2025-01-23, 12:25
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Nej, ingredienslistan visar allt som man lagt i produkten.
Det du tänker på är näringsinnehållet.
På bönorna från Hz är socker tredje ingrediensen och således rätt stor del av innehållet.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...kning-markning

Jag hade inte koll på att ingredienslistan var i fallande ordning, tack för bra info.
Citera
2025-01-23, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vad är problemet? Är du rädd för socker? Om, varför? Vad tror du kommer hända om du äter en burk i veckan? Är du ätstörd? Har du gått på myten och hälsohetsen? Måttliga mängder socker är givetvis ingen fara. Om du är så pass livrädd för socker, kan du knappt äta någonting. Är det livskvalité? Tro mig, du kommer hamna på hem med vuxenblöja ompysslad av någon som inte kan prata svenska iaf, och få äta sämsta tänkbara mat, matad med en sliten sked i ett rum med extremt dålig luft iaf, sad but true, gilla läget. Och ja, du kommer att dö, precis som alla andra. Försök njut av din stund på jorden istället.
Ja, jag får ångest om jag äter för onyttigt. Vet inte om jag har en ätstörning.
Citera
2025-01-23, 12:39
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Ja, jag får ångest om jag äter för onyttigt. Vet inte om jag har en ätstörning.

Tråkigt att höra. Att klassa en burk vita bönor i tomatsås för onyttigt känns skevt? Ett smälla i sig en påse chips är onyttigt, inte att äta en burk bönor. Skit i att köpa hel- och halvfabrikat i möjliga mån istället, skit i junk food och godis, läsk och söta juicer. Laga mat ifrån grunden med bra råvaror. Undvik överintag att pasta, ris och potatis. Lätt hänt att utveckla viss ätstörning i dagens samhälle, särskilt när kvällstidningar och annat hetsar dagligen. Har du anlag för att gå upp i vikt, fokusera på mer motion istället, raska promenader räcker långt. Försök njut av livet istället, god mat är en av våra främsta livsförhöjare, dumt att strypa den källan, tycker jag. :-)
Citera
2025-01-23, 14:39
Medlem
Europes avatar
Citat:
Så det är mycket tillsatt socker?

Vad tråkigt. Jag som tyckte så mycket om burken.

Fast samtidigt är 75 kcal/100g tämligen lågkalori. Jag minns när jag räknade kalorier och åt Heinz vita bönor med fläsk och sallad (grönsallad, tomater, paprika, rödlök och möjligtvis något mer). Tillsammans blev det väldigt lite fett, tämligen begränsat med kolhydrater och väldigt mycket protein (både fläsk och bönor är proteinrikt). Extremt mycket näring för tämligen få kalorier.
Senast redigerad av Europe 2025-01-23 kl. 14:43.
Citera
2025-01-23, 14:55
Medlem
Kollat på ingredienslista. Står ingenting om socker.
Så inget tillsatt socker?

Sockerarter står. Men det betyder inte att det är tillsatt, utan det är ju ifrån tomaterna bl.a?

Sockerarter är 4,3 g

Är det mycket, med tanken på att i varje burk så är hela burken 415g.

Tack för svar!
Citera
2025-01-23, 15:34
Avstängd
Citat:
Så det är mycket tillsatt socker?

Vad tråkigt. Jag som tyckte så mycket om burken.

Men då kan du ju fortsätta att köpa den och slänga bort innehållet och behålla burken
Citera
2025-01-23, 15:47
Medlem
Sladdarens avatar
Om du däremot i näringsdeklarationen - under "Kolhydrater, varav sockerarter" – ser att mängden socker är större så finns det tillsatt socker. Står det exempelvis tio gram så betyder det att den innehåller fem gram tillsatt socker per 100 gram.

Livsmdl verket

Heinz bönor i tomatpure dekl :

Näringsvärde per styck Energi (kJ) 337 kJ, Energi (kcal) 79 kcal, Fett 0.20 g, Varav mättat fett 0.10 g, Kolhydrater 12.90 g, Varav sockerarter 5 g, Fiber 3.70 g, Protein 4.70 g, Salt 0.60 g

Sockerbit vikt
varje bit väger ungefär 3,45 gram/bit.

En tsk socker
4 g
Citera
2025-01-23, 15:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Hej,
Tack för svar!

Läs ovan

https://www.livsmedelsverket.se/livs...er-du-skillnad
Senast redigerad av Sladdaren 2025-01-23 kl. 15:51.
Citera
2025-01-23, 15:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Kollat på ingredienslista. Står ingenting om socker.
Så inget tillsatt socker?

Sockerarter står. Men det betyder inte att det är tillsatt, utan det är ju ifrån tomaterna bl.a?

Sockerarter är 4,3 g

Är det mycket, med tanken på att i varje burk så är hela burken 415g.

Tack för svar!

Heinz vita bönor i Tomatsås:

Bönor (50%), vatten, tomatpuré (15%), socker, modifierad majsstärkelse, ättika, salt, krydd- och örtextrakt.

Så ja, det är extra socker tillsatt utöver det naturligt förekommande sockret.

En burk ger ca 64g kolhydrater varav 18g socker.
Citera
2025-01-23, 16:54
Medlem
Tumregeln: Är det på burk och gott? Innehåller socker.
Citera
2025-01-23, 17:43
Bannlyst
Citat:
Hej,

jag brukar hälla Heinz bönor i tomatsås till matlagningen. Jag får både bönor och god tomatsås i maten. Jag brukade köpa matlagningsgrädde eller krossade tomater och lägga bl.a kikärtor i.

Men jag har sedan för någon vecka sedan börjat köpa Heinz bönor i tomatsås. Jag får ju trots allt två produkter i en. D.v.s jag sparar pengar och handlar då inte bönor eller kikärtor.

Jag tycker den är smakrik. Och av någon anledning tycker jag min mat bara blivit allmänt godare och det är roligare att stå i köket.

Dessvärre har jag lärt mig för länge sedan att allt som känns som ''beroende'' och blivit extra smakrik, visar sig vara onyttigt. Jag skulle tyvärr inte bli förvånad om man häller mängder av socker i dessa burkar (Heinz bönor i tomatsås). Eller gör man det eller är produkten pålitligt?

Står ingenting om det är tillsatt socker.

Tack för svar!

Finns en sak som är mycket sämre för dig beroende på om tomatsåsen är i konserv och du är man eller kvinna.
Citera
2025-01-23, 18:53
Medlem
Att jämföra Heinz-burkens orange sörja till "sås" med riktig tomatsås går ju inte. Det bönorna ligger i är inget som går att kalla för tomatsås. Det är tomatpuré utblandat med vatten, socker och det slemmiga "spadet" som alla inlagda bönor och linser bildar om de ligger kokta i vatten. Så nej det är inte tomatsås.

Därmed inte sagt att det inte är en god produkt. Det får avgöras av var och en.

Det finns stora kvalitets- och smakskillnader när det gäller konserver och inte minst då bönor på burk som i det här fallet. Själv gillade jag Heinz ekologiska vita bönor i "tomatsås" men slutade köpa när priset stack iväg mot yttre rymden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in