hur jävla helvete det är med allt för det märks i trafiken att det har blivit en återgång till kontoren, varför liksom sitta och tränga och stressa för att man ska sitta på kontoret? hål i huvudet enligt mig om de stackare som måste vara 5 dagar i veckan på kontoret, sen den jävla parkeringsplatsen man ska hitta, tur nog har vi eget garage men dom ska ju ha sina pengar för det också men fördelen är att man har en garanterad plats och slipper stressen kring det.

Kollektivtrafik åker man inte i Sthlm, det är vidrigt idag mot flera år sen, tar tid, eviga väntetider på bussarna, att vissa orkar fattar jag inte...sen blir man jämt sjuk av det för folk klänger på varandra och hostar och snorar sig...
Senast redigerad av Prodelin 2025-02-08 kl. 02:12.
Citera
2025-02-08, 20:02
Medlem
Elof.Musklers avatar
Vilket jävla gnäll det är här i tråden. Det är fan inte mycket begärt att man ska pallra sig in till kontoret några dar i veckan. Hur jävla svårt ska det vara? Var glada att ni får sitta hemma och fisa under arbetstid över huvud taget!
Citera
2025-02-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elof.Muskler
Vilket jävla gnäll det är här i tråden. Det är fan inte mycket begärt att man ska pallra sig in till kontoret några dar i veckan. Hur jävla svårt ska det vara? Var glada att ni får sitta hemma och fisa under arbetstid över huvud taget!

Nu var det väl 100% kontorsjobb SHB ville ha och inte "några dagar i veckan". 100% hade inte ens företaget jag jobbar på före pandemin.
Citera
2025-02-08, 22:06
Medlem
Elof.Musklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nu var det väl 100% kontorsjobb SHB ville ha och inte "några dagar i veckan". 100% hade inte ens företaget jag jobbar på före pandemin.
Är man inte nöjd med det så är det väl bara att byta arbetsgivare? Du äger inte din arbetstid.
Citera
2025-02-10, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Nu är jag inte Prodelin men jag arbetar på ett företag där man sagt formellt att man över tid ska vara inne 50 procent. Samtidigt har man från ledningen sagt mellan skål och vägg att detta inte är något som man kommer följa upp, med andra ord är det många som fortfarnde arbetar mer eller mindre 100 procent distans. Så länge man sköter sitt jobb så är alla nöjda och glada.

Aa, så har jag också nu. Men på mitt företag har även vår Vd gått ut med mer kontorstid.

Citat:
Jag är på nytt jobb, vi har 4 dagar på kontoret officiellt men jag kör 3 dagar kontoret, ingen säger något, jag är inte ensam i detta, det är mer bara något man säger från ledningen men dom flesta följer inte detta.

Jag blir bara förbannad de morgonar jag ska med bilen till jobbet hur jävla helvete det är med allt för det märks i trafiken att det har blivit en återgång till kontoren, varför liksom sitta och tränga och stressa för att man ska sitta på kontoret? hål i huvudet enligt mig om de stackare som måste vara 5 dagar i veckan på kontoret, sen den jävla parkeringsplatsen man ska hitta, tur nog har vi eget garage men dom ska ju ha sina pengar för det också men fördelen är att man har en garanterad plats och slipper stressen kring det.

Kollektivtrafik åker man inte i Sthlm, det är vidrigt idag mot flera år sen, tar tid, eviga väntetider på bussarna, att vissa orkar fattar jag inte...sen blir man jämt sjuk av det för folk klänger på varandra och hostar och snorar sig...

Aa 3 dagar i kontoret är ganska mycket ändå. Jag hatar också att pendla, restiden tar så mycket av dagen. Jag har ca 3h tur och retur från jobbet.

Jag tycker det är ganska roligt att företag pushar för att folk ska komma till kontoret men man märker ibland att det inte är anpassat för det. Efter vi har blivit tvingade till kontoret så märker man att klagomålen blir fler. Vi får mail om att folk inte tar bort sina koppar och diskar. Får mail om att någon lämnar bajsränder i toaletten. Får mail om att folk lämnar mat osv...

Sen har vi ett värdelöst kontorslandskap, inte nice om man ska ha möte eller något för den delen koncentrera sig.
Citera
2025-02-10, 11:50
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elof.Muskler
Är man inte nöjd med det så är det väl bara att byta arbetsgivare? Du äger inte din arbetstid.

Jo dom flesta "äger" sin arbetstid idag, jag och många kollegor har förtroendetid vilket innebär att vi sköter vår tid själv så länge vi gör det som ska göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in